Traktor Fortschritt ZT 300 vyráběla v letech 1967-1984 společnost Fortschritt Landmaschinen – VEB Traktorenwerk Schönebeck. Od září roku 1967 do začátku roku 1984 bylo vyrobeno celkem 72 382 traktorů řady ZT. Cena za ZT 303 na počátku 80. let byla 81 000 marek. Řada ZT 300 byla později nahrazena řadou ZT 320 – její sériová výroba začala v roce 1984. Nemohla však nabídnout významné inovace kromě vnějšího vzhledu s novou kabinou a detailními vylepšeními.
ZT 300 bylo označení konkrétního modelu, ale i celé řady, která obsahovala několik modelů. Modely se od sebe lišily předním pohonem kol, vývodovou hřídelí, řazením pod zatížením, brzdami a dalšími drobnostmi. Ne nadarmo se říká, že ZT 300 byl mistrem detailu. I dnes je mnohdy stěží určit u historického kousku jeho přesný typ. Během výroby vznikaly i další různé modifikace (např. přestavba na dvoucestné vozidlo pro potřeby železnice) a prototypy (např. s výkonnějším motorem). Zajímavostí je, že se prodalo hodně kusů i s pohonem na plyn.
Výkonnější verze Fortschritt ZT 300 nedostaly zelenou
ZT 300 vznikl na základě vývoje nového traktoru o výkonu 100 koní, který započal v roce 1962. V roce 1967 traktor úspěšně obstál při zkouškách. Zvláštního uznání se tehdy dočkal hlavní konstruktér lng. Reinhard Blumenthal, neboť zkonstruoval výkonný traktor, který patřil ve své době mezi nejmodernější stroje.
Během sériové výroby stále probíhal vývoj nových modelů, ale vláda zakázala vyrábět výkonnější verze. Čísla byla důležitější než vývojové trendy. ZT tak zůstal do ukončení výroby téměř nezměněn. Mezi hlavní nedostatky ZT patřily malé pneumatiky. Sice se později vyráběly verze s většími koly, byly však dražší, než normální ZT 300.
ZT byl vybaven dvěma různými variantami motoru, ale jejich konstrukce je téměř identická. První motor měl výkon pouze 90 koní, později byl výkon navýšen 100 koní. Motor byl vyvinut v továrně VEB IFA Motorenwerk a montoval se i do nákladního auta IFA. I přední náprava (v závislosti na typu ZT) je shodná s nápravou nákladního automobilu IFA W50-LA.
Převodovka ZT 300 nabízí 9 rychlostních stupňů vpřed a 6 vzad. Traktor mohl oficiálně vyvinout rychlost 30 km/h v praxi až 40 km/h. Z počátku měly traktory posilovač řízení, který ale přinášel problémy. Přešlo se tedy u některých typů na plně hydraulické řízení.
Traktory řady Fortschritt ZT 300 byly k dispozici ve čtyřech možných barevných kombinacích.
A jaké jsou na traktor názory dnes? „Několik let jsem jezdil se ZT 303. Dostačující je, když oželíš komfort a vůbec prostor v kabině a máš dostatek prostředků na naftu, protože spotřeba je vysoká. Jinak je to jednoduchý stroj, který si dokáže opravit i cvičená opice. Náhradní díly lze ještě sehnat, protože výrobce používal unifikované díly. Stroj je už za zenitem, ale soukromníkovi postačí,“ píše ve specializovaném názorovém fóru jeden z jeho bývalých uživatelů. Další uživatel přispěl tímto názorem: „Měl jsem devět let ZT 303 a vůbec se mi po něm nestýská, je to traktor jenom na hrubou práci a potřebuje hodně místa na otočení. Chválit můžu tahové vlastnosti za sucha, spolehlivost a slušnou spotřebu. Nedostatek převodových stupňů, komplikovaná hydraulika, starty v zimě, spojka, velké vibrace a malá průchodnost jsou některá negativa. Ale cenově velice dostupný stroj.“
ZT 300 na dobových záběrech: