Dnes je 30.10. – svátek slaví Tadeáš

Claas zkouší elektrifikovat pohon sklízecí mlátičky. V terénu dosáhl 10% úspory paliva

Zveřejněno: 26. 12. 2023

Claas na tiskové konferenci v Hannoveru oznámil, že zkouší elektrifikovat pohon sklízecí mlátičky.

Claas zkouší elektrifikovat pohon sklízecí mlátičky.

Sklízecí mlátičky se při sklizni často potýkají s různými provozními podmínkami. Nestejnoměrné výnosy zrna a slámy nebo nerovný terén znamenají, že se pohony a pohonné jednotky stroje musí neustále přizpůsobovat, aby dosáhly co nejlepšího celkového výkonu – vysoké produktivity, vysoké kvality sklizně a vysoké účinnosti. Trvale vysoké využití pohonu bez velkých výkyvů rychlosti a velmi rovnoměrný tok hmoty je žádoucí nejen z hlediska efektivity, ale také pro zajištění optimální výkonnosti separace a čištění. Toho je však v nevyrovnaných porostech plodin velmi obtížné dosáhnout.

Poloelektrický pohon sklízecí mlátičky – vyvinutý společností Claas a testovaný v terénu – může pomoci vyrovnat špičky zatížení a výrazně zvýšit účinnost. Pokud není během sklizně potřeba výkon motoru pro pohon sklízecí mlátičky, generátor výkon přemění na elektrickou energii a uloží ji do akumulátoru. Když se podmínky sklizně ztíží, například v oblastech s vysokými výnosy nebo při vyprazdňování zásobníku mlátičky za jízdy, nastoupí elektromotor. Ten podpoří mechanický pohon pomocí uložené elektrické energie z baterie a nahradí tak konvenční „nárůst“ způsobený výkonovými charakteristikami motoru. To umožňuje překlenout zátěžové špičky na několik sekund a díky automatickému rozdělování zátěže může sklízecí mlátička trvale pracovat v optimálním rozsahu výkonu.

Popis hybridního pohonu.
Popis hybridního pohonu.

Tato koncepce umožňuje, aby menší, méně výkonný spalovací motor o výkonu přibližně 400 kW pracoval v nízkootáčkovém pásmu při 1 600 místo 1 800 ot/min, a to pomocí přídavného elektromotoru o výkonu 40 kW a baterii o kapacitě 3 kWh s měničem na 48 V. Díky tomu je možné sklízecí mlátičku Claas provozovat i při nízkých otáčkách. Při provozních zkouškách tato koncepce poloelektrického hybridu snížila spotřebu paliva až o 10 %.

Vzhledem k tomu, že elektrický pohon pracuje v nízkonapěťovém rozsahu, nevyžaduje složitá bezpečnostní opatření spojená s pohony s vyšším napětím. Údržbu lze provádět bez dalších bezpečnostních opatření nebo speciálního školení.

Díky tomuto pohonu je možné sklízecí mlátičku provozovat i při nízkých otáčkách.
Díky tomuto pohonu je možné sklízecí mlátičku provozovat i při nízkých otáčkách.