Za vyspělou konstrukcí traktoru Zetor 25 stál Ing. František Musil a Dr. Ing. Jaroslav Miksch. První prototypy traktoru Zetor 25 sjely z výrobní linky Zbrojovky Brno v roce 1945. Zajímavostí je, že značka Zetor byla zaregistrována až v srpnu roku 1946 a v září téhož roku započala sériová výroba modelu 25. Do roku 1961 bylo vyrobeno ve Zbrojovce Brno a v Zetoru 158 570 kusů. Velké popularitě se traktory těšily i v zahraničí, a to i na západních trzích. Přes 97 tisíc kusů bylo určeno na vývoz.
Pracant do všech podmínek
Zetor 25 se vyráběl v několika verzích, které se vzájemně odlišovaly zejména přední nápravou, rozměry zadních pneumatik, maximálními otáčkami motoru, rozložením převodových stupňů a provedením závěsů. Nechyběly ani polopásové a sadařské verze. Pan Ladislav Cuhorka vlastní dva typy, a sice 25A a 25K. Posledně jmenovaný navíc před deseti léty podstoupil rozsáhlou generální opravu. Letos přišla na řadu znovu povrchová oprava z toho důvodu, že bylo potřeba traktor přichystat na technickou kontrolu, kterou mimochodem prošel.
Zetor 25K – písmeno K znamená kultivační, se dodával od roku 1948 a byl určen převážně pro meziřádkovou kultivaci. Traktor měl větší světlou výšku díky zvýšené přední nápravě. Rozsah stavitelnosti rozchodu zadních kol šel zvětšovat otočením disků. Na trh následně přišla tzv. agregační verze, kterou představoval model Zetor 25A.
Traktor 25K vlastní pan Cuhorka 15 let a model 25A 25 let. Hospodaří na jednom hektaru a traktory využívá při orbě, přípravě pod brambory, sázení brambor, sečení trávy, obracení sena, nahrabování a sběru sena, dovozu dřeva a dalších činnostech kolem domu. Traktory mají stále co na práci.
V současnosti není problém sehnat náhradní díly
V roce 2003 model 25K podstoupil generální opravu, v rámci které byly vyměněny blatníky, elektroinstalace, brzdy, řízení a traktor dostal také nový lak. V minulém roce byly měněny brzdy a dostal opět nové lakování. Vše pan Cuhorka prováděl svépomocí, ve svém volném času. „Rekonstrukce nebyla náročná, protože motor a převodovku jsem nedělal,“ řekl pan Cuhorka. Traktor je vybaven dvouválcovým, čtyřtaktním, vznětovým a vodou chlazeným motorem Zetor. Jeho výkon činí 24 koní při 1600 ot/min, přičemž obsah válců je 2 078 cm3. Motor je spojen se 6stupňovou převodovkou, 3 stupně slouží k polním činnostem a další 3 stupně jsou silniční.
Rekonstrukce vyšla na přibližně 25 000 korun českých. Jak jsme se od pana Cuhorky dozvěděli, se sháněním náhradních dílů neměl problém.
Díly pořizoval u pana Františka Moravce z obce Studený, který se specializuje mimo jiné na prodej náhradních dílů na traktory Zetor a u firmy Nekvinda se sídlem v obci Božejov. Nejtěžší bylo podle pana Cuhorky sehnat náhradní pláště. A rada pro ostatní, kteří mají v plánu opravu podobného traktoru? „Mít vlastní dílnu a čas,“ zmínil pan Cuhorka.