V gesci obcí a měst je v zimním období zmírňování závad v oblasti sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací. Jelikož nelze veškeré komplikace odstranit na celém území obce či města okamžitě, zpravidla se stanovují priority údržby, v nichž se bere v úvahu mimo jiné důležitost dané komunikace. Přitom se musí také zohlednit ekonomické možnosti obce a společenské potřeby. O místní komunikace obcí a měst často pečují jejich vlastní technické služby, v některých případech na základě uzavřené smlouvy i soukromé firmy. Včasnost a kvalita údržby je kontrolována, protože jsou stanoveny termíny, do kdy musí být zajištěno odstraňování sněhu či zabezpečeno ošetření komunikací posypovým materiálem. Technické služby či soukromé firmy musí být na zimní údržbu náležitě připraveny a vybaveny kvalitní technikou. Pokud je potřeba, zimní údržba se provádí ve dne i v noci, kdy nezbývá příliš prostoru a chuti řešit případné závady na technice.
Mírná zima
Redakce se zajela podívat na to, jak zimní údržbu zvládá „Perla Krkonoš“ město Harrachov, které je vyhlášené lyžařskými tratěmi a mistrovstvím světa v letech na lyžích. Harrachov je skvělým místem pro volnočasové aktivity, najdeme zde penziony, běžkařské trasy, muzeum, lanovky, zábavní park nebo Mumlavský vodopád. Přístup do těchto zajímavých míst zajišťují místní komunikace, jež jsou kromě silnic složeny také z chodníků, autobusových zastávek a parkovišť. Zimní údržbu posledních tří jmenovaných úseků ve městě zajišťuje Útvar údržby a technické činnosti. Centrem města vede krajská silnice s označením I/10 dlouhá 48 km a spojující Turnov, Železný Brod, Tanvald a Harrachov se státní hranicí s Polskem. Její údržbu má ale na starosti soukromá firma. Harrachovský skiareál letošní zimní sezonu ohodnotil jako průměrnou, kde nebyla nouze ani o rekordní plusové teploty. Při naší návštěvě na začátku ledna díky mírné zimě nebyl v Harrachově téměř žádný sníh, přesto jsme alespoň část z techniky mohli vidět při práci.„Někdy napadne sníh už v říjnu. Nyní je leden a nemáme tu žádný. Pokud napadne, vyjíždíme v pět hodin ráno odhrnovat chodníky,“ zmínil pan Jaroslav Šťástka, vedoucí Útvaru údržby a technické činnosti města Harrachov.
Ještě před deseti lety město zajišťovalo jen zimní údržbu autobusových zastávek, zatímco soukromá firma měla na starosti zimní údržbu chodníků. Leč město pak zakoupilo komunální traktor a s cílem ušetřit náklady se i tato druhá část zimní údržby převedla na město. Tento krok v současnosti pozitivně hodnotí i pan Šťástka. Útvar je po technické stránce na zimní údržbu perfektně vybaven.
Technika je pro účely zimní údržby perfektně vybavena
K údržbě chodníků je využíván komunální traktor se sněhovou čelní radlicí a občas i se sněhovou frézou; vedoucí útvaru na tuto soupravu nedá dopustit. Radlici vlastní už osm let a jde konkrétně o lehký model SaMASZ City 150 určený speciálně pro komunální traktory, neboť má přípustné přední zatížení až 1,5 t. V závislosti na provedení čelního závěsu traktoru lze vybírat z množství typů závěsných rámů, stroj je proto možné agregovat s téměř jakýmkoliv komunálním traktorem. Dvoudílná odhrnovačka radlice může pracovat v pěti polohách a v nepřímých odchylkách. Standardní hydraulické ovládání radlice za pomocí traktoru umožňuje plynulé ovládání polohy pracovních odhrnovaček až do ± 30 °. Každá ze dvou odhrnovaček má vlastní výkyvný břit, který spolu se střižnými šrouby slouží i jako protinárazové jištění. V modelové řadě City se nachází čtyři modely, vzájemně se lišící rozměry, hmotností, pracovní šířkou, transportní šířkou a výškou odhrnovaček.
Větší plochy se druhým rokem odhrnují traktorem Zetor Proxima 110 GP s čelní radlicí SaMASZ PSV 271. Za určitých podmínek je jeho zadní část vybavena i neseným sypačem. Při zimní údržbě krajské silnice, jež protíná město, bohužel firma nahrnuje sníh k autobusovým zastávkám. K likvidaci většího množství nahrnutého sněhu byla minulý rok zakoupena i větší fréza (opět od výrobce SaMASZ) za Proximu a jak pan Šťástka říká, fréza je dostatečně výkonná a stala se ideálním pomocníkem. Při lednové návštěvě jsme se však dozvěděli, že ji ještě v letošní zimní sezóně z důvodu nedostatku sněhu nepoužili.
Podle pana Šťástky je PSV 271 nejdokonalejší radlicí od výrobce SaMASZ. Tento model patří do střední kategorie řady PSV zahrnující celkem sedm typů radlic opět se od sebe lišících rozměry, hmotností, pracovní šířkou, transportní šířkou a výškou odhrnovaček. S přípustným předním zatížením až 6 t jsou radlice určeny pro větší stroje. Radlice disponuje patentovaným snadno vyměnitelným upínacím rámem, a tak je možné ji využívat ve spojení například s teleskopickými manipulátory a čelními traktorovými nakladači různých značek. „Podle toho, co a kde chci hrnout, si nastavím odhrnovačky. Pneumatiky traktoru jsme ani nemuseli ještě vybavovat řetězy. Traktor je dostatečně výkonný a s radlicí si jen hraje. U menší radlice City jsme za osm let měnili břity jen jednou. Mysleli jsme si, že je budeme měnit častěji. Máme náhradní, ale zatím nejsou potřeba. U větší radlice jsou břity robustní. Radlice je hlavně odpružena a jištěna proti poškození,“ řekl pan Šťástka. Radlice PSV 271 má dvě nezávislé hydraulicky ovládané odhrnovačky s břitem, které lze nastavit do libovolného tvaru - do tvaru písmene V (otevřené/uzavřené), do boků apod. To přijde vhod, pokud je potřeba prohrnout větší množství sněhu, pokud je požadavek nehrnout sníh na některou ze stran nebo aby na ploše nezůstal sníh vůbec. Radlice disponuje příčným kopírováním terénu a podpůrnými kolečky. Používat ji lze jak na nezpevněných, tak na zpevněných površích.
Každý povrch ale skrývá nějaké překážky, a proto radlice disponuje mechanismem výklopných břitů. V praxi to funguje tak, že se břity při nárazu na překážku sklopí (díky pružinám hlídajícím tlak). Před výjezdem do terénu není potřeba na radlici nic nastavovat, ovládání je velmi jednoduché – přes standardně dodávaný ovladač. SaMASZ vyrábí i těžší varianty radlic, a to v provedení nejen s výkyvným břitem, ale i s celými odhrnovačkami (provedení bez ovládání odhrnovaček). Ve výrobním programu nechybí ani modely s vlastním zdvihacím systémem a verze radlic pro komunální či zemědělské traktory a nákladní vozy.
Jak už bylo zmíněno, SaMASZ vyrábí i sněhové frézy modelové řady Tornado zahrnující čtyři druhy lišící se od sebe potřebným počtem hydraulických přípojek, požadovaným výkonem stroje a mírně také rozměry a hmotností. Frézy zvládnout likvidovat sněhové závěje až do výšky jednoho metru. Komín mají hydraulicky otočný v rozsahu 360 ° s možností ovládání úhlu vysunutí sněhu z komína a volby výbavy prodloužení komínu. Frézu je možné agregovat s traktory od různých výrobců (rotace pravého nebo levého vývodového hřídele) a do předního nebo zadního závěsu. O transport sněhu se stará šnekový dopravník vybavený opotřebitelnými deskami z otěruvzdorné oceli.
Jak techniku SaMASZ, tak traktor Zetor Proxima 110 GP o výkonu lehce přes sto koní, dodala společnost N&N Košátky, se kterou má město velmi dobré vztahy. „Kdyby se rozsah údržby zvětšil a byla by potřeba dalšího traktoru, opět pořídíme Zetor. Pan Nezbeda nám vychází vstříc, máme s prodejcem velmi dobré vztahy,“ řekl pan Šťástka s tím, že s dodanou technikou jsou maximálně spokojeni. V současnosti je na trhu již modelová řada traktorů Proxima v novém kabátu zahrnující typy o výkonu 76–116 koní: Proxima CL, Proxima GP a Proxima HS. Traktory Proxima GP jsou mezi zákazníky velmi žádané, výrobce je proto po krátké prodejní odmlce opět zařadil do nabídky. Proxima CL s výkonem 110 koní je zase reakcí na poptávku po středně výkonném traktoru.