Nejen v Rusku, ale i po celém světě se traktory využívají jak v zemědělství, tak na staveništích, ale i v armádě v neobvyklých a někdy i v extrémních podmínkách. Psali jsme již třeba o armádním nakladači či obrněném traktoru. Podobný osud postihl i traktor TM-59, jehož základ tvoří dobře známý traktor T-150K (některé prameny uvádějí T-155K). Traktor slouží na těžkém letadlovém křižníku Admiral Kuzněcov.
T-150K vyrábí ukrajinský Charkovský traktorový závod od 70. let minulého století. Traktor vyniká všestranností a vysokou průchodností terénem – je tedy využíván k různým činnostem.
Konkrétně model TM-59 se používá výhradně k čištění povrchu dráhy a k tažení letadel. Dráha se čistí z toho důvodu, že na ní mohou být různé odpadky, kameny, sníh, písek či led – to může mít negativní dopady na letadla. Traktor je proto osazen speciálním čisticím zařízením, které produkuje proud plynu o teplotě asi 700 °C - používá se jak pro tání sněhu a ledu, tak pro sušení mokrého povrchu dráhy. Traktor je v přední části vybaven jednoosým otočným zařízením s proudovým motorem. Výfukové plyny jsou pod vysokým tlakem směřovány přes trysky na povrch dráhy.
Takto upravených traktorů jezdí poměrně dost na letištích, v Rusku jsou třeba ještě modifikace TM-59, TM-59M a TM-59MG . Nejvíce se však využívají upravené nákladní automobily.
Traktor T-150K na letadlové lodi slouží z důvodu dobrého poměru kvalita/výkon/cena a pro svoji univerzálnost.
Těžký letadlový křižník „Admirál loďstva Sovětského svazu Kuzněcov“ je jediná letadlová loď ruských námořních sil. Loď strávila většinu své kariéry v docích, sporadické plavby i přístavní službu komplikovaly nespolehlivé pohonné jednotky a nevyhovující zázemí pro posádku. První bojové nasazení nosiče se uskutečnilo na přelomu let 2016 a 2017 během ruské intervence v Sýrii, kde se projevil špatný technický stav a zanedbaná údržba.
V říjnu se v opravárenském závodě díky vážné nehodě loď málem potopila. 12. prosince 2019 vypukl během oprav v murmanském přístavu na palubě lodi požár. Dle ruského listu Kommersant jsou škody na plavidle odhadovány na 95 miliard rublů (35 miliard korun), přičemž jeho hodnota má být 110 miliard. Není tedy jasné, jestli se oprava plavidla vůbec vyplatí.