Jaké novinky na expozici uvidíme?
První akumulační vozík od Krone
Akumulační vozíky využívá řada zemědělských podniků, protože ulehčují následnou manipulaci s hranatými balíky. Akumulační vozík BaleCollect od Krone se však od konkurence liší hned v několika ohledech. BaleCollect má při práci šířku 4,3 m, délku 3,2 m a vejdou se na něj až tři balíky o délce 2,7 m. Přepravní šířka je menší než 3 metry. Akumulační vozík je vybaven hydraulickou teleskopickou ojí, která je v silničním módu vytažená. Kola podvozku jsou zajištěna pro přímý směr a jako druhý přívěs sleduje stopu lisu (celková délka na silnici: 3,9 m). Konstrukční rychlost činí až 50 km/h. Při práci na poli se hydraulická oj zasune, takže akumulační vůz je bezprostředně spojený s lisovacím kanálem. Po připojení k lisu se kola hydraulicky odblokují a mohou se volně otáčet. Boční stěny se hydraulicky vyklopí - a BaleCollect je připraven k práci.
Sklouzne-li nyní balík z lisovacího kanálu lisu Big Pack na vůz BaleCollect a sepne ukládací snímač, postará se posunovač o umístění balíku na jednu stranu. Další balík se pak posune na druhou stranu. Jakmile se na sběracím voze ocitne třetí balík, vysune vyhazovač všechny balíky z vozu ven. Tento proces, který umožňuje různé režimy skládání, probíhá zcela automaticky.
BaleCollect je kompatibilní se všemi lisy Big Pack a je konstruovaný tak, aby brzdný výkon lisu stačil. Souprava se chová vzorně např. i na svahu a nebezpečné rozkmitání je vyloučeno.
Povolení k provozu se v případě BaleCollect vydává pro jeden celý stroj (lis plus akumulační vůz). Zákazník tedy může být flexibilní při výběru traktoru. U jiných akumulačních vozů je oproti tomu potřebné takzvané schválení soupravy, kterou tvoří vždy pevně stanovená kombinace traktoru, lisu a akumulačního vozu. Potom např. při použití jiného traktoru povolení k provozu zaniká.
Akumulační vozík a lis se ovládá prostřednictvím jednoho společného terminálu. Jednou z dalších výhod akumulačního vozíku od Krone je vážicí zařízení. Akumulační vůz má spodní a horní rám, které jsou navzájem propojené čtyřmi vážicími čepy. Zjišťuje, zobrazuje a ukládá se tak hmotnost všech balíků, které se na voze nacházejí. Dále je nainstalovaný snímač pohybu, který eliminuje rázy apod.
Omlazená Comprima odkazuje na výročí
V roce 1977 představila firma Krone svůj první lis na válcové balíky KR 180. V roce 2007 pak prezentovala konstrukční řadu Comprima s inovativním lisovacím systémem Novogrip (příčkový dopravník).
Na veletrhu Agritechnica bude představen lis Comprima, který dostal facelift jak zevnitř, tak uvnitř. Nové boční kryty, nová záď a rovněž přepracované osvětlení propůjčují lisu moderní estetický vzhled. V nové verzi instaluje Krone do stroje ve standardní výbavě spirálové sběrací ústrojí, které zajišťuje nejen příkladný sběr píce a slámy, ale i perfektní tok materiálu. Nový je také ultrazvukový snímač, který nahradil dosavadní snímač balíků na balicím stole. Přibylo ještě opěrné kolo pro obraceč balíků. Krone přepracovalo nejen elektroniku a hydrauliku lisu, ale upravila vše pro nový počítač KMC. K dispozici je pro lis Comprima jako doplňková výbava pracovní LED osvětlení, takže lze pracovat komfortně i v noci.
Nově je možné pro všechny lisy Comprima objednat, na místo vázání do sítě, ovinutí do svrchní fólie, což poskytuje několik výhod. Při použití svrchní fólie se zvyšuje kvalita senáže, neboť vnější vrstva ovinutého balíku je lépe slisovaná. Balík se méně rozpíná, nebezpečí tvorby plísní je nižší a kvalita senáže vyšší. Svrchní fólie boduje i z pohledu ekonomického a ekologického. Odpadá nepraktické oddělování sítě od fólie. Balíky se snadněji rozebírají a odpad je pouze jednoho druhu. Na konci ovinutí se fólie po odříznutí neshrnuje (na rozdíl od ostatních systémů); tzn., že následující proces balení začíná přímo na plné šířce fólie. Náklady na fólii a materiál jsou proto nižší.
Krone nabízí aktuálně sedm různých typů stroje Comprima, které pokrývají celou paletu požadavků - od pevné komory přes semi a plně variabilní řešení, až po kombinaci lisu s baličkou. Portfolio v lisech Krone na válcové balíky zahrnuje celkem 27 různých typů strojů.
Zbrusu nový terminál
Na Agritechnice Krone představí nový terminál CCI 1200 pro ISOBUS hned v několika verzích, které si bude návštěvník moci vyzkoušet. Nový 12palcový dotykový displej umožňuje zobrazení dvou rozhraní Universal (UT) na jednom displeji současně. Z jednoho terminálu tak lze ovládat např. celou soupravu, jako třeba lis plus akumulační vůz na balíky nebo náhled kamery. Výhodou je fakt, že uživatel potřebuje pouze jeden displej. Na displeji s vysokým rozlišením a intenzívními barvami je možné zobrazit funkce také jako minimalizovaný náhled. Ve kterém jsou přitom stále zobrazeny nejdůležitější informace. Jednoduchým dotykem se minimalizovaný náhled zvětší, což usnadňuje běžnou práci řidiči, který má vše jednoduše a přehledně k dispozici. Vzhled terminálu CCI 1200 lze kromě toho individuálně upravit podle požadavků řidiče. Díky uspořádání tlačítek „soft key“ na pravé straně displeje lze rychle a intuitivně ovládat všechny funkce pravou rukou i během jízdy.
Nová platforma pro výměnu dat získala ocenění
Firma DKE-Data GmbH & Co. KG z Osnabrücku představila platformu pro výměnu dat založenou na internetu, určenou farmářům a zemědělským podnikatelům. Platforma umí propojovat stroje a zemědělský software nezávisle na výrobci. Tato možnost při provozu smíšeného strojového parku doposud chyběla. Přístup a ovládání probíhá prostřednictvím internetu. Uživatel si sestaví svůj osobní agrirouter a určí pravidla, kdo, s kým a v jakém rozsahu se smí účastnit výměny dat. Uživatel agi-routeru vždy sám definuje, co se s jeho daty stane.
Nová konstrukční řada vozů MX
Nové typy strojů Krone MX 330 GD/GL, MX 370 GD/GL a MX 400 GL představují celkem pět dvouúčelových senážních vozů s ložným objemem 33 m³, 37 m³ a 40 m³. Zkratka GL znamená celokovovou nástavbu, a pod zkratkou GD se skrývá celokovová nástavba doplněná o dávkovací válce. Ve své expozici na veletrhu Agritechnica předvede Krone zcela nový vůz MX 370 GD.
Všechny nové modely mají stejný robustní rám a neřízené sběrací ústrojí EasyFlow s pracovním záběrem 1800 mm, s pěti řadami dvojitých prstů uspořádaných do W. Mechanicky poháněné sběrací ústrojí je vybaveno proti přetížení zubovou spojkou. Volitelně lze sběrací ústrojí osadit zadními opěrnými koly, která nesledují stopu traktoru a umožňují kopírování terénu.
8řadý řezací rotor (průměr 880 mm) je poháněný převodovkou s olejovou náplní umístěnou na boku vozu. Dopravní šířka rotoru činí 1580 mm. Řezací ústrojí je vybaveno 41 noži a umožňuje teoretickou délku řezanky 37 mm. Požadovanou délku řezanky lze rychle nastavit pomocí centrálního řazení nožů (0, 21, 20 nebo 41 nožů). Možností je automatické broušení nožů SpeedSharp, které se postará o nabroušení 41 nožů za méně než 4 minuty.
Charakteristickým znakem dvouúčelových vozů MX 370 GL/GD a 400 GL je sklápěcí čelní stěna, která zvětšuje ložný prostor přibližně o 4,5 m3. Stroje MX 330 GD a 370 GD jsou vybaveny standardně dvěma dávkovacími válci. Třetí válec je k dispozici jako volitelná výbava. Válce (průměr 470 mm) se starají o plynulou vykládku vozu. Spodní dávkovací válec má rychlejší otáčky než horní, což zajistí rovnoměrné ukládání vrstvy píce. Nové vozy MX mají v sériovém provedení náběhově řízenou nápravu. Na přání je k dispozici i náprava s mechanickým nuceným řízením. Jako volitelná výbava je k dispozici také tandemový podvozek s hydraulickým vyrovnáváním, u kterého je zatížení rovnoměrně rozloženo na všechna čtyři kola. K dispozici je široká škála volitelného příslušenství.
Dokonalý výhled na vzrostlou plodinu s novou kabinou a řezačkou
Na veletrhu Agritechnica bude prezentována světově jedinečná výškově nastavitelná kabina u řezaček. Proč se Krone rozhodlo k tomuto řešení? Téměř každý řidič řezačky zná následující situaci. Porost kukuřice je extrémně vysoký a tak má řidič celý den před očima pouze vysokou „zelenou stěnu“. Řidič může celou kabinu, upevněnou na plošině s hydraulicky ovládaným nůžkovým zvedacím mechanismem, stisknutím jednoho tlačítka zvednout až o 70 cm. Tím získá perfektní rozhled nad porostem a přehled o odvozních prostředcích jedoucích v paralelním režimu, nebo při prosékání. Další výhodou je zvětšení vzdálenosti kabiny od řezacího ústrojí. To má pozitivní vliv na další snižování hlučnosti v kabině. Toto technické řešení bylo oceněno stříbrnou medailí.
Novou kabinou jsou vybaveny nové řezačky BiG X 680, 780, 880, které poskytují absolutní flexibilitu, co se týče délky řezanky (od 3 mm do 30 mm). Řezačky jsou osazeny balíčkem Optimaize Universal Package, který zahrnuje řezací buben MaxFlow, převodovku VariLOC a diskový kondicionér. VariLOC je planetová převodovka integrovaná v řemenici řezacího bubnu MaxFlow. Díky ní lze zvětšit rozsah délek řezanky u řezacího bubnu až o 53 %. Stačí jednoduše přepnout otáčky bubnu z 1250 na 800 ot/min pomocí standardního otevřeného klíče. Tento systém umožňuje během okamžiku přecházet z dlouhé řezanky na krátkou a naopak. V kombinaci s diskovým kondicionérem se Big X stává řezačkou pro jakékoli podmínky s maximální možnou mírou flexibility. Ráno sklizeň nakrátko pro bioplynové stanice, odpoledne dlouhá řezanka pro krmnou siláž. Průměr válců kondicionérů (250mm) je stejný jako u všech ostatních modelů, ale jejich šířka se však zvětšila o 10 procent a otáčky se zvýšily o 7 %. Vznikla tak větší třecí plocha, úprava řezanky je intenzívnější a všechna zrna jsou perfektně narušena.
Řezačky jsou opět osazeny motory značky Liebherr, které díky svému výkonu nad 560 kW nemusí plnit emisní normu. Výměna oleje, olejového filtru a palivového filtru se provádí až po 1000 provozních hodinách.
Nové stroje Big X mají v sériové výbavě transparentní správu dat Krone SmartConnect. Krone SmartConnect propojuje funkci mobilu, WLAN a GPS. Data od stroje tak lze např. prostřednictvím WLAN přenášet bezdrátově na iPad v kabině. To umožňuje komfortní zpracování dat pomocí aplikace CCI.ControlMobile App. Součástí sériové výbavy je také 12palcový dotykový ovládací panel se vstupem pro USB a video. Nová řada Big X může být kromě toho vybavena také snímačem AgriNIR, který průběžně měří jak vlhkost sklizeného produktu, tak obsah některých strukturálních látek. Rovněž je k dispozici široká škála volitelné výbavy.
Nová generace samojízdného žacího stroje
Je to 20 let, kdy Krone představilo první samojízdný žací mačkač BiG M, takže na Agritechnice se bude opět oslavovat výročí, které připomene i nový model BiG M 450. Kromě nové kabiny a nového motoru má samojízdný mačkač i novou koncepci pojezdu a žacího ústrojí. Pracovní záběr obřího žacího stroje je 9,95 m a lze s ním reálně sklízet i 17 ha/h. Tři žací jednotky mají novou konstrukci. Jejich průchodnost se ve srovnání s předchozími modely zvýšila přibližně o dvacet procent. Také průběžné prstové V-kondicionéry postranních žacích jednotek mají nové uspořádání. Díky bočnímu pohonu prostřednictvím kardanu a převodovky odpadá hnací jednotka, která byla dříve umístěna uprostřed. Žací jednotky jsou nově zavěšené v těžišti, kde využívají nájezdovou pojistku, známou z žacích strojů EasyCut. Novinkou u BiG M 450 je systém umožňující plně hydraulicky nastavovat přítlak všech tří žacích jednotek z kabiny řidiče. Další novinkou u BiG M 450 je automatika, která v závislosti na rejdovém úhlu při jízdě do zatáčky nebo na svahu posune čelní žací jednotku do odpovídající polohy, aby docházelo ke správnému překrytí s postranními lištami.
Vysoce výkonný samojízdný žací mačkač je poháněný motorem Liebherr o výkonu 449 PS (zdvihový objem 12 l), který splňuje emisní třídu 4. U stroje BiG M 450 má teď nově interval údržby 1.500 Mth. Zcela nové je automatizované řízení motoru, které samo přepíná mezi režimem Eco a M, takže je vždy k dispozici optimální výkon motoru. Novinkou u BiG M 450 je nyní plynulý pohon pojezdu díky kombinaci hydrostatického motoru s axiálními písty a planetovými převodovkami.
Další vychytávkou jsou hydraulicky odpružené a výškově nastavitelné obě nápravy. Podvozek se při provozu na poli automaticky zvedne o 15 cm, takže je dosažena maximální světlá výška nad zemí. Při jízdě po silnici se zase sníží, aby přepravní výška BiG M byla menší než 4 m. Tato nová koncepce podvozku výrazně zvyšuje celkový komfort jízdy.
Manažeři prodeje značky Krone pro Českou a Slovenskou republiku:
Jiří Janoška - mobil: +420 720 992 152, e-mail: Jiri.Janoska@krone.de
Ing. Pavel Kouřil - e-mail: pavel.kouril@krone.cz
Ing. Radoslav Zemene