Vyzkoušejte aplikaci CleverAnalytics na 2 měsíce zcela zdarma
Dnes je 8.9. – svátek slaví Mariana

Proč mají některé kombajny dezén zadní pneumatiky opačně?

Zveřejněno: 14. 7. 2024

Sklízecí mlátička je velký zemědělský stroj, která se používá ke sklizni plodin. Jedná se o poměrně složitý, stroj s mnoha zajímavými detaily, které byly vyvíjeny po celé století. Kombajny mají někdy dezén zadní pneumatiky opačně. Proč tomu tak je?

I na oficiálních fotografiích firmy Fendt můžeme vidět zadní pneumatiky s obráceným dezénem.

Proč je tedy dezén opačně? Terénní stromkový dezén využívají traktorové pneumatiky. Jejich dezén nejenže pevně drží i na nestabilním povrchu, ale také odvádí lepkavé bláto. Vzorek ve tvaru stromu je jako šipka, která ukazuje standardní, správný směr otáčení/pracovní směr pneumatiky. Obrácené zadní pneumatiky však nejsou jen trikem nebo omylem zemědělců – můžete se s nimi setkat i v reklamních materiálech výrobců sklízecích mlátiček.

Na fotografiích je zcela jasně vidět, že přední a zadní pneumatiky kombajnů nejsou namontovány stejným způsobem. Přední pneumatiky kombajnu jsou namontovány tak, že dobře drží na měkké půdě a dezén sám odvádí nečistoty.

Takto namontované zadní pneumatiky mají delší životnost a méně se opotřebovávají. Zadní kola kombajnu jsou menší, protože jsou řízená, takže se rychleji otáčejí a opotřebovávají. Přestože velká část hmotnosti kombajnu (zejména když je plný obilí) spočívá na přední nápravě, zadní kola jsou také velmi zatížena. Vzhledem k větší hmotnosti a vyšší rychlosti otáčení není divu, že se zadní pneumatiky kombajnů rychleji opotřebovávají. Zejména při jízdě po silnici – tvrdý povrch vozovky rychle opotřebovává pneumatiky.

Sklízecí mlátička s otočeným dezénem na zadních pneumatikách.
Sklízecí mlátička s otočeným dezénem na zadních pneumatikách.

Pneumatiky jsou drahé, proto se je zemědělci snaží šetřit. Pneumatiky namontované obráceně se opotřebovávají pomaleji a rovnoměrněji, protože se s povrchem vozovky jako první setkávají dva body po stranách, nikoliv jeden uprostřed. Popisovaný dezén je jako řada trojúhelníků – horní část by se rychle opotřebovala. Terénní pneumatiky namontované obráceně se na tvrdém povrchu vozovky opotřebovávají rovnoměrněji, a proto vydrží déle.

Druhý důvod souvisí s trakcí. Doba sklizně je relativně krátká a podmínky nejsou vždy ideální. Někdy se stává, že kombajny uvíznou v mokré půdě. Obrácené zadní pneumatiky poskytují o něco větší přilnavost při couvání. Ne všechny kombajny mají zadní pneumatiky obrácené. Pokud si toho ale někdy všimnete, vězte, že jde o snahu šetřit opotřebení pneumatik, aby bylo rovnoměrnější a aby se dosáhlo větší přilnavosti v případě, že kombajn zapadne.