Dnes je 4.10. – svátek slaví František

Německá legenda Unimog už dokáže jezdit terénem bez řidiče

Zveřejněno: 1. 1. 2021

Vědci z univerzity v Kaiserslauternu představili autonomní terénní vozidlo Unimog, které dokáže překonávat překážky bez pomocí řidiče. Autonomní Unimog má nalézt využití v případě přírodních katastrof nebo požárů.

Autonomní Unimog U5023

Vozidlo s autonomním řízením, které samo projede terénem, bylo předvedeno v areálu ZAK v Kaiserslauternu. Nap projektu pracovaly firmy Commercial Vehicle Cluster Nutzfahrzeug GmbH (CVC), Lehrstuhl Robotersysteme (RRLab), univerzita TU Kaiserslautern a Mercedes-Benz. Autonomní Unimog U5023 má nalézt využití v případě přírodních katastrof nebo požárů.

Díky projektu chtějí zúčastněné strany získat zkušenosti s autonomním řízením navrženého do terénu. Unimog je součástí společného výzkumného a vývojového projektu zastřešeného CVC. Cílem projektu je shromáždit údaje o neznámém terénu, správně vyhodnotit informace, naplánovat trasu a projet ji bez pomocí řidiče. Projekt začal v srpnu 2016.

V rámci projektu byl model U5023 rozsáhle technicky vylepšen tak, aby jej bylo možné zcela autonomně ovládat pomocí nového systému řízení a brzdění. Vozidlo musí ze záplavy informací zvolit správný způsob řízení. Unimog má pro tento účel k dispozici 3D laserové skenery a GPS, stejně jako stereo-kamery na masce chladiče. Systém v zásadě vyhodnocuje lidarová data a obraz ze stereo-kamer. Díky tomu je schopen rozpoznat a vyhodnotit trasu, detekovat statické a dynamické překážky. Pro lokalizaci využívá přesnou GPS navigaci. V rámci projektu se bude také vyvíjet navigace, inovativní koncepce plánování trasy a přizpůsobení trajektorie trasy s ohledem na překážky, jako jsou například díry nebo nebezpečné situace – převrácení apod.

Označení Unimog nese celá škála německých univerzálních lehkých nákladních automobilů vyráběných firmou Mercedes-Benz (nyní součástí Daimler AG). První model byl navržen krátce po druhé světové válce, původně pro použití v zemědělství. Unimog má pohon všech kol, je používán jak v základní verzi pro přepravu nákladů, tak jako tahač, podvozek pro užitkové nástavby i stacionární stroj pro připojení příslušenství v zemědělství, komunální údržbu, armádu a mnoho dalších aplikací.