Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Čech si doma postavil dokonale funkční traktor z dílů Pragy, Avie a Liazu. Vypadá podle toho

Zveřejněno: 20. 11. 2019

Zlaté české ručičky, říká se. Má je snad i majitel tohoto traktoru, který vznikl v domácích podmínkách a jenž se díky skutečně propracovanému provedení na první pohled vymyká jiným domadělům, malotraktorům a traktůrkům.

Traktor vyrobený v domácích podmínkách a z běžně dostupných dílů - Praga, Liaz, Zetor apod.

„Zemědělec nejsem, ale traktory a zemědělské stroje mě lákaly už od narození. Děda i taťka v zemědělství pracovali ještě za dob JZD, vozil jsem se s nimi a lezl jim za volant, tak jsem asi vztah k těmto strojům podědil a stal se mým koníčkem,“ řekl pan Jiří Smotlacha, který si doma vyrobil traktor dle vlastních představ. Domácí stavby malotraktorů a traktůrků pro potřeby záhumenek nejsou až tak ojedinělé (obzvláště v Česku plném kutilů), avšak traktor takových rozměrů, jaký postavil pan Jiří Smotlacha, je nevídaný.

Myšlenka postavit traktor, který je mimochodem nyní na prodej, vznikla před léty, kdy se současnému majiteli naskytla šance pořídit Pragu V3S na aukčním portálu Aukro za slušnou cenu. Posléze, díky tomu, že ve své dílně topí dřevem, vznikl nápad postavit tahač na dříví do lesa. Využití však tahač nalezl i jinde: „S traktorem a károu pro dříví jezdíme do lesa, proběhla i zkouška orby s Roudnickým čtyřradličným pluhem. Nejvíc jsme traktor využili se zdvihacím zařízením z Desty, které máme do zadních ramen hydrauliky, a to při přístavbě domu, chodníků a terasy. Manipulovali jsme s paletami dlažby, cihel a ztraceného bednění. Je to taková terénní ještěrka 4x4,“ řekl pan Jiří Smotlacha.

Stavba traktoru podle majitele trvala po chvilkách a po nocích strávených v dílně více jak dva roky – od března 2015 do června 2017. „Základ traktoru tvoří vejtřask, kterou jsme už měli od roku 2014 doma. Posloužila jako zdroj dílů. Motor, převodovka, rozvodovka a nápravy zůstaly z ‚vejtřasky‘. Původní plán počítal s tím, že traktor osadíme motorem a převodovkou z Avie. Nakonec jsme ale uznali, že originál motor V3S od Tatry je sice těžký a bere dost nafty, ale je to přece jenom vojenský speciál, vzduchem chlazený, relativně bezúdržbový, jednoduchý a nenáročný motor, a že se tedy hodí více. Kabinu Avia mi nechal kamarád, který Avii likvidoval. Kola IFA W50 Agro jsme sehnali na internetovém bazaru, jakož i ostatní drobné díly. Když člověk ví, jaké součástky shání a co by mu tak v traktoru pasovalo, dá se opatřit všechno, ale otázkou je cena dílů,“ řekl pan Jiří Smotlacha, jenž na stavbě spolupracoval se svým otcem. Cenným výrobním nástrojem byl soustruh, bez kterého by se díly z různých strojů nedaly spojit. Materiál se pálil plazmovou řezačkou a samozřejmě nechyběla ani flexa, která napomohla při pracích v různých nedostupných místech.

„Při manipulaci a sváření rámu, osazení motoru s převodovkou a dalších těžkých dílů nám pomáhal starý dobrý nakladač Fortschritt T-174, který si s těžkým motorem hravě poradil, takže jsme při výrobě nemuseli nic složitého řešit. Bez těchto strojů a nářadí by to člověk nedokončil“ řekl pan Jiří Smotlacha a závěrem dodal: „Dílo jsme dokonali podle svých představ, dokázali jsme si, že to svedeme a v současné době je tahač na prodej.“ Důvodem prodeje traktoru je majitelova aktuální potřeba financí.

Traktor disponuje pohonem všech čtyř kol, hydraulickým řízením Orsta a dvojicí hydraulických čerpadel z Liazu – jedno na řízení a druhé na hydrauliku. Zadní ramena, spodní závěs a horní etážový závěs pochází z traktoru Zetor Crystal 120. Kabina je z Avie a je prý prostorná, třímístná a odpružená přes listová pera. „Traktor je vhodný do lesa, do hor či zemědělství, pro trucktrial, offroad a jiné využití v terénu,“ uvádí majitel.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Jiří Smotlacha