Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 25.11. – svátek slaví Kateřina

Na Mělnicku jezdí čínský nakladač XCMG AGRI XL, svého předchůdce překonal v mnoha ohledech

Zveřejněno: 24. 10. 2019

Kolový nakladač je nepostradatelný obzvláště u středních a velkých zemědělských podniků. Právě ten totiž udává výkonnost strojních linek, tempo ve žlabech při rozhrnování či dusání a rychlost manipulace s materiálem. Stále je u nás mnoho zemědělských podniků, které provozují nakladače z minulého století, které jsou na jedné straně jednoduché a snadno opravitelné, na straně druhé jsou často na hraně životnosti a provozovatelům přidělávají spíše vrásky na čele, a to z důvodu chybějících náhradních dílů a vysoké poruchovosti. Z dlouhodobého hlediska je takový stav neudržitelný. Jak z toho ven? Alternativou mohou být jednoduché a hospodárné nakladače XCMG, které do České republiky dováží firma AUTO TRANS spol. s r.o. z Jičína.

Pro zemědělské nasazení jsou vhodné adekvátní pláště s řádnou šířkou a vzorem

Značka XCMG má za sebou 13leté působení na českém trhu, není tedy už žádným nováčkem. Právě tato značka slibuje u svých nakladačů jednoduchost, minimum elektroniky a levný provoz při zachování komfortu, výkonnosti a dlouhé životnosti. Jedním z majitelů nového kolového nakladače XCMG ZL50G v zemědělském provedení AGRI XL je také společnost 1. zemědělská a.s., Chorušice.

„Obsluha se s nakladačem rychle naučila pracovat. Odvádí perfektní práci. ”
Jaromír Novotný, mechanizátor 1. zemědělská a.s., Chorušice

Společnost provozuje jak rostlinnou, tak živočišnou výrobu. Celkově hospodaří na 1550 hektarech orné půdy, z nichž asi 350 leží v chráněné krajinné oblasti Kokořínska. Na výměře pěstují obvyklé plodiny, jako je řepka, pšenice či kukuřice na zrno. Specialitou je také olejnatý len na 120 hektarech. Pro krmné účely zaujímá značnou plochu také vojtěška a silážní kukuřice. Živočišná výroba je zaměřena zejména na výrobu mléka (350 kusů dojnic) a jatečných býků. Chov holštýnského a jerseyského skotu probíhá na vysoce profesionální úrovni, o čemž svědčí i řada získaných prestižních ocenění z výstav skotu a šampionátů.

Odnímatelné kryty usnadňují každodenní údržbu. Některé technické práce lze provádět přímo na místě.
Odnímatelné kryty usnadňují každodenní údržbu. Některé technické práce lze provádět přímo na místě.

Dusání a rozhrnování na jámě by neměl kdo dělat

Od technologie senážovaní do vaků, kterých ročně produkovali desítky i v rámci služeb ostatním podnikům, nedávno vedení upustilo a změnila se koncepce. Nyní postavili koje a opravili silážní žlaby, vakování nyní už provádí jen minimálně. Rozhrnování ve žlabu v době senáží a siláží a v době žní stohování slámy obstarávala padesát let stará Škoda 180N s turbomotorem. Dokonce ji v zemědělském podniku podle továrního vzoru osadili rozhrnovacími vidlemi. Jenže zlom nastal v době, kdy dlouholetá obsluha tohoto nakladače odešla a měl s ním jezdit nezkušený mladý řidič. Škodovka už vykazovala poruchy, které by nezkušenou obsluhu zavedly do nepříjemných situací. Nešlo například vyřadit rychlost, což je nebezpečný problém zejména při dusání siláže ve výšce čtyř metrů. Dále bylo stále obtížnější sehnat náhradní díly, spotřeba oleje v posledních letech rapidně rostla a s tím i úniky této kapaliny, což nejen životnímu prostředí neprospívalo. Nastalo tedy zásadní rozhodnutí o koupě nového nakladače, půjčování nepřipadalo v úvahu. „Všechno při senážích nahradíme, rozbije se řezačka, můžeme si ji půjčit z okolí, stejně tak odvozní soupravu a shrnovače, nikdo ale nebude chtít dusat na jámě,“ zdůraznil mechanizátor pan Jaromír Novotný a vysvětlil, proč zavrhli variantu pořízení teleskopického manipulátoru: „Pohon manipulátoru není dimenzován na tak velké zatížení, jako je práce na jámě při rozhrnování. Po krátkém čase se začne bořit a přehřívat. Sice zvládne naložit kamiony, ale pro činnosti na jámě není primárně zkonstruován.“ Ještě před pořízením nakladače XCMG, kde hrála při rozhodování velkou roli cena, pan mechanizátor obvolal několik uživatelů těchto strojů a jednoho dokonce osobně navštívil. Na základě získaných kladných referencí z dlouhodobého provozu v zemědělství byl nový nakladač pořízen a již na začátku letošního července stál na dvoře.

Žádné jednolité zaoblené čelní sklo a nákladné opravy při jeho výměně. Tady když se rozbije, stačí vyměnit jen tu poškozenou část a spoj utěsnit.
Žádné jednolité zaoblené čelní sklo a nákladné opravy při jeho výměně. Tady když se rozbije, stačí vyměnit jen tu poškozenou část a spoj utěsnit.

Prověřen těžkým provozem po celém světě

Jedním z relativně mladých výrobců stavební techniky je čínský koncern XCMG, který byl založen v roce 1989 a v současnosti patří mezi největší výrobce středních kolových nakladačů v Číně a v Evropě mezi nejprodávanější nakladače v Polsku. Nakladač ZL50G je vlajkovou lodí tohoto koncernu a patří mezi nejpopulárnější modely výrobce napříč světovými trhy. Na jeho vývoji se podíleli i Japonci s Němci. Základem pro vývoj důležitých agregátů posloužila technika Kawasaki, Rexroth, převodovky ZF a pro Evropu nové motory Volvo Penta plnící aktuální emisní limity. Díky významným vylepšením model ZL50G velmi brzo dokonce svými parametry a výkonem předčil původní prototypy. Konstrukce nakladače se vyznačuje optimální kombinací aplikovaných řešení a kompaktnosti. Při vývoji použil výrobce pokročilé výrobní technologie, které se výrazně podepsaly na vyšší kvalitě a produktivitě stroje a také na nižší spotřebě paliva. Tento nakladač je oblíbený jak v zemědělství, stavebnictví, tak v dřevozpracujícím průmyslu.

Čelní deska pro upínání adaptérů.
Čelní deska pro upínání adaptérů.

Při bližším prozkoumání nakladače XCMG ZL50G je patrné, že konstruktéři zvolili jednoduchou, avšak prověřenou koncepci konstrukce. Rozměry (délka: 8110 mm, šířka: 3000 mm, výška: 3485 mm), maximální nosností sedm tun, provozní hmotností osmnáct tun a výkonem motoru 223 koní patří tento model mezi největší nakladače využívané v agro sektoru. Zákazník má však na výběr i mezi menšími modely této značky.

Výhled ven na stohař přes kinematiku výložníku.
Výhled ven na stohař přes kinematiku výložníku.

Osvědčená jednoduchá konstrukce

Kloubová koncepce nakladače je tvořena zadním a předním jednoduchým rámem, který je dimenzován na takovou úroveň, aby absorboval vysoké nárazové zatížení, stejně jako přední rám, na němž je uchyceno rameno. Navzdory poměrně velké velikosti má XCMG ZL50G vynikající manévrovatelnost – osmimetrový stroj zvládne poloměr otáčení 6,4 m. Kloubové body jsou odolné proti prachu, čímž se prodlužuje životnost středového čepu. Dvojitá axiální ložiska jsou umístěna na kloubových částech, aby se zvýšila jízdní stabilita. Co se týče kinematiky výložníku, konstruktéři zvolili tu nejběžnější variantu – Z-kinematiku. Jedná se o standardní variantu zavírání lopaty dosahujících největších sil při plnění lopaty. Tento způsob provedení poskytuje maximální trhací sílu a vysoké rychlosti vyklápění.

Nakladač je opatřen velkými a robustními nápravami Meritor chránící vnitřní komponenty a nabízející dobrý přístup pro servis a údržbu. Pohon je rozdělován na přední a zadní nápravu, nechybí ani diferenciál s dodatečnou možností samosvorného diferenciálu a to jak na přední, tak i na zadní nápravě. Podle mechanizátora má tak nakladač perfektní jízdní vlastnosti. Brzdová soustava je složena z pneumaticko-hydraulicky ovládaných kotoučových brzd působících na všechna čtyři kola. Nezávisle působí na každou nápravu. V nakladači jsou využívány k přenosu tři hnací hřídele (zadní, středový a přední), jež propojují převodovku a nápravy.

Pohled na centrální kloub a hřídel.
Pohled na centrální kloub a hřídel.

Nahradil jednoho pracovníka a zpříjemnil práci v seníku

Hlavní komponenty, jako je motor a převodovka, jsou západní výroby. Nakladač je osazen šestiválcovým naftovým motorem Volvo Penta s turbodmychadlem a chlazením nasávaného vzduchu. Motor o výkonu 164 kW/ 223 k (při 2 200 ot/min) a s točivým momentem 990 Nm (při 1 400 ot/min) je spřažen s převodovkou ZF 4WG 200. Power-shift převodovka umožňuje automatické podřazování v zatížení tzv. „kickdown“ a nabízí čtyři rychlosti vpřed a tři vzad. Volba rychlostního stupně se provádí prostřednictvím otočného voliče na páčce pod volantem. I přes vysokou hmotnost je nakladač poměrně rychlý (rychlost vpřed až 40 km/h).

Motor má výkonu na rozdávání s 223 koňmi patří tento model mezi největší nakladače využívané v agro sektoru
Motor má výkonu na rozdávání s 223 koňmi patří tento model mezi největší nakladače využívané v agro sektoru

Výkon je pro běžné manipulační práce až naddimenzován, což potvrdil i mechanizátor Jaromír Novotný. Při stohování slámy se ani naplno nevyužije výkon motoru, na jámě však díky výkonu nahradili jednoho pracovníka: „Dříve byli potřeba dva pracovníci, jeden pro rozhrnování a druhý pro dusání. Nyní stačí jeden člověk pro obě operace a díky vysoké rychlosti rozhrnování je dostatek času na přesednutí do traktoru na dusání,“ řekl předseda představenstva, pan doktor Miroslav Hrdlička. Svůj podíl na tom má také dostatečně velká světlá výška pro maximální průchodnost terénem a vhodně dimenzovaná hydraulická soustava. Pracovní a řídicí hydraulický systém využívá dva hydrogenerátory, které snižují energetické ztráty a zvyšují spolehlivost. Na povely, jako je zvedání apod. reaguje výložník okamžitě a rychle. Jelikož v podniku agregují i dlouhý stohař použitý ze starého nakladače, museli přidělat regulační ventil, aby se pohyby zpomalily. Při práci s lžící či rozhrnovacími vidlemi je rychlost hydrauliky předností, avšak u stohaře je potřeba hydrauliku tzv. „přiškrtit“. Nakladač se nevyhne ani práci v seníku, tam dokonce nahradil také portálový jeřáb, což ocení zejména obsluha. Pracovní prostředí je daleko komfortnější v pohodlné a klimatizované kabině nakladače. Svůj výkonnostní potenciál v brzké době předvede nejen při práci na jámě a stohování slámy, ale také při přihrnování a nakládce hnoje.

Standardně je nakladač dodáván s lopatou o objemu 3,5 m3 osazenou zuby nebo břitem. Rozhrnovací vidle nakladač zdědil po škodovce, proto muselo být optimalizováno i upínání. Prvotní myšlenkou bylo pouze přijet k vidlím či lopatě a zajistit jen za pomocí tří čepů. Jenže na novém nakladači by se pouzdra zbytečně opotřebovávala, a tak byla zakoupena čelní rychloupínací deska s hydraulickým ovládáním.

Kabina a interiér vypadají účelně

Kabina je střižena opět do jednoduchého stylu. Nakladačem nyní jezdí obsluha, která s tímto typem stroje nikdy nejezdila, přesto se za velmi krátkou dobu naučila stroj ovládat a práci provádět perfektně. „Rychle se s tím naučil pracovat. V životě s tím nejezdil, práci odvádí perfektní,“ vyzdvihl schopnosti obsluhy mechanizátor. Vedení se také líbí dokonale vytvořené vysoké stohy slámy. Již v základní výbavě nalezneme v kabině klimatizaci, topení, rádio a barevný displej sloužící pro výstup kamery umístěné na zádi nakladače. Nakladač má též již z výroby centrální mazání, blatníky, přídavné pracovní LED světlomety a vybavení pro provoz po pozemních komunikacích. V kabině se nachází vzduchem odpružené pohodlné a plně seřiditelné sedadlo. Provozní údaje jsou k vidění na přehledné přístrojové desce a ovládání lopaty se provádí přes joystick umístěný na pravém panelu, kde jsou další nezbytně nutné ovládací prvky. Na sloupku kabiny je umístěn panel, kde se nastavují intervaly mazání.

Přístrojová deska zobrazuje jen nezbytně nutné údaje o provozu
Přístrojová deska zobrazuje jen nezbytně nutné údaje o provozu

Na rozdíl od některých západních výrobců stavební techniky, kteří mají mnohdy výrobní závody umístěné v Asii, čínský XCMG nakladače pro Evropu vyrábí v moderním závodě v Polsku. To je pro uživatele výhodné zejména tehdy, když potřebují nějaký náhradní díl. Servisní síť, o které se pochvalně vyjádřil i mechanizátor, ostatně také stojí za úspěchem značky XCMG v České republice. „U jiných obdobných strojů není v České republice servisní zázemí na takové úrovni, jako u společnosti ATS Jičín, která tuto značku u nás zastupuje. Mají velmi dobrý servisní tým, o kvalitě svědčí i to, že disponují již 25 let oficiálním zastoupením tatry.“

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy