Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Nevšední Zetor John Deere ze Španělska prošel celkovou renovací, střechu z letovické kabiny by však majitel dnes už nevolil

Zveřejněno: 10. 4. 2020

V roce 1993 byla oznámena spolupráce mezi výrobci Zetor a John Deere, na jejímž základě začal brněnský výrobce dodávat levnější řady traktorů v zeleno-žluté barvě do Jižní Ameriky. Ze všech místních trhů se však Zetor musel nakonec stáhnout. Tyto traktory byly ale velmi oblíbené i v Austrálii a jižní Africe. Ačkoliv spolupráce těchto dvou výrobců trvala pouze tři roky, za tu dobu se prodalo 6 500 traktorů Zetor pod značkou John Deere. A jeden takový traktor prošel nedávno kompletní renovací v rodině Beránků.

Zetor John Deere 2400

Pan Štěpán Beránek společně s rodinou hospodaří na zhruba dvanácti hektarech, z nichž většinovou část tvoří louky a zbytek obilniny. Hospodářství mají jako koníček při zaměstnání. Menší zemědělskou techniku renovují od roku 1995, z traktorů zatím zrenovovali tři. Jedním z posledních čerstvě zrenovovaných kousků je i Zetor John Deere 2400.

„Na traktor jsem narazil při prohlížení internetových inzercí a začal jsem se o něj více zajímat. Poté jsem ho koupil. Traktor je dovezen ze Španělska,“ uvedl majitel s tím, že na rozdíl od klasických Zetorů má tento u nás nevšední traktor reverzní převodovku, zesílenou hydrauliku, pojezdovou rychlost 30 km/h a jiné umístění čerpadla. Renovovaný traktor se s originálem Zetor John Deere zcela neshoduje – podle informací majitele se tento typ stroje vyráběl ve verzi bez střechy nebo s originální kabinou John Deere. Renovovaný traktor rodiny Beránkovy má však kabinu letovické výroby.

Renovace traktoru trvala kvůli nedostatku času strávenému hlavně v zaměstnání či péčí o hospodářství více než rok. Prováděl ji pan Beránek spolu s rodinou a přáteli. „Největší opravou byla reverzní převodovka a kabina. Sehnali jsme kabinu ze shořelého traktoru. Musela se tedy dát kompletně nová elektroinstalace spolu s topením a čalouněním. Generálka motoru nutná nebyla. Ten byl na rozdíl od převodovky v dobrém stavu,“ uvedl majitel a dodal: „Se sháněním dílů nebyl větší problém. Většinu z nich jsem nakupoval v Agrozetu v Havlíčkově Brodě. Na Zetory je zatím dílů dostatek.“ Traktor byl kompletně rozebrán, očištěn, natřen a znovu složen. Opraveny byly také: převodovka a brzdy. Kromě toho proběhlo i několik dalších drobných oprav. „Dělali jsme to poctivě, takže vše, co šlo, se koupilo nové. Pokud do toho nezapočítáváme práci, tak renovace vyšla na cca 150-200 tisíc,“ uvedl majitel.

Podle majitele se jízdní vlastnosti traktoru shodují s modelem Zetor 7340 Turbo. V traktoru Zetor John Deere je však lépe odhlučněna kabina. Ta nabízí díky vzduchem odpružené sedačce také vyšší komfort. „Už bych znovu nedával střechu z kabiny Zetor - výroba Letovice. Je problém sehnat teplovodní topení kabiny,“ uvedl závěrem majitel.

Řada zeleno-žlutých traktorů Zetor John Deere nesla označení 2000 a pokrývala výkonový rozsah od 49 koní až do 106 koní. Model 2400, o kterém píšeme v tomto článku, byl vyráběn se čtyřválcovým přeplňovaným motorem o výkonu 81 koní. Podle Velké knihy traktorů John Deere měly všechny modely Zetor John Deere ve standardu hydrostatické řízení a hydraulické kotoučové brzdy.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička
Foto: Štěpán Beránek

Tématické tagy