Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Belarus MTZ-82 je dělníkem do lesa s vynikajícími starty i schopností brodit se, bezpečnost však nenabízí žádnou

Zveřejněno: 6. 4. 2020

Jindřich Svoboda je majitelem traktoru Belarus MTZ-82, který může být zajímavou alternativou ke starším traktorům Zetor. V první části článku se dozvíte přednosti a nedostatky traktoru a kde může najít praktické uplatnění. Druhá část článku pojednává o konstrukci tohoto modelu - informace pochází přímo z dochované příručky.

Belarus MTZ-82

Jindřich Svoboda se narodil a vyrůstal na statku. Nyní podniká ve zdravotnictví, takže má zemědělství jako koníček. Původně bydlel na Berounsku, kde si pořídil hektar pole a plánoval malé rozšíření. Sklízet travní porosty si chtěl svépomocí, a tak si pořídil traktor Belarus MTZ-82 s pohonem všech kol. Důvodem koupě traktoru běloruské výroby byla jeho cena. „Věděl jsem, že mi stačí i malotraktor, ale co seženete za 65 tisíc korun? Možná Holder nebo TK, v případě štěstí Zetor Super nebo nějaký Zetor 69** bez přední poháněné nápravy, ale to spíš pochybuji. Navíc se mi traktory s přední poháněnou nápravou prostě líbí, stejně jako neotesaný design traktoru Belarus MTZ,“ uvedl pan Svoboda.

Pan Svoboda se nakonec z Berounska odstěhoval na Lounsko, kde nyní hospodaří na pozemku o výměře zhruba jednoho hektaru. Pozemek se nachází ve svahu a je členitý. Z toho důvodu si jeho majitel pořídil i traktor ISEKI Landhope 197 s čelním nakladačem, podkopem a dalším příslušenstvím. „Traktor Belarus jsem si stále skladoval s tím, že za něj dám alespoň radlici na sníh. O tom mě přesvědčovaly i vynikající zimní starty na starou naftu po dlouhé odstávce. Musí ale být silná baterie, co to pěkně protočí. Starty překvapily i mého otce a bratra, kteří jsou vyučení mechanici zemědělských strojů,“ uvedl majitel, který je v kontaktu i s dalšími majiteli těchto traktorů. I ti potvrzují vynikající starty za všech podmínek.

Mezi nedostatky traktoru patří podle majitele kabina a zvláštní uspořádání kvaltů. „Kabina je pro mě malá a nízká (měřím 170 cm). Kabina nemá s bezpečností nic společného. Rám jako u starších Zetorů u ní nenajdete. Havárie z videí na youtube to dokazují. Videa také dokazují i nadprůměrné schopnosti brodění se sibiřskými lesy. Všichni, kdo ten stroj vlastní, si chválí průchodnost terénem, což ho možná spolu s nízkou kabinou předurčuje pro práci v lese,“ uvedl majitel a dodal: „Už loni jsem svůj traktor vložil na inzertní server a všichni poptávající kromě Poláků chtěli stroj využít v lese. V souvislosti s prodejem se mi ozval jeden majitel modelu MTZ-50, který jej také využívá v lese. A když jsem pořizoval podvozek na výrobu vleku za ISEKI, od jednoho pána jsem se dozvěděl, že rovněž jeho soused vlastní MTZ. Jednoho má navíc pod plachtou na náhradní díly.“ Traktor pana Svobody je v současnosti na prodej. Na jeho stav se můžete podívat ve fotogalerii. „Nový majitel, který si má pro traktor přijet v dubnu, ho chce používat v lese spolu s navijákem. Jeho kamarád má také traktor MTZ, ale o generaci modernější. Loni mi volal lesák, že má MTZ bez přední poháněné nápravy a že chce můj s přední poháněnou nápravou. Zmiňoval jednu z předností těchto traktorů – silnou hydrauliku,“ podotknul pan Svoboda s tím, že má kontakt na pána, který umí na tyto traktory sehnat veškeré náhradní díly. Zároveň si myslí, že by neměl být problém přes oficiální zastoupení výrobce v ČR sehnat veškeré díly. Díly na tyto traktory navíc disponují vysokým stupněm unifikace.

MTZ-82 je určen pro provádění nejrůznějších zemědělských prací s nesenými, návěsnými a přívěsnými stroji a nářadím. Kromě toho se může používat na provádění náročných prací v soupravě s buldozery, nakladači a také při speciálních a přepravních pracích a k pohonu nejrůznějších stacionárních zemědělských strojů. Kromě základního modelu MTZ-80 s jedinou hnací osou a elektrickým spouštěčem se vyráběly i další tři typy tohoto traktoru (80L, 82 a 82L), které se od sebe lišily zejména počtem hnacích os a způsobem nastartování motoru.

Traktory disponují polorámovou konstrukcí. Polorám se skládá ze dvou U-profilů, spojených mezi sebou předním odlévaným nosníkem. Kostra traktoru sestává z polorámu, skříní spojky, převodovky a zadní nápravy. V přední části se instaloval motor D-240 (s elektrickým spouštěčem) nebo D-240L (se spouštěcím motorem). Motor se zadní částí pevně připevňoval ke skříni spojky a pomocí kloubové opěry se instaloval na přední nosník. Na něm jsou také přichyceny vodní a olejový chladič, clona regulace teplotního režimu motoru a hydraulický posilovač řízení.

Bezprostředně za motorem jsou umístěny mechanismy převodního ústrojí: spojka s brzdičkou, přídavný převod do pomalého režimu a převodovka, zajišťující 18 převodových stupňů vpřed a 4 vzad. Na levou stěnu skříně převodovky se mohou instalovat přídavný reduktor, který s přídavným převodem do pomalého režimu a převodovkou zajišťuje ještě 4 převodové stupně vpřed a 4 vzad, zadní náprava s automatickou soustavou uzávěrky diferenciálu, zadní vývodový hřídel s dvourychlostním nezávislým (otáčky 540 a 1000 ot/min) a synchronním pohonem, postranní vývodový hřídel a hnací řemenice.

Traktory MTZ-82 a MTZ-82L se liší od traktoru MTZ-80 a MTZ-80L tím, že jsou navíc vybaveny přední hnací nápravou a montážními jednotkami pro jejich pohon: rozdělovací převodovkou, vloženým a předním kloubovým hřídelem, opěrou hřídele s pojistnou spojkou a také hlavní pákou hydraulického posilovače a trubkou táhel řízení. Pohon k přední nápravě traktoru MTZ-82, MTZ-82L je zajištěn od převodovky, což zabezpečuje synchronnost otáček předních a zadních kol při všech převodových stupních. Rozdělovací převodovka se připojuje ke skříni převodovky zprava ve směru jízdy traktoru. Opěra kloubových hřídelů se připevňuje ke skříni spojky zespod. Přední náprava je spojena s nosníkem dvěma osami, je tak umožněno, aby se náprava spolu s koly kývala v příčné rovině. Zajištěna je plynulá změna (pomocí šroubových mechanismů) rozchodu předních a zadních kol. Rozměry pneumatik předních kol jsou 210-508 (8,3/8-20"), zadních kol 400-965 (15,5-38"), mohou se instalovat i zadní kola 240-1067 (9,5/9-42") a 420-762 (15-30").

Samostatná stavebnicová hydraulická soustava traktorů disponuje hydraulickým posilovačem adhezní hmotnosti se silovým (pozičním) regulátorem. Zajišťuje práci traktoru se zemědělským nářadím, vybaveným opěrnými koly nebo bez nich. Na skříni spojky je skříň hydraulických agregátů – olejová nádrž, na které je upevněno čerpadlo, rozdělovač hydrauliky, hydraulický násobič adhezní hmotnosti a mechanismus jejich řízení. Akumulátor hydraulického násobiče adhezní hmotnosti se připevňuje k levému ramenu poloosy zadního kola. Vývody od rozvaděče hydrauliky k pomocným válcům jsou umístěny ve střední části traktoru, na skříni hydraulických agregátů. Od olejového vedení levého pomocného válce je přídavný vývod v zadní části traktoru. Hlavní válec a silový regulátor jsou na víku zadní nápravy pod podlahou kabiny. Na zadní stěně skříně zadní nápravy se nachází mechanismus pro zavěšování zemědělského nářadí, který se skládá ze čtyřkloubového mechanismu se vzpěrami regulovatelnými dálkově. Pro práci s přívěsnými stroji se na táhlech řízení mechanismu zavěšovaní nachází příčka s připojovací vidlicí. Při přepravních pracích se může instalovat závěs pro přívěs a připojovací hák vybavený hydraulikou a ovládáním od hydraulické soustavy. Kromě toho je traktor vybaven pomocnými válci se zpomalovacím ventilem a hrdlem, přerušovacími spojkami s konzolou a hadicemi připojovacího zařízení.

Belarus MTZ je úspěšným výrobcem traktorů dodnes. Jejich traktory patří mezi jednodušší mechanické stroje s minimem elektroniky. Snahou výrobce je do budoucna oslovit především západní trhy, posloužit by k tomu měly i modernější traktory.

Původní majitel traktoru MTZ-82 pana Svobody stroj dovezl z Východního Německa. Pan Svoboda je druhým majitelem a vlastní ho čtvrtým rokem. Až na rez kabiny a lehčí průsaky oleje je na traktoru údajně vše funkční. „Traktor má přední náhon, zadní a boční hydrauliku, PTO, třetí bod, závěs a dokonce funkční turbo Garrett z Německa. Startuje i po několikaměsíční odstávce v zimě, má nízkou spotřebu,“ uvádí majitel. Pětilitrový čtyřválcový naftový turbomotor má výkon 80 koní. Majitel traktor prodává spolu s dvěma příručkami v českém jazyce a bez TP. „Traktor prodávám z důvodu členitosti pozemku. Již ho nevyužiji a na renovaci pro účely veteránských akcí bohužel nemám čas. Nechci, aby tu zašel, když může ještě někomu sloužit,“ uvedl majitel.

Autor: Jindřich Svoboda1) , Milan Jedlička
Foto: Jindřich Svoboda

1) čerpáno z příručky k traktoru

Tématické tagy