První unifikovaná řada - světový unikát
Vývoj unifikované řady (UŘ I) započal v roce 1957. Do této řady spadaly základní typy Zetor 2011, 3011 a 4011. Tato řada traktorů pokrývala výkonové rozmezí od 24 koní do 44 koní. Unifikace v podání Zetoru spočívala v tom, že se vyráběly nejrůznější typy traktorů při zachování maximálního počtu společných součástek. Toto nikdo dříve ve světě nerealizoval.
Právě v roce 1963 byla zahájena výroba typu Zetor 2011 s dvouválcovým motorem o výkonu 22 koní - s přímým vstřikováním nafty se stejným vrtáním a zdvihem 95/110 mm. Traktor měl převodovku s 10 rychlostními stupni vpřed (pět silničních a pět redukovaných) a dvě vzad, nezávislé vyvedení výkonu a novátorský hydraulický zvedací systém Zetormatic s automatickou kontrolou hloubky. Mezi standardní výbavu patřily hydraulické brzdy, nastavitelná světlá výška vozidla a pětirychlostní vývodový hřídel.Rozhovor s panem Ďáskem:
Traktory máte jako koníček, nebo jste s nimi v kontaktu i v zaměstnání?
Historické traktory Zetor mám jako koníček, ale moderní traktory Zetor mám i jako zaměstnání. Jsem zaměstnancem Zetor tractors a.s.
Kdy jste se začal poprvé věnovat renovaci strojů?
Moje první renovace započala v lednu 2013 na traktoru Zetor 3011. Byl to můj první vlastní traktor a seznámením se slovem renovace. Jelikož to byl první stroj, renovace byla dosti amatérská.
Zetor 2011 je už dnes historickým traktorem. Jak jste se k němu dostal? A proč zrovna tento model?
Dostal jsem se k němu úplnou náhodou a to tak, když jsem sháněl věci na můj další projekt. Byl to Zetor 2023, který byl předělán z pásů na kola a já sháněl diferenciál na místo směrových spojek. Měl jsem inzerát, že koupím tyto díly a pán mi nabídl celý traktor za dobrou cenu. Neváhal jsem tedy a traktor si nechal dovést a následně se i rozhodl, že na kompletaci pásovokolového traktoru nemám chuť ani sílu. Zetor 2011 je pro mě specifický svými rozměry, obratností a úsporností motoru.
V ČR je spousta specializovaných firem, které nabízí kompletní renovace historických strojů. Využil jste některou jejich službu nebo jste se na renovaci podílel sám?
Renovaci všech mých traktorů si vždy budu dělat výhradně sám za pomoci otce a kamarádů. O téhle možnosti zajisté vím, ale když jsem vyučený automechanik a mám zatím čas, který mohu těmto strojům věnovat, byl by to hřích nechat renovovat někde jinde.
Jak dlouho vám trvalo zrenovovat traktor do současné podoby?
Zetor 2011 (dle označení pro francouzský trh Zetor 220) jsem zakoupil v lednu 2014 a od té doby jsem se dvacítce postupnými krůčky věnoval. Jako konec renovace bych označil úspěšné absolvování STK + ME (bez jediné závady) dne 9. 12. 2016. Takže tedy bezmála 3 roky.
Shoduje se váš traktor 100 % s továrním stavem, nebo jste udělal nějaké úpravy po svém?
Samozřejmě že jsem chtěl mít 100% shodnost, ale situace s dostupností ND na tento stroj je mizivá. Za mě se tedy traktor shoduje na 80%. Těch 20% dělají bohužel zadní blatníky, které jsem doposud nesehnal a ovládání pracovního světla na panelu přístrojů.
Použil jste při renovaci jako předlohu dobové materiály?
Dá se říct, že ano. Mám hodně dobových fotek, na kterých jsem hledal různé detaily, ale hodně věcí se dalo zachránit a obkoukat z mojí dvacítky.
Co vše bylo nutné na traktoru vyměnit?
Snažil jsem se používat originální a původní věci co byly na traktoru. Takže jsem měnil: všechna ložiska a gufera, brzdové válce, brzdové trubky, brzdové pakny, brzdové pístky, celé řízení, gumy přední a zadní, olej v převodovce…
Byla nutná úplná generálka motoru? Jak na tom byl traktor po motorové stránce?
Generální oprava motoru byla nutná. Traktor stál na louce ve Francii, měl ulomený výfuk, takže mu asi 15 let pršelo výfukem přímo do válců. Po demontáži hlav jsem zjistil, že kroužky na pístu jsou doslova přirezlé ke stěnám válců. Bylo uvolněno i protizávaží na klikové hřídeli a spousta dalších věcí. Takže byl motor, jak se říká “po smrti“.
Renovace motoru patří bezesporu k té těžší části. Pustil jste se do ní sám? Skládat písty, ojnice, ventily atd. není lehká práce…
Jak do převodovky, tak i do motoru jsem se pustil sám. Nastudoval jsem literaturu a hurá do něj. Motor jsem celý rozebral, všechny části řádně očistil a začal analyzovat rozsah poškození. Ventily zaklepané, pístová skupina na výměnu, rozvodové tyčky ohlé, vstřikovací trysky zarezlé. Nakoupily se všechny potřebné věci a pustil jsem se do generálky. Hlavy jsem nechal přerovnat, zabrousil jsem si ventily, vyměnil vodítka ventilů, jímky vstřikovačů, dal nové mrazové zátky. Koupil jsem celou novou pístovou skupinu a pustil se do její montáže. Ojnice jsem nechal vyúhlovat, dala se nová ojniční ložiska. Kliková hřídel dostala také nová ložiska. Dále jsem vyměnil ložiska i v rozvodovém ústrojí. Na řadu se dostala generální oprava čerpadla, které jsem ovšem musel dát ke známému, který se touhle problematikou zabývá. Daly se nové všechny filtry a náplně a přišel ten okamžik, na který jsem se tak moc těšil a který mě zahřál u srdce a to ten, kdy: pastorek startéru zaskočil do věnce setrvačníku, ten otočil s klikovou hřídelí a ta dala do chodu celý motor. Ten zvuk prvního startu nezapomenu.
Náhradní díly na typ Zetor 2011 se již velmi těžko shání. Jak jste se s tímto problémem vypořádal?
Vypořádal jsem se s tím po svém. Koupil jsem ještě jeden traktor na náhradní díly
Jaký díl bylo nejtěžší sehnat? A naopak, kterých je stále dostatek?
Nejhorší je sehnat původní české náhradní díly, kterých je nedostatek. Jako nejhůře sehnatelné díly považuji díly přední nápravy a plechařinu. Naopak Indických náhradních dílů je na našem trhu dostatek.
Můžete nám stručně popsat postup renovace Zetoru 2011?
Koupě stroje, kompletní rozebrání, analýza poškozených dílů, hledání náhradních dílů, kompletace, očištění těla traktoru, odmaštění, nastříkání základové barvy, zvolení odstínu barvy těla traktoru, nalakování těla traktoru, požádat šikovného klempíře o vyspravení pletařiny, kytování a broušení, finální lakování plechařiny, kompletace, dostatek finančních prostředků a velice vstřícnou přítelkyni.
Budete na modelu ještě něco dodělávat, nebo je již hotov?
Na dvacítku bych chtěl časem sehnat originální blatníky, aby byl traktor 100%.
Jak moc je finančně náročná renovace v tomto rozsahu?
V tomto rozsahu, v jakém jsem to pojal já, se dá říci, že i s koupí jsem dal něco kolem 90 000 – 100 000,-Kč.
Zúročilo se vám to, že pracujete v Zetoru, nějak při renovaci?
Určitě. V Zetoru je spousta lidí, kteří dovedou velice ochotně poradit a pomoct. Moc si toho cením. Bez rad a pomoci spolupracovníků by tato dvacítka nevypadala tak, jak vypadá.
Mohl byste se s námi podělit o nějaké rady, tipy, vychytávky a na co si dát pozor při renovaci historického traktoru?
Mohu říci jen toto: ,,pokud nemáte vstřícnou přítelkyni/manželku, dostatek volného času a finančních prostředků, nepouštějte se do toho. Ty ostatní věci se dají najít a koupit“
Vlastníte i jiné historické traktory?
Ano, vlastním ještě Zetor 3011, Zetor 2511 a na půl s otcem Zetor 2023 viniční pásáček.
Budete se s traktorem zúčastňovat historických akcí, nebo ho budete naplno využívat?
Traktor jistě využívat budu, ale v rámci možností. Je to traktor, který má 22 koní, takže jej budu využívat spíše na courání kolem baráku. Určitě bych se chtěl s dvacítkou zúčastnit některé historické akce. Chtěl bych dovést dvacítku do Jabloňova na výstavu historických traktorů u firmy JK Krejčí. Uvidíme.
Máte v budoucnu v plánu si opět vzít „do parády“ další historický kousek?
Určitě. V plánu je generálka již zmíněného Zetoru 2023 a také bych chtěl dát do parády Zetor 2511. Děkuji za rozhovor.V tomto videu naleznete postup renovace přední nápravy s popisky.