Michal Horváth se věnuje opravám a renovacím strojů od roku 2015, jeho otec už od roku 1984. Pochází z Vysočiny z oblasti Třebíčska, kde se společně věnují servisu a opravám zemědělských a lesnických strojů a zařízení. Jejich oficiálním dodavatelem náhradních dílů je firma Agrozet České Budějovice pobočka Třebíč. Nejnovějším opraveným kouskem je tento Zetor 6945 v bezvadném stavu.
„Prvně jezdil táta k majiteli tohoto traktoru provádět běžné provozní opravy. Pak došlo k dohodě o renovaci a generální opravě,“ uvedl Horváth, který otci pomáhal s opravami. „Hlavní části renovace a generální opravy prováděl táta,“ dodal s tím, že si při opravě vystačili sami. „Když to tak vše shrnu, tak i s přestávkami renovace a generální oprava trvala necelých devět měsíců, protože se prováděla při tátově zaměstnání a mojí škole, takže vždy odpoledne a po víkendech,“ řekl Horváth. Níže je vypsáno, co vše bylo nutné na traktoru opravit a vyměnit:
Oprava přední konzole, výměna pouzder, středového čepu přední nápravy, kulových čepů řízení včetně sdružené páky řízení, olejového čerpadla řízení včetně olejových tlakových hadic, mokrého filtru sání, mrazových zátek na hlavách a bloku motoru, přetěsnění posilovače řízení, kompletní přetěsnění motoru včetně výměny pístních kroužků a trysek vstřikovačů, přetěsnění přední hnací nápravy, převodovky, výměna provozních kapalin, oprava a výměna brzd, přerovnání brzdových bubnů, výměna brzdových pump a prasátek, přetěsnění víka uzávěrky diferenciálu, portálů a výměna ložisek na poloosách, přetěsnění rozvodovky včetně víka hydrauliky, výměna filtrů a čerpadla hydrauliky, kompletní výměna elektroinstalace, montáž přídavných světel a oprava střechy traktoru, oprava karoserie, výměna těsnění oken, oprava dveří a kompletní nástřik novou barvou.
„Po motorové stránce vypadal motor ve velmi špatném stavu. Kouřil a neměl výkon. Vstřikovací trysky byly opotřebované, tudíž nerozprašovaly a vůle ventilů byla nadměrná,“ uvedl Horváth a k náhradním dílů uvedl: „V rámci možností jsme s potřebnými díly žádné potíže neměli.“ Renovace a generální oprava vyšla cca na 100 tisíc, barva a nástřik cca 30 tisíc a práce cca 80 tisíc, celková cena byla kolem 200 tisíc korun českých. A na co si dávat pozor při takto rozsáhlé renovaci? „Dávat si pozor na kvalitu měněných nebo opravených dílů a daných seřizovacích vůlí. Většina vůlí stanovených výrobcem je dlouhodobým provozem změněna. Třeba vydřený čep táhla spojkového pedálu dělá rozdíl na záběru spojky až 2 cm,“ uvedl závěrem Horváth.
Přečtěte si také
- Od páry k Fastraku, první traktory s pokročilým odpružením a komfortem
- Při renovaci Zetoru 5748 byl největším oříškem nepůvodní kardanový kříž přední nápravy
- J. C. Bamford, génius z JCB dal světu revoluční stroje. Zákazníky přepravoval tryskáčem a denně chtěl vědět, kolik jeho strojů čeká na náhradní díl