„Otec od 15 let doma opravoval na traktorech drobné poruchy. I mě od dětství vštěpoval základy fungování traktoru a naší techniky. V blízké budoucnosti si budu vybírat střední školu a bude právě se zaměřením na zemědělství. Nezdá se mi zvláštní, když děvče pracuje v družstvě a jezdí s traktorem,“ uvedla slečna Štefániková.
Zetor 25K byl snem otce Štefánikové: „Zetor 25K má velmi specifický zvuk, díky tomu je zajímavý. Po traktoru jsme pátrali velmi dlouho. Prohlíželi jsme množství inzerátů na internetu. Ptali jsme se známých, zda ví o nějakém modelu. Ve chvílích, kdy jsme už nevěřili, že ho najdeme, jsme sedli do auta a objížděli dům od domu po Kopanicích a ptali se ve dvorech na Zetor 25K. Nakonec jsme tento kus, který nám byl zřejmě souzený, našli přes inzerát nedaleko Galanty v září 2019,“ uvedla slečna Štefániková.
Na traktoru proběhla celková renovace, nedostal tedy jen novou barvu, ale byly vyměněny skoro všechny díly. „Je to především zásluhou mého otce, že náš traktor vypadá, jako by právě opustil fabriku. On skoro svépomocí traktor rozložil, opravil poruchy a zpět složil. Já jsem se zúčastnila celé renovace, ale prováděla jsem práce jako je čištění, podávání nářadí a jiné pomocné a asistenční práce. Jen na přezutí nových kol jsme využili služby autoservisu,“ uvedla. Celková renovace traktoru trvala pár měsíců. Přes zimu renovace neprobíhala, ale s příchodem jara se naplno rozběhla.
„Skoro všechny díly jsme nahradily novými. Traktor jsme si domů dovezli nepojízdný, takže toho bylo dost. Měnilo se následující: kroužky pístů, hlava válců, vstřikovací čerpadlo, všechna těsnění a jiné drobnosti. Traktor dostal nové pneumatiky, všechny budíky, blatníky a světla. Před nástřikem nové barvy bylo zapotřebí traktor odmastit a připravit. Deformované bylo i celé oplechování, takže bylo potřeba něco vytmelit a až následně nastříkat barvou, všechny plechy následně nahodit na tělo traktoru a dotáhnout malým štětcem veškeré drobnosti. Na traktoru byla zapojena kompletně nová elektroinstalace,“ přiblížila Štefániková celý postup renovace s tím, že nejvíce jim dala zabrat hlava válců: „Nejdříve jsme se pokoušeli dostat do formy tu původní hlavu, vyměnit písty a vyčistit. Po osazení jsme však zjistili, že je stále někde chyba. Hlava byla prasklá – byly to jen dvě mikrotrhliny, které ale způsobovaly velké problémy. Nebyla jiná možnost, než sehnat novou – byly jsme ji koupit až na Oravě,“ uvedla. Generální oprava motoru prý proběhla jen částečně. Podle Štefánikové lze náhradní díly stále sehnat, je však k tomu zapotřebí trpělivost a průzkum množství internetových stránek. Nejtěžší podle ní bylo sehnat hlavu válců, protože jde o dost velkou investici. Podařilo se jim ale najít firmu na Oravě, která se zabývá repasemi a opravami hlav pístů.
„Samotný nepojízdný traktor není až tak drahá záležitost, cena renovace ale může několikanásobně přesáhnout nákupní cenu stroje. V našem případě se cena vyšplhala na několik tisíc eur,“ uvedla na závěr.