Obzvláště starší traktory potřebují předsezónní přípravu, aby se pak odvděčily bezproblémovým chodem bez zbytečných závad a problémů.
V prvé řadě je potřeba provést kontrolu provozních kapalin. Tak, jako u všech strojů, nedostatek provozních kapalin traktoru může mít za následek nesprávnou funkci částí stroje nebo jeho úplnou nepojízdnost. Jako první zkontrolujeme a případně doplníme motorový olej. Při nedostatku oleje by došlo k zadření motoru. Měla by se věnovat pozornost i olejovým a palivovým filtrům. Staré olejové filtry mohou způsobit fatální následky v podobě poškození či zadření motoru, neboť staré filtry nejsou schopny dokonalé filtrace, vzhledem na již ohraničenou schopnost pojmout nečistoty. Dochází ke snížení účinnosti čištění obíhajícího oleje. Agresivní chemické dodatkové složky oleje mohou způsobit rozpuštění již usazených nečistot a opět je uvádí do oběhu oleje. Vhodné je vyměnit i olej ve skleničce vzduchového filtru. Zkontrolovat olej je nutné i v hydraulice, kde má nedostatek oleje za následek zmenšení účinnosti hydraulického zařízení. V případě potřeby doplníme vodu do chladiče. Málo vody v chladicí soustavě by způsobilo nadměrné zahřívání motoru. A samozřejmě nezapomenout zkontrolovat míru naplnění palivové nádrže. Pokud zaznamenáte úniky provozních kapalin, bude nutné přetěsnění – jinak riskujete znečistění vozovky, ubývání kapalin v důležitých částech motoru či převodovky a hrozí zadření pohyblivých částí.
Dále provedeme kontrolu stavu, napnutí a opotřebení klínových řemenů. Pokud bychom tento úkon zanedbali, mohl by se řemen přetrhnout a vyřadit z provozu důležité součásti motoru. Při špatném napnutí dochází ke špatnému převodu krouticího momentu a špatné funkci pohyblivých částí. V naprosté většině případů vede k selhání řemene kombinace přirozeného opotřebení ve spojení se zanedbáním údržby. Řemen se jednoduše ošoupe, jeho povrch se obrousí a začne ztrácet kontakt.
Problém u brzd u připojeného vleku a tím hrozbu nehody může přinést vadný kompresor, proto věnujte pozornost i jeho kontrole, vedení a koncovky rozvodu vzduchu. Zkontrolujte a případně seřiďte i provozní brzdy. Samozřejmostí by mělo být promazání mazných míst na traktoru pro lepší činnost a funkci schopností traktoru. Než vyjedete, zkontrolujte tlak v pneumatikách – tlak má vliv na pohyb traktoru a záběr v důležitých momentech provozu. Když už jste u kol, stačí i fyzickou silou zkontrolovat vůli kol na přední nápravě a případně dotáhnout matice šroubů u kol. Vadná baterie snižuje provozuschopnost traktoru, tudíž ji zkontrolujte, případně dobijte, doplňte destilovanou vodu a v neposlední řadě zkontrolujte elektrické součásti a pojistky. Po usednutí za volant si ověřte funkčnost přístrojové desky a uchycení sedačky řidiče.
Na závěr zkontrolujte veškeré osvětlení traktoru – tato kontrola by měla vždy proběhnout minimálně před vjezdem na veřejnou pozemní komunikaci. Než budete agregovat nějaký stroj, zkontrolujte přídavná zařízení v zadním závěsu, abyste eliminovali případnou nehodu a zvýšili efektivitu práce.