Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Přes 20 let starý podomácku vyrobený traktor znovu ožil. Majitel zveřejnil kompletní přehled nákladů

Zveřejněno: 9. 12. 2019

Pan Miroslav Vojtek před časem kompletně přepracoval rodinný podomácku vyrobený traktor se stářím 20 let. Stal se z něj dokonalý pomocník užívaný na menších polích, kolem domu i v lese. Že modernizace malého traktoru v takovém rozsahu není levnou záležitostí, dokazuje exkluzivní přehled použitých dílů včetně jejich cen.

Stavba traktoru trvala dva a půl roku.

Po zveřejnění prvního článku o stavbě traktoru v domácích podmínkách jste nám zaslali na ukázku mnoho vašich podomácku vyrobených skvostů. V tomto článku si představí další neméně zajímavý stroj. Pan Miroslav Vojtek pochází ze Slovenska, kde žil do roku 1998. Od té doby žije v Praze a pracuje v místním Dopravním podniku (DPP). Začínal tam jako řidič, pak jedenáct let pracoval jako oblastní dispečer a nyní působí jako technický pracovník na oddělení dopravní kontroly. O vše, co se týče aut, strojů nebo strojírenství, se zajímá od dětství. I traktory patří k jeho koníčkům, což potvrzuje i jeden nedávno podomácku zrenovovaný kousek. „Vzhledem k situaci a nedostatku lidí v DPP, nezbývá moc času na stavbu traktůrku. Ale trochu času je alespoň v zimě,“ řekl pan Vojtek.

Vzhledem k tomu, že doma hospodaří na jednom hektaru orné půdy, stačí mu k tomu menší mechanizace. Tchán pana Vojtka před dvaceti lety svépomocí postavil traktor. Od té doby traktor prošel různými přestavbami a modernizacemi. Majitel, pan Vojtek, nám ukázal jeho poslední, nejnovější verzi. Je o něco větší, než ta původní. Traktor se v provozu osvědčuje stejně jako jeho pohonná jednotka, převodovka a dokonce i použitý řetěz, který pohání pouze zadní nápravu. Přední náhon je řešen pomocí kardanu. Jde tedy o řešení 4x4 s vypínatelným předkem. Vzhledem k tomu, že se pole nachází za ovocným sadem, v němž by stromoví neumožňovalo průjezd většího traktoru nebo stroje s kabinou (pozemek je dlouhý a na jeho konci je jedenáct vzrostlých ořechů), majitel ani neuvažoval o jiném než menším traktoru. „Traktor využíváme i na pouhý sběr a odvoz ořechů, dále při zimní údržbě kolem domu, na orbu a sázení nových stromků v našem lese. Pro práci v lese si teprve vyrábím sklopní vlečku, která bude mít hnanou nápravu pro lepší průchodnost těžším terénem,“ seznámil nás s plány pan Vojtek.

Využití a příslušenství

  • Orba se provádí dvouradličným neseným pluhem
  • Sečení zahrady pomocí dvoububnové sekačky - předělána ze starého kultivátoru. Je zavěšena za pomocí tříbodového závěsu na pravé straně za traktůrkem, pohon přes hydromotor
  • Zemní vrták určen zejména pro výsadbu nových stromků, pohon přes hydromotor
  • Zalévaní, 1000l nádoba na přívěsném vozíku
  • Motorové postřikování - „vlastní motorový pohon“
  • Úklidu sněhu, radlice za traktorem
  • Odvoz materiálu vlečkou, zatím není dokončený vývod a náhon vlečky. Využití pohonu 6x6. Traktůrek na rovném terénu při orbě používá druhý rychlostní stupeň a aktivovanou redukci. V kopci jede na první rychlostní stupeň + redukce

Stavba traktoru trvala dva a půl roku. „95 dní jsem na něm pracoval pouze svýma rukama, a to v době dovolené. První a poslední den dovolené jsem však trávil u traktůrku i deset hodin denně. Provedl jsem kompletní generální opravu motoru, převodovky, rámu, náprav, brzd i vzhledu napodobujícího Zetor, jehož vlastnictví je mým snem,“ řekl pan Vojtek.

Traktor není odpružen. Má pouze mechanicky odpruženou sedačku, pod kterou se nachází nádoba na hydraulickou kapalinu, brzdový posilovač, nářadí a napínací kladka řetězu. Při stavbě se pan Vojtek nejvíce natrápil s geometrií traktoru. „Legálně je možné s tímto strojem jezdit pouze, pokud obecní úřad udělí povolení na konkrétní datum a čas jízdy. V našem případě to ale není potřeba. Z pozemku totiž jezdíme přímo do lesa,“ řekl k provozu pan Vojtek, který ještě plánuje traktor vylepšit – dodělávat se bude zadní vývod pro pohon vleku, ochranný rám, zadní světla, maják, závěs a další drobnosti.

Při stavbě traktoru pan Vojtek hledal inspiraci na nejrůznějších specializovaných fórech, agrobazarech a samozřejmě u traktorů Zetor.

Hlavní rám traktoru je vyroben z profilu U 100x50 cm (svařen šesti příčkami), který dále zpevňuje konzole jak přístrojového panelu, tak sedadla. Druhý samostatný rám z jeklového profilu 50x30 cm je určen pro převodovku. Řetěz má pevnou napínací kladku. Kardan spojující motor a převodovku je umístěn v obale z 5mm plechu – to z důvodu ochrany nohou v případě jeho roztržení/poškození. Jeho vrchní část je uchycena čtyřmi šrouby a lze ji v případě potřeby údržby snadno demontovat. Oddělitelné podlahy jsou vyrobeny z 5mm plechu a uchyceny šroubem M10. Slouží také pro vyvážení traktoru. Na vrchní části podlahy je umístěn polep s protismykovou gumou. Na levé straně, pod spojkovým pedálem, je umístěna skříň s akumulátorem. Vnitřní strana kapoty je polepena zvukovou a tepelně odolnou izolací, která chrání a odděluje motorový prostor od nohou řidiče. Tažný hák je použit z vozidla GAZ 69. Pro agregaci nářadí je k dispozici tříbodový závěs Kat. 1.

    Celkové rozměry: šířka 1,3 m, délka 2,4 m, výška po výfuk 1,7 m

Pákové ovládání pod přístrojovou deskou vypadá takto: první páka zleva je určena pro dopravní čerpadlo (natahání benzínu do karburátoru pomocí drátu). Dále je přítomen sytič (rovněž použit drát), ruční plyn (klasické ovládaní pomocí drátu v bowdenu) a odpojovač akumulátoru.

Čerpadlo na pohon hydrauliky pochází z vrtací soupravy LVE 70 – k dispozici jsou tři okruhy – 2x pohon pístnic a 1x pohon hydromotoru pomocí rychlospojek. Převodovka pochází z vozidla ARO 240. Tyč řízení včetně volantu a kapalinové brzdy (bubnové s posilovačem) pochází z vozidla Škoda Felicia. Převodovka řízení pochází z vozidla GAZ 69. Ruční brzda je ovládaná pomocí lanovodu v zadních kolech. Motor a převodovku spojuje krátký kardan vyrobený ze dvou křížů použitých ze staré dodávky Škoda 1203 – obdobně, jak to má Tatra 815: motor - kardan – převodovka. Barva traktoru včetně blatníků a zadní svítilny je originál Zetor, z něhož pochází i upravená kapota. Ta se zvedá za pomocí dvou tlumičů. Nechybí ani nastavitelné gumové dorazy. Uchycení kapoty pochází z přívěsného vozíku.

V traktoru nalezneme i následující výbavu: 2x zakládací klín, 1x hasičský přístroj, nářadí, 2x plastová skřínka Zetor určena pro lékárničku a povinnou výbavu, jakou mají osobní auta. „Jakmile budu mít další dovolenou, traktor bude plně funkční včetně hydrauliky. To čekání je strašně dlouhé, ale bohužel nemám jinou možnost. Také tchán, který je fanouškem a mnohdy i aktivním účastníkem televizních „hobby“ pořadů, díky stavbě traktoru pookřál a nemůže se dočkat jara, abychom již zorali. Celá rodina má z toho velkou radost, že se nám traktor povedl,“ řekl závěrem pan Vojtek.

Přehled některých dílů a cen

  • Motor: Kompletní GO staršího motoru Škoda 120/Taz 1500, oprava za - 29 800,-Kč
  • Převodovka: Aro 240, oprava za - 3 500,-Kč
  • Přední a zadní náprava Gaz 69: zúžená na 130, výměna samosvorných diferenciálů v obou nápravách - 18 000,-Kč
  • Disky (šestnáctky): pneumatiky 7,50 x 16 BKT, cena za 4 ks - 9 600,-Kč
  • Nádrž (15 l) včetně plováku: zakoupena na Sbazar.cz za - 500,-Kč
  • Nové budíky: voltmetr, palivoměr, tlak oleje motoru, teploměr - motor, zakoupeno za - 3500,-Kč
  • Vypínače: startovací tlačítko, světla potkávací, přídavná světla, varovná světla, maják, vyhřívaní sedadla, zakoupeno za - 2500,-Kč
  • Tyč řízení Škoda Felicia včetně volantu: zakoupeno za - 500,- Kč
  • Sedačka nová: zakoupena na Kardanka.cz za - 8 600,-Ķč
  • 2x zpětná zrcátka nová z offroad Land Cruiser, zakoupeno za - 860,-Kč
  • Celková cena za všechny díly dle faktur činí 85 780,-Kč

Některé fotografie níže obsahují popisek o pracovním postupu zachyceném na fotografii.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Miroslav Vojtek

Tématické tagy