V minulém článku jsme se věnovali zakladateli JCB a historii tohoto významného strojírenského podniku. Firma JCB kromě nakladačů, manipulátorů a bagrů vyrábí také traktory Fastrac – s jedním traktorem firma dokonce drží světový rychlostní rekord. Přinášíme vám video z 90. let, kde se představují první traktory Fastrac.
Traktory Fastrac přišly s dokonalým odpružením a komfortem. Volné odpružení všech čtyř kol nejenže zvýšilo produktivitu práce v terénu, ale i pohyblivost. Ve videu můžeme vidět traktor při jízdě po poli v plné rychlosti. Nechybí představení volně přístupného motoru s oddělenými agregáty. Inovované modely pak přišly se vzduchovým filtrem přemístěným před větší filtr. Pod čelním krytem se nacházel olejový a klimatizační chladič. Po odklopení těchto chladičů se bylo možné dostat na vlastní chladič pro motor. Vzadu byl namontován výkonný tříbodový závěs s vývodovým hřídelem, který byl umístěn o 9 cm níže.
Jednoduchý dvourychlostní řadicí systém JCB Power-split byl schopný velmi jemně řadit i pod velkým zatížením. Tehdejší traktory Fastrac měly převodovku s 36 rychlostmi vpřed a 12 rychlostmi vzad. Traktory byly také vybaveny systémem JCB Selectronic vhodným pro orbu. Díky tomuto systému mohl být pluh otočen pouhým sešlápnutím spojky a zacouváním. Přítomny byly brzdy na všech čtyřech kolech, což tehdy odpovídalo standardu u nákladních automobilů. Vzduchové brzdy a elektroinstalace pro přívěs – to vše bylo již v sériové výbavě.
Měkké odpružení se samovyrovnávacím systémem
Už první traktory Fastrac mohly být vybaveny zadní plošinou o kapacitě 2,5 t. Rozložení hmotnosti traktoru bylo projektováno velmi pečlivě - zatížení na přední a zadní nápravu v poměru 45 % a 50 % až 55 %. Traktory byly vybaveny automatickým řízením vzdálenosti mezi karoserií traktoru a zadní nápravou. Tento samovyrovnávací systém kontroloval polohu ve dvou rovinách (přední a zadní část a boční strany traktoru). Proč je zavěšení kol rozhodující pro tahovou sílu? Proč se firma JCB zaměřila právě na tento problém? Optimální přenos síly je dosažen zajištěním stálé obvodové síly na kolech. Je tu však malý problém - jak toho docílit. Užitím závaží lze dosáhnout pouze hrubé síly, je tu však nešťastný vedlejší efekt – utužení půdy. Měkké odpružení by mohlo být dalším řešením, ale má pomalé reakce. Firma JCB proto zkombinovala měkké odpružení se samovyrovnávacím systémem – pro maximální přenos energie s minimálním utužením půdy.
Ve videu můžeme vidět i porovnání odpružení staršího traktoru Ford a traktoru Fastrac. Při tom zazní zajímavá informace: Jediným pérováním běžného traktoru jsou sami pneumatiky s poměrem pružnosti 40 kg na mm. Odpružení traktorů Fastrac má poměr pružnosti 6 kg na mm. Pokud najede běžný traktor na 10 cm vysokou nerovnost, dojde k vyvolání 4t otřesu. U traktoru Fastrac dojde k vyvolání pouze 600kg otřesu.
Za možnost zveřejnění videa děkujeme pánům - Josef Straka a Vojtěch Hubálek.
Přečtěte si také
- Při renovaci Zetoru 5748 byl největším oříškem nepůvodní kardanový kříž přední nápravy
- Nevšední Zetor John Deere ze Španělska prošel celkovou renovací, střechu z prešovské kabiny by však majitel dnes už nevolil
- Belarus MTZ-82 je dělníkem do lesa s vynikajícími starty i schopností brodit se, bezpečnost však nenabízí žádnou