Již jsme informovali o zakladateli světoznámé firmy JCB a přednostech prvních traktorů Fastrac. Nyní přinášíme video z doby, kdy se českým zemědělcům představoval nový Fastrac 1115.
Ve videu z 90. let minulého století můžeme vidět všechny modely tehdejších traktorů Fastrac – modely o výkonech 120, 135, 150 a 170 koní. Na prvních záběrech můžeme vidět, jak široké využití tyto traktory měly – v dopravě, ve zpracování půdy, setí a ochraně rostlin.
Následně vidíme model o výkonu 185 koní, který pokryl poptávku po silnějších traktorech. Dozvídáme se však, že JCB přišel i s nejlehčím a nejuniverzálnějším modelem svého druhu – JCB 1115. Tento model poskytl výhody lehkého a všestranného traktoru. Při relativně vysokém výkonu vážil pouhých 5300 kg, což je o téměř 1000 kg méně než u jiných strojů tohoto druhu. Jeho výška činila 2,8 m, vzdálenost přední a zadní nápravy 2,78 m a nejvýznamnější parametr – šířka nápravy – 1,83 m. Podle dobových informací byl model schopen operovat v řádcích o šířce 25 cm.
Vybaven byl převodovkou s 36 rychlostmi dopředu a 12 dozadu. Jednoduchým způsobem bylo možné nastavit pozici předního tříbodového závěsu – pro lepší manévrovatelnost ve stísněných podmínkách a větší bezpečnost na silnici.
Závěsná zařízení pro připojení krmných vozů, postřikovačů či jiných zařízení měla stejné parametry jako mohutnější stroje o vyšším výkonu - i přes nevýhodu kratšího podvozku. To znamená, že model 1115 byl schopen táhnout i 2000 litrů postřikového materiálu či jiná tažená zařízení určená pro mohutnější stroje.
Na silnici zajišťovalo odpružené zavěšení kol velmi pohodlnou jízdu. Nejvyšší rychlost se pohybovala kolem 50 km/h, což tehdy více než u běžně dostupných traktorů. Hydraulicky aktivované brzdy byly vybaveny ABS systémem. Dvojice vzduchových hadic byla snadno a rychle obsluhovatelná. Stejně jako všechny modely Fastrac, tak i model 1115 měl pohodlnou kabinu. Zvláště dobře byl vyřešen výhled ven tak, aby bylo snadné jezdit v kolejových řádcích.
Pohodlí obsluhy zajišťovala nejen prostorná kabina ale hlavně speciální automaticky řízené odpružení jednotlivých kol traktoru. Toto odpružení dovolovalo pracovat na poli vyšší pojezdovou rychlostí. Rozložení váhy bylo řešeno velmi opatrně. U nezatíženého traktoru spočívalo 45 % váhy na zadní nápravě, při zatížení se váha rozložila na 50 % a 50 %. Toto výhodné váhové rozložení zajišťovala čtyři kola stejné velikosti.
Za možnost zveřejnění videa děkujeme pánům - Josef Straka a Vojtěch Hubálek.
Přečtěte si také
- Majitel vložil dvě stě tisíc do starého Zetoru 6945. Oprava dala práci, ale výsledek za to stojí
- Při renovaci Zetoru 5748 byl největším oříškem nepůvodní kardanový kříž přední nápravy
- Nevšední Zetor John Deere ze Španělska prošel celkovou renovací, střechu z prešovské kabiny by však majitel dnes už nevolil