Dnes je 30.10. – svátek slaví Tadeáš

Nejvýkonnější pásový traktor Versatile přijíždí s četnými inovacemi

Zveřejněno: 24. 6. 2018

Model 610 DT je momentálně to nejlepší, co dokáže kanadský výrobce Versatile nabídnout v segmentu výkonných čtyřpásových traktorů. Versatile 610 DT si odbyl světovou premiéru na veletrhu Agritechnica 2017 v Hannoveru a českou na letošním veletrhu Techagro. Ihned poté zahájil celorepublikové aktivní předvádění ve spojení s dvanáctimetrovým diskovým podmítačem Grégoire-Besson. Oproti předchůdci přichází s četnými inovacemi nejen v oblasti komfortu.

Pracovní rychlost a spotřeba soupravy se při předvádění různí. Zvládala však 17 km/h při spotřebě 5-10 l/ha.

Úvodem nejprve nový model zařadíme do stávající produktové nabídky a stručně představíme společnost Versatile. Společnost Versatile sídlí ve Winnipegu v Kanadě. Mezi její historicky nejznámější stroje patří traktory Genesis, které byly po celém světě prodávány pod nejrůznějšími značkami světových výrobců. Versatile od roku 2007 částečně vlastní ruská společnost Rostselmash, která výrobce přejmenovala právě na Versatile. Stroje Versatile se prodávají po celém světě a společnost vyrábí mimo jiné traktory jak klasické kolové a pásové, tak kloubové. Traktory těchto koncepcí jsou k dostání i v České republice, kde má výhradní zastoupení značky společnost Moreau Agri spol s.r.o. s vlastní rozsáhlou servisní sítí. 610 DT je nejvýkonnějším pásovým traktorem řady Versatile Delta Track. Řada zahrnuje celkem tři modely (520 DT, 570 DT a 610 DT) pokrývající výkony 520 k/387 kW až 650 k/485 kW (maximální výkon).

Osvědčená pohonná jednotka a větší tahová síla

Versatile 610 Delta Track je osazen pohonnou jednotkou Cummins QSX15 o zdvihovém objemu 15 litrů a plnící nejnovější emisní normu Tier 4f. Traktor nabízí ve srovnání s jeho předchůdcem až o 15 % větší tahovou sílu a lepší odezvu točivého momentu díky použití systému Cummins VGT (Variable Geometry Turbo). Kvůli plnění emisní normy je motor vybaven systémy EGR (recirkulace výfukových plynů) a filtry pevných částic DPF. Traktory Versatile jsou osazovány osvědčenými motory Cummins. Konkrétně model 610 DT poskytne výkon 605 k/455 kW a s navýšením až 650 k/485 kW. Jak motor, tak převodovka nepochází z vlastního vývoje. Motor je spojen s převodovkou Cat TA22, jež poskytuje 16 rychlostí vpřed, 4 vzad a rychlost jízdy až 35 km/h (pro speciální aplikace jsou na přání plazivé rychlosti).

Co se týče hydrauliky, standardem je celkový hydraulický průtok 201 l/min a na přání hydraulickým systémem s vysokým průtokem 401 l/min. Čtyři hydraulické okruhy jsou standardem, na přání jich může být šest. Tažná lišta může být vybavena čepem o průměru 70 mm pro vertikální nosnost až 5 443 kilogramů.

Trakci zajišťují čtyři pásové jednotky, vyvinuté ve spolupráci s předním výrobcem Camso, osazené na univerzální vnější planetové nápravě. Podvozek Delta Track má integrovaný systém upevnění náprav a zesílené spojení s rámem traktoru. Rám pohlcuje tlak z každé pásové jednotky, aby se zvýšila životnost systému a snížily požadavky na údržbu. V základní výbavě má pryžový pás šířku 762 mm (na přání 914 mm). Inovován byl též brzdový systém, pro zvýšení bezpečnosti. Traktor má rozloženou hmotnost v poměru 50:50. O rovnoměrné rozložení hmotnosti se starají dvě palivové nádrže o celkovém objemu 1800 litrů bez ohledu na úroveň paliva. Nádrže jsou totiž propojeny křížovou trubicí udržující rovnoměrné rozložení paliva. Nádrže jsou namontovány tak, aby neovlivňovaly hmotnostní poměr mezi přední a zadní částí stroje.

Nové zavěšení a ovládání

Nová kabina Deluxe HQ u modelu 610 DT je stále oproti konkurenci o desítky centimetrů širší, takže nabízí bezkonkurenční prostor a prosklenou plochu 7,98 m². Ergonomii přispívá nové zavěšení kabiny, poloaktivní odpružené sedadlo řidiče otočné o 32 stupňů tak, aby se maximalizoval pohled na nástroje, intuitivní ovládání a nově navržený integrovaný sedmipalcový monitor pro správu provozních parametrů traktoru a všech parametrů připojených zařízení. V kabině se dokonce standardně nachází subwoofer pro ještě kvalitnější zvuk z rádia.

Konzole ovládání byla přepracována, je užší než předchozí verze a pohybuje se spolu se sedadlem. Na ní se nachází i malý joystick pro řazení převodových stupňů a volby směru jízdy bez použití spojkového pedálu a samozřejmě ovládací prvky EHR. I když je v kabině nový informační sedmipalcový displej, stále k dalšímu informování slouží programovatelný středový displej s vysokým rozlišením. Poskytuje informace o převodovce, rychlosti, otáčkách, teplotě či stavu paliva. Standardně traktor není ISOBUS kompatibilní.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička, Josef Herzán, Versatile

Tématické tagy