Hned v úvodu videa se dozvídáme, že obiloviny patří v rámci národohospodářského významu k důležitým strategickým plodinám. Proto je nezbytné stabilizovat jejich výnosy a omezit sklizňové ztráty. Kromě zavádění nových odrůd má podstatný význam také používání moderních progresivních samojízdných sklízecích mlátiček a posklizňových linek pro čištění a sušení. Dosud je jejich nedostatkem malá přizpůsobivost k nepříznivým sklizňovým podmínkám. Proto jsou postupně vybavovány zařízením pro snižování měrného tlaku na půdu, flotačními pneumatikami, speciálními děliči porostu apod. Zdokonalují se řídicí a kontrolní systémy zajišťující bezporuchovou sklizeň s minimem ztrát. Ve videu jsou představeny konstrukční rozdíly u tehdy nových sklízecích mlátiček vyráběných v Evropě a Americe.
Jako první je představena americká sklízecí mlátička Case International Axial-Flow 1680, která je osazena motorem o výkonu 260 k. Mlátička nemá vytřasadla, neboť jsou nahrazena axiálním mláticím bubnem. Je schopna sklízet při rychlosti až 10 km/h s výkonem až 3 ha/h. Zmíněné jsou i modely Axial-Flow 1640 a 1660 s výkonem motoru 180 až 215 k. Kabina mlátiček je vybavena klimatizací a filtrací vzduchu. Veškeré pracovní agregáty jsou nepřetržitě pod zvukovou a signalizační kontrolou. Zvláštností mlátičky tehdy bylo nové uspořádání axiálního mláticího bubnu – jedná se o rotor uložený podélně v mláticím a vytřásadlovém prostoru, který tvoří jediný pohyblivý díl celého mláticího a separačního procesu.
Druhou představenou mlátičkou je americký Massey Ferguson M21 se sklizňovým adaptérem o šířce záběru 3 případně 3,20 m a s výkonem motoru 107 k (výrobcem motoru je finský Valmet). Je vybavena hydrostatickým pohonem pojezdu. K pohonu rozhodujících agregátů slouží hlavní hydraulické čerpadlo. Ve videu se poukazuje na čistotu zrna. Jeho čistota je ovlivněna druhým čištěním. V bezprostřední blízkosti druhého čištění se nachází lapač plevelů.
Představen je i výkonnější typ Massey Ferguson MS38 s patentovaným systémem PowerFlow. Tento model využívá lištu s aktivními pásovými dopravníky umožňující bez jakýchkoliv úprav sklizeň všech zemědělských plodin. Elektronický, kontrolní a informační systém s centrální obrazovkou soustřeďuje veškeré informace do jednoho místa. Umístěn je v kabině. Elektronický systém rovněž poskytuje veškeré informace pro nastavení mlátičky, o servisu a údržbě. Elektronický systém mlátičky je spolu s příslušnými převodníky soustředěn do samostatného rozvaděče.
Další malou mlátičku představuje model Sampo 2025 finské výroby. Dozvídáme se o přiháněči s novým typem prstů – dlouhé, plastové a do oblouku tvarované, jejich úkolem je dokonale podebrat polehlý porost. Mlátička využívá čtyřválcový motor Valmet o výkonu 64 kW, hydrostatické řízení a mechanické čelisťové brzdy.
U mlátiček MDW je vyzdvihována spolehlivost konstrukce s malým nárokem na údržbu. Model E525H využívá komponenty od světoznámých subdodavatelů – např. motory Volvo, Valmet, Perkins apod. Dále je vybaven trojím bubnovým mláticím ústrojím s odlučovacím systémem, pěti vytřasadly a axiálním ventilátorem čištění. Pohon kosy je zajištěn systémem Schumacher. Jedná se o převod v olejové lázně vytvářející dobrou kvalitu řezu a klidný a rovnoměrný chod.
U mlátičky Fiatagri L624MCS zazní informace o dokonalejším mláticím ústrojí a plynulejším přísunu hmoty do šikmé komory. Sklizňový adaptér se šířkou záběru od 4,2 do 6 m má schopnost příčného kopírování +- 9 stupňů. Vlastní mlátička má podélné vyrovnávání +- 4 stupně. Pod pěti vytřasadly s celkovou separační plochou 5,73 m2 jsou umístěna horní žaluziová síta s plynule nastavitelnou mezerou. Jejich zvláštností je samočistící schopnost vlivem protisměrného pohybu. Za úhrabečnými síty a vytřasadly jsou umístěny čtyři diskové snímače ztrát ze kterých jsou přenášeny informace na digitální přístroj v kabině obsluhy. V kabině je palubní počítač. Mlátičku pohání motor Iveco o výkonu 240 k. Pojezdové ústrojí je hydrostatické se čtyřmi převodovými stupni.
Následuje německý Claas Dominator 218 Mega. Označení Mega znamená, že má mlátička urychlovač umístěný před vlastní mláticí buben. Toto řešení zlepšuje činnost mláticího ústrojí. Zajímavá je i informace o multifunkční páce převzaté z vrtulníku.
Při sklizni můžeme vidět i Deutz-Fahr 4060 - jeden ze 7 tehdy vyráběných modelů. Model se vyznačuje minimem denní údržby a snadno udržovatelnou konstrukcí. Mlátička je vybavena synchronizovanou čtyřrychlostní převodovkou s hydraulicky stavitelným pojezdovým variátorem. Pohon kosy je řešen planetovým ústrojím. Mlátička je vybavena kontrolním systémem Agrotronic kontrolující 22 nejdůležitějších funkčních míst. Před startem provádí komplexní automatickou systémovou kontrolu stroje. Domlacovací zařízení slouží k domlacování klásků, umístěno je ve spodní části mlátičky a tvoří jej dva elevátory.
Za možnost zveřejnění videa děkujeme pánům - Josef Straka a Vojtěch Hubálek.