Nebylo to poprvé, co jsem se jako obsluha sklízecí mlátičky zúčastnil letní sklizně. Přiznám se ale, že ne vždy to bylo, to pravé ořechové. Ne vždy se sešel dobrý kolektiv, nebo po dokončení práce nedošlo na finanční odměnu dle dohody. To je samozřejmě nemilé, ale tyto problémy zná jistě každý z vás.
Letos na jaře jsem dostal nabídku obsluhovat novou sklízecí mlátičku New Holland CX 8.80 v Zemědělském Družstvu Vendolí. V ZD Vendolí pracuje dlouholetý kamarád mého tchána, Miroslav Rozlívka jako mechanizátor a manažer zemědělských služeb. Na starosti má organizaci veškerých zemědělských služeb, které ZD Vendolí poskytuje. A věřte, že sklizeň je mezi nimi jen pomyslnou třešničkou na dortu. S partou z Vendolí a dvěma kombajny New Holland CX 8.80 Elevation jsem nakonec odjel na jižní Moravu.
Než jsme vyrazili vstříc prvním hektarům, absolvovali jsme kvalitní školení obsluh sklízecích mlátiček (součást kurzu Bezpečnost a ochrana zdraví při práci – BOZP) pod vedením Ing. Václava Koryčanského, odborného specialisty na sklizňovou techniku. Od společnosti AGROTEC a.s. – středisko Svitavy jsme následně obdrželi související certifikát. Následovaly další přípravy, přičemž zkušenější chlapi z naší sklizňové party již věděli o některých detailech, které bylo potřeba před jízdou doladit. Pár hodin na dílně přeci nemůže uškodit ani zbrusu nové technice. Kombajny byly každopádně včas připraveny a nám nezbývalo než čekat na rozkaz k přesunu.
Krásy jižní Moravy volají…
Na začátek července, kdy většina ,,službařů", nachystaných vyrazit na Slovensko (kde žně začínají mnohdy dříve), ještě stojí, ale my vyrážíme směr jižní Morava – napříč prvním hektarům roku 2021! Déšť se naší lokalitě vyhýbal i přesto, že ve Vendolí spadlo kolem 50 mm srážek. A to se nebavím o počasí na Slovensku..
První hektary nás překvapili, protože konstrukce mlátícího bubnu u nové mlátičky New Holland CX 8.80 Elevation s rokem výroby 2021, byla neuvěřitelná. Kolegové, s několikaletou zkušeností s vytřásadlovými mlátičkami New Holland, si nový mláticí buben ve srovnání s předchozí konstrukcí velmi chválili. Byl tam vidět velký rozdíl v průchodnosti, vibracích, hlučnosti atd. Tohle se vývojářům z Holandska opravdu povedlo. V ozimém ječmenu si sklízecí mlátička jen tiše ševelila a to i ve vlhčím porostu. Za nedlouho přišla na řadu řepka, u které jsme očekávali, že se inovovaná konstrukce mlátícího bubnu projeví ve své plné kráse. A nebylo tomu jinak! I ve velmi prorostlé řepce heřmánkem se nám kombajn nepodařilo zabubnovat. A jak jistě víte, v řepce není vůbec těžké ,,udělat buben“. Byla to dobrá volba, zvolit již třetí New Holland CX, který ZD Vendolí vlastní.
Neméně dobrá volba, byla volba sklízecího adaptéru BISO s rozměry 8,5 metru. Jednoduše řečeno – ideální rozměr pro 6vytřasadolové mlátící ústrojí. Adaptér se také skvěle choval v ležatých porostech, kterých letošní rok nebylo zrovna nejméně. Nicméně tento sklízecí adaptér BISO je velmi vhodný pro podmínky a využití stroje v Zemědělském družstvu Vendolí. Veškeré plodiny na Jižní Moravě jsme sklízeli na polích s vybudovaným zavlažovacím systémem a navíc na okraji velkoměsta, takže byla na každém metru skruž, sloup s elektrickým vedením, nebo jiné překážky. Proto by manévrovatelnost s větší lištou byl poněkud obtížný proces, který by nás zdržoval a my bychom tudíž nedocílili takové výkonnosti a efektivity práce.
Jak se nám pracovalo s ,,funglovkou“?
Jistě si říkáte, že v souvislosti s novým kombajnem jsme nemuseli řešit žádné poruchy, závady, únavy materiálu a podobně. Máte pravdu! Po celou dobu letošních žní jsme nemuseli řešit žádné vážné závady. Ačkoliv vždy narazíte na pár drobností, kterým se není možné vyvarovat. Pokud ale dáváte svému stroji péči, kterou si zaslouží, nezklame vás. A to byl nejspíš důvod, proč nás taky naše ,,CXko“ nezklamalo.
Je pravdou, že hlavní zásluhu na bezchybný chod stroje měla i jeho obsluha. Tím v tomto případě nemám namysli sebe, nýbrž Bobana Bureše, po kterém dostal kombajn jméno ,,Bobík“. Je to zkušený kombajnér s mnohaletou praxí a tak věděl na co se zaměřit a čemu věnovat větší pozornost, abychom se právě vyvarovali nemilým problémům. Je opravdu až pozoruhodné, na jaké vychytávky za těch X sezón za volantem sklízecí mlátičky přišel. Napadlo by vás například prodloužit uchycení závěsu pro přípojný vozík sklízecího adaptéru? To byste nevěřili, jak to pomůže v obratnosti soupravy a jakým způsobem se zlepší vlastnost vozíku, kopírovat tažné vozidlo. A takových vymožeností a vychytávek Boban na sklízecí mlátičce New Holland CX 8.80 udělal opravdu mnoho. Jsem rád, že jsem mohl krýt záda někomu tak zkušenému, kdo mi toho mohl tolik předat.
Vše bylo sklizeno! ZD Vendolí ale rozhodně sezónu neskončilo
Letošní sezóna byla pro ZD Vendolí úspěšnou. Celkový počet sklizených hektarů sahá přes 2000, z čehož sami obhospodařují necelých 1000 hektarů. To zní s třemi vlastněnými kombajny skvěle, nemyslíte? Mnozí z vás jistě tipují, že sklízecí mlátičky z Vendolí vyrazily i do kukuřice a sklízely ji na zrno, avšak není tomu tak. Tyto služby (snad jako jediné) ZD Vendolí ve své nabídce nemá. Ovšem po žních se nikdo rozhodně nenudil. Půlka zaměstnanců v rostlinné výrobě se soustředila na polní práce, orbou počínaje a setím konče a ta druhá půlka vyrazila na další zemědělské služby v oblasti sklizně kukuřice na siláž. ZD Vendolí se může pyšnit celou sklizňovou linkou v čele s řezačkou New Holland FR 600 a traktory Fendt, John Deere a New Holland s velkokapacitními návěsy.