Mezi koníčky pana Havelky z Jičínska patří obdělávání pole o výměře 0,7 hektarů. Pěstuje na něm česnek, brambory a zbytek plochy zabírá úhor či tráva. Při hospodaření mu pomáhá Zetor 5511 z druhé ruky. Pan Havelka přitom při výběru stroje trval na dobrém stavu motoru. Byl navíc ochoten investovat pouze do traktoru unifikované řady I (UŘ I) – důvodem byla jednoduchost potenciálních oprav. „Traktor mám již 12 let. Obdělávám s ním především své pole, odvážím s ním i dřevo z lesa apod. Před pěti lety to byl také důležitý pomocník při stavbě mého rodinného domu. Mám k němu i nářadí do třetího bodu – vysokozdvih, třetí ruku, bednu na převoz, valník a vozík,“ uvedl Havelka, který nedávno traktor opravil a připravil na STK.
Nutné opravy zvládl během 14 dní svépomocí, protože už během let získal spoustu zkušeností z různých oprav tohoto traktoru. Vyměněny byly přední disky, protože už byly vylámané, dále klínový řemen, elektroinstalace baterie a namontována byla nová světla. „Nejvíce času zabralo dodělání podlah na Prešovskou kabinu. Motor je v pořádku. Nejprve jsem omyl celý traktor od hrubých nečistot tlakovou myčkou. Poté jsem rozebral kapotáž, přední světla, demontoval vzduchový filtr, chladiče, větrák, alternátor a vzduchový čistič s tlakovým ventilem. Sundal jsem dveře a omotal veškerou elektroinstalaci instalatérskou bandáží. Sundal jsem přední kola a zároveň použil nové disky. Dále proběhla demontáž zpětných zrcadel dveří, stěračů, sedadla řidiče a zadního krytu kabiny. Vytvořil jsem podlahu a zakryl veškerá skla včetně světel kartonem a páskou. Veškeré díly, včetně očesaného motoru, jsem očistil. Poté jsem mohl nastříkat barvou kapotu i jednotlivé díly, také součásti motoru či podvozku a nakonec zevnějšek, vnitřek a dveře. Po nastrojení kapotáže a především předních kol následovalo sundání zadního kola a očistění ráfku a konzole za kolem. Následovalo nastříkání ráfku kola, blatníku zespod, zboku a nakonec i konzole. Totéž jsem provedl na druhé straně. Jako poslední jsem dodělal elektroinstalaci a pak už zbývalo první nastartování. Nastartovat se podařilo na první pokus. Jen při manipulaci s novými světlomety se přetrhlo vlákno v žárovce,“ popsal majitel.
Náhradní díly musel majitel kvůli probíhající pandemii koronaviru COVID-19 kupovat přes e-shop. Byly skladem u firmy ATP motor. „Bohužel nejen výrobce – Zetor – přestává na tyto traktory UŘ I vyrábět díly. V minulosti byl problém sehnat přes různé bazarové stránky i držáky na kabinu. Díly na podlahu jsem musel vytvořit sám. Dostatek je snad jen pneumatik,“ uvedl majitel. Příprava na STK si vyžádala zhruba 6000 Kč na dílech a 2000 Kč na barvách, ředidlu atd.
„Chce-li se někdo pustit do renovace nebo opravy traktoru a nedisponuje zkušenostmi s opravami či montáží Zetoru UŘ I, případně nemá alespoň známé, jež by mu mohli udělit potřebné rady, ať se do toho raději nepouští. Dále je potřeba mít vybavení. Spočítal jsem, že je potřeba vlastnit zhruba 250-270 různých nástrojů, nářadí. A v neposlední řadě mít chladnou hlavu a nenechat se rozptylovat při práci,“ uvedl Havelka a STK závěrem okomentoval: „Při STK je potřeba, aby vše fungovalo. Před jejím započetím je nutné zkontrolovat světla, brzdy a vůle v řízení. Pohlídejte si také dále, aby bylo v technickém průkazu zapsané pneu, které máte na traktoru. A vadí mi emise. Proč je potřeba je na těchto starých traktorech měřit? To se mi, zdá hloupé!“