Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Pöttinger potvrzuje pozici technologického lídra, na Agritechnice ukázal koncepty i novinky

Zveřejněno: 4. 12. 2019

Spolu s panem Ing. Zdeňkem Bílým jsme si prošli výstavní plochu rakouské společnosti Pöttinger na mezinárodním veletrhu Agritechnica v Hannoveru, kde výrobce prezentoval koncepty, novinky a možnosti v oblasti přesného zemědělství.

Nová generace víceúčelového vozu Jumbo 7220 D combiline

Rozsáhlá výstavní plocha firmy Pöttinger na letošním veletrhu zemědělské techniky Agritechnica 2019 odkazovala na současné, ale i budoucí technologické možnosti této rakouské firmy, která soustřeďuje svou výrobu do České republiky, Rakouska a Německa. To, že se firmě daří nejen po finanční stránce, ale i v odhalování nových konstrukčních řešení, dávaly jasně najevo efektně vystavené exponáty v podobě novinek a konceptů. Výstavní plochu jsme si prošli společně s panem Ing. Zdeňkem Bílým, který je zástupcem společnosti Pöttinger pro Českou republiku.

Koncepty se promění v realitu

Svůj novátorský přístup Pöttinger předvedl u konstrukce rotoru shrnovače TOP 842 C, který není vybaven obvyklými tandemovými kopírovacími kolečky, nýbrž plazem Flowtast vyrobeným z plastu odolného proti opotřebení. Toto originální řešení přináší výhodu v podobě až o 10 % vyšší rychlosti shrnování materiálu na mokrých, rašelinových půdách, půdách poškozených vlivem divočáků nebo pastvy hospodářských zvířat, kde by jinak tandemové kolečko tvořilo koleje nebo zapadalo, a tudíž by prsty rotoru shrnovače ryly do půdy. Odlehčení shrnovače v tomto případě nebude klasické pružinové, ale hydropneumatické. A to z toho důvodu, aby hmotnost neležela na plazích a bylo zajištěno dokonalé kopírování povrchu půdy. Mezi další výhody patří mírnější vibrace, plynulejší chod a snížené opotřebení shrnovače. Shrnutý materiál není kontaminován půdou, a tudíž má lepší kvalitu, která je zásadní pro hospodářský dobytek. Speciální konstrukce bude v průběhu roku 2020 podrobena dalším zkouškám na dvourotorovém shrnovači s pracovním záběrem 8,4 m. „Jeden předváděcí kus bude příští rok k dispozici i v České republice,“ prozradil nám pan Ing. Zdeněk Bílý.

Speciální plaz zajišťuje rovnoměrné a celoplošné kopírování povrchu půdy i za těch nejobtížnějších podmínek
Speciální plaz zajišťuje rovnoměrné a celoplošné kopírování povrchu půdy i za těch nejobtížnějších podmínek

U konceptů ještě zůstaneme, protože se letos představil druhý vývojový prototyp systému Sensosafe, jenž má ochránit srnčata při seči pícnin. „Systém jsme vystavovali již před dvěma lety (získal stříbrnou medaili za inovaci, pozn. redakce), letos znovu, avšak v inovované podobě. V příštím roce systém půjde v limitované sérii již do výroby,“ seznámil nás s plány firmy Pöttinger pan Bílý. I když se vývoji podobných systémů zabývá řada výrobců, Pöttinger je jediný, který jej zřejmě dotáhne do finální podoby, čímž by mohl zachránit nemálo srnčat, která jinak nezřídka hynou pod sklizňovými stroji. Již nyní je Sensosafe světově prvním asistenčním systémem namontovaným přímo na žacím stroj. Systém byl rozsáhle testován vybranými zákazníky a ve vlastním testovacím oddělení firmy Pöttinger. Vypadá a pracuje následovně: Jedná se o tyč, která je umístěna přímo na čelním žacím stroji a rameno, jež je upevněné na rámu mezi traktorem a čelním žacím strojem (svojí délkou dosahuje před zadní nesený žací stroj). Rameno a tyč jsou opatřeny optickými senzory, jež nevnímají teplotu, ale hnědou barvu srnčat. Dokážou rozlišovat i mezi jinými překážkami. V případě, že systém zvíře detekuje, vyšle signál do hydrauliky, aby se čelní žací stroj okamžitě zvedl. Rameno umístěné na rámu je určeno pro zadní nesený žací stroj a pracuje na podobném principu. Mezi ním a zadním žacím strojem je ale větší prostor. Obsluha, která je o srnčeti zvukově a vizuálně informována, tak může včas zastavit nebo srnče objet.

Vizualizace systému Sensosafe v kombinaci s čelním a bočním žacím strojem
Vizualizace systému Sensosafe v kombinaci s čelním a bočním žacím strojem

Doprava hmoty do jednoho řádku během sečení bez použití kondicionéru

Vystavena byla žací dvoukombinace Novacat A10 se šnekovým dopravníkem Cross Flow (oceněn jako Stroj roku 2019), který umožňuje během sečení dopravit materiál do jednoho řádku bez použití kondicionéru – materiál není nutné shrnovat. Tím se eliminují další pojezdy po poli a s materiálem je co nejméně manipulováno, čímž nedochází ke zbytečné kontaminaci. Šnek má nízkou hmotnost, a tedy šetří palivo a je šetrnější k porostu. Ve srovnání s pásovým dopravníkem vyžaduje až o 20 % méně energie. Vznikl na základě zpětné vazby zákazníků, kteří požadují nákladově efektivní a přímý systém pro sloučení řádků, který by byl vhodný i pro jednoduché žací stroje. „Těchto žacích strojů máme už v České republice desítky kusů v různém provedení pracovního záběru – 3 m, 3,5 m a 10 m. Šnekový dopravník dopraví sklízenou hmotu přímo na řádek až z deseti metrů záběru, jedná se o nejčistší sklizeň. Často se uvádí, že je v případě použití Cross Flow řádek hmoty hutný, nahoře přeschlý a dole mokrý. Uživatel však může zvolit ukládání hmoty na široko – kryt žacího stroje se totiž může hydraulicky sklopit. Další možná volba spočívá ve výběru mezi šnekem, válci či kondicionérem. V nejlepším případě by měl mít zemědělec žací stroje se šnekovým dopravníkem i s kondicionéren a podle aktuální potřeby technologie sklizně stroje zaměňovat. S jednou žací lištou by se neměly provádět všechny technologie sklizně, ať už se jedná o vojtěšky, GPS nebo trávy,“ řekl pan Bílý.

Červený kryt žacího stroje na snímku je sklopný, tudíž je možné hmotu ukládat na široko
Červený kryt žacího stroje na snímku je sklopný, tudíž je možné hmotu ukládat na široko

Hned naproti byl vystaven nástupce oblíbeného čelního žacího stroje Alpha Motion, kterých v České republice pracují stovky. Nový design žacího stroje (nyní označovaný jako Alpha Motion Pro) jej odlišuje od jeho předchůdce. Kromě toho byl opatřen výsuvným krytem, jenž usnadní čištění a výměnu nože. Kondicionér je možné demontovat bez použití nářadí. Pöttinger je jediným výrobcem, který toto rozložení umožňuje, a to včetně eventuální záměny za mačkací válce. Potřeba záměny vyvstává v případě sklizně trávy, jetelů nebo vojtěšek. Montáží nebo výměnou zařízení pro úpravu pokosu se však změní hmotnost stroje, takže je nutné přestavět odlehčovací pružiny. Z toho důvodu je kryt lehce demontovatelný a přístupný. Originální systém Alpha Motion u žacích strojů zůstává. Díky jeho technologii kopírování terénu se přizpůsobuje celý nosný rám, nikoliv jen táhlo. Systém funguje i při vysokých rychlostech a ve vlhkých porostech. Všechny maznice žacího stroje jsou vedeny na jedno místo, aby byla údržba co nejvíce komfortní. „Je to novinka, již třetí generace, která však vychází z řady Alpha Motion vyráběné od roku 2006. Například příčné kopírování žací lišty v takovém rozsahu nikdo doposud nedokáže nabídnout. Ochrana čelní lišty spočívá v systému kopírování, protože nemá nájezdovou pojistku,“ uvedl jednu z výhod pan Bílý.

Bez nářadí je možné změnit přepětí pružin a tudíž nastavit odlehčení. Jedním mechanismem je možné přestavit dvě pružiny
Bez nářadí je možné změnit přepětí pružin a tudíž nastavit odlehčení. Jedním mechanismem je možné přestavit dvě pružiny

Vylepšení se dočkal i klasický zadní nesený žací stroj Novadisc. „Bez nářadí je možné změnit přepětí pružin a tudíž nastavit odlehčení. Jedním mechanismem je možné přestavit dvě pružiny. Inovován je i pohon klínového řemenu, žací stroj má lepší design a sklopitelný kryt,“ představil jednotlivá vylepšení pan Bílý. Žací stroje Novadisc 222, 262, 302 a 352 s pracovní šířkou 2,2 až 3,46 m mohou být díky své nízké hmotnosti provozovány ve spojení s méně výkonnými traktory o výkonu již od 40 koní. Novinkou u žacích strojů Novadisc je optimalizované těžiště pro bezpečnou a kompaktní silniční přepravu. Nízké přepravní výšky je dosaženo pomocí již zmíněného hydraulicky sklopného bočního ochranného krytu. Kromě toho lze žací stroj vertikálně zaparkovat díky nové podpěrné noze. Velký rozsah výkyvu od plus 22 až po mínus 30 stupňů umožňuje snadné a čisté sečení nerovných povrchů a svahů. Mechanická ochrana proti překážkám dovoluje výkyv v rozsahu cca 12 stupňů, což zabraňuje poškození stroje při najetí na překážku.

Zkušenosti s vozy Jumbo se promítly i do konstrukce lisů Impress

Co se lisování pícnin a slámy týče, v nabídce Pöttinger nalezneme i high-tech lisy Impress na válcové balíky. „Lisy nabízíme již pátým rokem. Nejedná se o žádné jednoduché stroje, ale stroje s maximální výbavou. Nabízíme mnohá zajímavá technická řešení, jako je například výsuvný nosník nožů,“ představil jedno ze zajímavých řešení pan Bílý. V případě výsuvného nosníku nemusí obsluha vstupovat do lisovací komory nebo pod válci něco vytahovat, jak je zvykem u konkurenčních lisů. U lisů Pöttinger je využíván i jiný tok plnění komory: hmota jde plynule přes sběrač, nad válec a do komory – nikoliv přes sběrač, pod válec a do komory. Díky tomu může mít lis vrchní řezání, které lze pro lepší přístup k němu, vysunout. Nožů je zde 32 a lisovaný materiál nařežou na velmi krátké části; po otočení nožů je k dispozici až 64 ostří. Zajímavostí je, že nože dosahují až těsně ke stěně komory. Nutno podotknout, že u některých konkurenčních lisů je mezi noži a komorou mezera. Výhoda horního plnění spočívá v plynulém přísunu hmoty, rovnoměrném plnění a lisování. Balíky díky tomu mají vysokou hmotnost. Uživatel může lisovat balíky, např. senáže, až o hmotnosti 900 kg (namísto obvyklých 600 kg). Čistě teoreticky tak bude lisovat každý třetí balík zadarmo, co se týká obalových materiálů, dopravy, skladovacích prostor atd. Vysoká hustota balíku je nezbytná i pro proces konzervace hmoty. Novinkou pro příští rok je lis s ovíječkou Impress 185 VC Pro s variabilní lisovací komorou, která může nově lisovat balíky o průměru 0,9 až 1,85 metrů. O sběr hmoty se stará 2,3 m široké sběrací ústrojí s pěti řadami prstů, které jsou vedeny ve vodicích dráhách na obou stranách. Vystavený model na veletrhu měl integrovaný ovíjecí mechanismus. Pro ovíjení slouží dvě ramena s otáčkami 36 ot./min a nastavit je možné překrytí fólie od 50 do 70 %. Výměna rolí fólie je rychlá a snadná i díky hydraulicky sklopným zásobníkům (v počtu 2x6), které jsou umístěné v chráněném prostoru bez možnosti znečištění. Stroj je navíc vybaven systémem kontroly poškození fólie. „Do letošní sezóny jsme dodali do ČR už deset kusů lisů s ovíjecím mechanismem. Nejvytíženější z nich za rok slisoval až 9000 balíků,“ řekl pan Bílý.

Výsuvný nosník nožů u lisu Impress
Výsuvný nosník nožů u lisu Impress

Do příští sklizňové sezóny přijíždí nová generace víceúčelového vozu Jumbo. „Jumbo 7220 má snížený podlahový dopravník, nový design a inovace na nápravě, jako je možnost krabího chodu. Automatická bruska nožů zůstává. Je to léty prověřený stroj,“ seznámil nás ve zkratce s novinkami pan Bílý. Pöttinger se vývoji víceúčelových vozů věnuje už od roku 1963. Nejnovější generace Jumbo disponuje nastavitelným sběračem se sedmi řadami prstů o průměru 6 mm. Na přání je možné pořídit sběrač Superlarge s pracovní šířkou 2,36 m a hydraulicky sklopitelnými opěrnými kolečky. Hmotu k řezacímu systému s noži o rozteči 34 mm přepravuje spirálový rotor s osmi řadami hrotů. Podlahový dopravník byl nyní snížen o 150 mm. Při plnění ložné plochy vozu se nejprve hmota hromadí v přední části, která se postupně prostřednictvím podlahového dopravníku posouvá směrem dozadu. Pouze velmi ostré nože zaručují dobrou kvalitu řezu a nízkou spotřebu energie, a tím i zvýšenou produktivitu. Za to odpovídá systém automatického broušení AutoCut. Obsluha jej aktivuje pohodlně z ovládacího terminálu v závislosti na stupni opotřebení nožů a nemusí se již o nic starat, odpadá i čištění nožů před broušením. Výměna nožů se provádí pomocí stranově výkyvného nosníku nožů. Nový model Jumbo disponuje hydropneumatickým odpružením podvozku (lze nastavovat v závislosti na zátěži), který je k dostání v tandemovém nebo tridemovém provedení s celkovou hmotností 20, respektive 27 tun, s šířkou rozchodu (1085 mm) a s tuhou nápravou zajišťující bezpečnou jízdu za všech podmínek.

Automatická bruska nožů Autocut u nových vozů Jumbo zůstává.
Automatická bruska nožů Autocut u nových vozů Jumbo zůstává.

Nekonečná variabilita secích strojů

V segmentu pluhů Pöttinger prezentoval novinku letošního roku, a sice model Servo 45 se 4, 5, nebo 6 radlicemi po traktory o výkonu do 240 k se systémem Traction Control, který dotěžuje zadní nápravu traktoru. Užitečnou vlastností polonesených pluhů Servo 6.50 je také to, že je možné během orby první těleso schovat do brázdy (pracuje naprázdno). Při jízdě do kopce je tedy možné využít sedm radlic a pří jízdě z kopce osm radlic. Jak nám pan Bílý potvrdil, tuto možnost žádný jiný výrobce nenabízí. A to není vše. Pluhy jsou vždy v provedení +1 radlice – to znamená, že z osmiradličného pluhu je možné poslední těleso demontovat a mít sedmiradličnou verzi. A když se schová ještě poslední radlice, je z pluhu rázem šestiradličná verze. Možné je i mechanické přestavění záběru nebo plynule nastavitelný záběr. Pakliže pluh disponuje vším, co jsme výše zmínili, je tato verze vhodná pro všechny traktory o širokém spektru výkonu od 150 k do 350 k.

Pöttinger už dávno nevyrábí pouze secí stroje s diskem pro plošnou přípravu, ale i s tzv. wave diskem, který pásově zpracuje řádek půdy o šířce do 5 cm, do kterého dvoudisková secí botka následně uloží osivo
Pöttinger už dávno nevyrábí pouze secí stroje s diskem pro plošnou přípravu, ale i s tzv. wave diskem, který pásově zpracuje řádek půdy o šířce do 5 cm, do kterého dvoudisková secí botka následně uloží osivo

Hojným předmětem současných diskuzí jsou protierozní opatření. I v tomto směru má Pöttinger co nabídnout, o čemž svědčily vystavené secí stroje v nejrůznějším provedení. Pöttinger už dávno nevyrábí pouze secí stroje s diskem, ale i s tzv. wave diskem, který zpracuje řádek půdy o šířce 4 až 5 cm, kam následně secí botka uloží osivo. V případě rozteči disků 12,5 cm, se zpracují pouze 4 cm. Zbylých 8 cm je nezpracováno, a mulč tak zůstává na povrchu půdy. Je to jeden ze způsobů protierozního opatření. „Tento způsob zpracování půdy je mezi našimi zákazníky velmi dobře vnímán, protože ušetří mnoho energetické síly, nezpracovává totiž půdu plošně. V nabídce samozřejmě nadále máme klasické secí stroje, secí stroje s přihnojovacími botkami či kombinace s disky, dvoudisky a různými stupni výbavy. Terrasem vyrábíme od roku 2008,“ představil secí stroje pan Bílý. Za sebou vystavené stroje Aerosem v různém provedení demonstrovaly, jak moc variabilní jsou. Jeden ze secích strojů byl vybaven klasickým krátkým diskovým podmítačem, druhý naopak rotačními branami (podmítač i rotační brány je možné použít samostatně). Všechny mechanické, ale i pneumatické secí stroje lze navíc vybavit výsevním zařízením Tegosem. Vše je též možné kombinovat mezi sebou. „Když bude mít uživatel secí stroj, na podzim na těžké podmínky může využít rotační brány a na jaře vyměnit za diskový podmítač. Zemědělský podnik v Opařanech na Táborsku se čtyřmetrovou secí kombinací zasel za rok až 700 hektarů,“ zmínil příklady z praxe pan Bílý. Pöttinger u secích strojů umožňuje volit i jednodiskové botky s přítlakem 25 kg třeba pro kombinaci secího stroje s rotačními branami. Kdo chce použít secí stroj s diskovým podmítačem, může volit dvoudiskovou botku s přítlakem až 50 kg. Konkrétně secí stroj Aerosem je k dostání jako klasický secí stroj nebo s možností rozdělení dávkovacího ústrojí (dávkuje se například kukuřice a hnojivo), a v tom případě je zásobník secího stroje dělený. K vidění byla i varianta taženého secího stroje, která je vhodná pro traktory s nižším výkonem. Za zmínku stojí i další vystavený secí stroj Terrasem se sklopným šnekovým dopravníkem. V našich podmínkách se ale nepoužívá. Již zmíněné zařízení Tegosem je možné provozovat nejen spolu se secími stroji, ale i na diskových podmítačích Terradisc, krátkých kombinacích s odraženými prsty Fox a rotačních branách Lion. Při jednom přejezdu je tak současně zajištěno zpracování půdy a setí například hořčice, trav, řepky apod.

Výsevní zařízení instalované na rotačních branách Lion
Výsevní zařízení instalované na rotačních branách Lion

Výhled nejen na celou výstavní plochu, ale i na pracovní orgány podmítače Terradisc s pracovním záběrem 10 metrů umožňovala lávka, kterou zástupci firmy Pöttinger instalovali v expozici. Terradisc je tvořen pruty (které může mít i secí stroj Terrasem), dvěma řadami disků a zadním válcem. Zadní segmentový válec Tandem Conoroll nedisponuje škrabkou, která jinak způsobuje při práci odpor. Místo ní je válec proveden speciálním způsobem, díky kterému na něm neulpívá zemina, a čištění je tak zajištěno automaticky. Válec byl v těžkém provedení, což znamená, že je vhodný k použití i při suchu. „Ještě se nám nestalo, že by Terradisc nešel do země. Kopírování povrchu je zde jak povrchové, tak minusové a plusové,“ řekl pan Bílý. Odpružení zajišťuje široká příruba, jež zajišťuje výškový zdvih a zamezuje pohybu podmítače do stran.

Zadní válec v těžkém provedení. Díky svému speciálnímu tvarování nemusí používat škrabky, které vytváří negativní odpor při práci
Zadní válec v těžkém provedení. Díky svému speciálnímu tvarování nemusí používat škrabky, které vytváří negativní odpor při práci

Inteligentní systémy pomáhají stroje využít na maximum

Ovládání strojů Pöttinger se provádí přes ISOBUS kompatibilní terminály Expert 75 a CCI 1200 nebo přes Pöttinger Control terminály. Pöttinger pro secí stroje nabízí balíček Seed Complete, jenž obsahuje inteligentní a komunikační systémy umožňující například variabilní výsev, automatické dávkování osiva a další. Výrobce také nabízí inteligentní elektronické funkce pro stroje zajišťující sklizeň pícnin. Například u žacích strojů Novacat A10 je k dispozici systém pro automatický boční posuv. Hydraulické válce integrované do ramen stroje mohou posunout žací lišty na každé straně až o 400 mm. Pokud je traktor vybaven snímačem úhlu řízení, lze prostřednictvím systému ISOBUS odeslat signál řízení při zatáčení. Následně žací stroj automaticky nastaví šířku sečení. Za každých okolností je tak zajištěno překrytí. Při jízdě rovně se žací jednotky automaticky opět vysunou na maximální možnou pracovní šířku. Používání tohoto systému zajišťuje maximální využití možné pracovní šířky. U víceúčelových vozů Pöttinger se nachází inteligentní elektronická funkce třeba v nápravě. Na ní umístěný senzor, v případě plně naloženého vozu, automaticky zamkne řízení nápravy tehdy, kdy je dosaženo kritických hodnot (lze je na terminálu nadefinovat) – například na svazích je zajištěna maximální bezpečnost a stabilita. Další snímač na vozech zajišťuje i rovnoměrné plnění ložné plochy. Všechna získaná data během práce se stroji Pöttinger lze přes systém agrirouter vzdáleně odesílat, přijímat či přes systém NEXT Machine Management zpracovávat. Pokud vás cokoliv zajímá o strojích Pöttinger (od roku výroby 1997), veškeré informace, jako jsou návody, videa, brožury a informace, lze nalézt v systému MyPöttinger.

Pöttinger na veletrhu Agritechnica 2019.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Pöttinger, Milan Jedlička

Tématické tagy