Ruská podnikatelka Olga Usková se specializuje na zemědělské technologie, které nepočítají s řidičem. Vlastní firmu "Cognitive Technologies" a její sen se pomalu stává skutečností. Poprvé se její sklízecí mlátička zakousla do prvních hektarů v Rostovsku v jižním Rusku. Jak uvádí irský časopis Agriland.ie, Usková a její tým vývojářů pracují na tomto projektu více než pět let.
Videokamera a skenovací zařízení na sklízecí mlátičce
Sklízecí mlátička disponuje vlastní videokamerou a skenovacím zařízením k zachycení hranic polí. Zajímavostí je, že Usková se chlubí tím, že může vybudovat pokročilý počítačový systém, který umožňuje jedné kameře dosáhnout stejných výsledků jako u systémů předních strojírenských firem využívající tři nebo čtyři senzory. Usková tvrdí, že její systém využívá pouze jednu kameru a "neuronovou síť", na rozdíl od "mnohem dražších" systémů od hlavních výrobců strojů. Výsledkem je, že náklady na zařízení jsou třikrát až čtyřikrát nižší. A to prý dává významnou konkurenční výhodu. Společnost tvrdí, že používání takových technologií může zvýšit výkon a snížit ztráty. Umožňuje obsluze se spíše zaměřit na nastavení stroje, než na řízení. Systém pracuje na vysoké úrovni přesnosti - zaměřuje se na toleranci pod 5 cm.
Základem posloužila mlátička Rostselmash
Svůj systém prezentuje na ruské sklízecí mlátičce Rostselmash RSM 181 Torum, která již z výroby disponuje autopilotem „Cognitive Agro Pilot“. Ten však Usková upravila. Nyní doufá, že se jí podaří přijít na trh s revolučním systémem. Zatím ale stále sklízecí mlátička vyžaduje obsluhu jednoho člověka, ale výrazně mu ulehčuje práci a osvobozuje od většiny úkolů. Videokamera a související software dokáží identifikovat všechny překážky, včetně sklizené a nesklizené plochy, řádky slámy, stromy, silnice, osoby atd.
Usková očekává, že do roku 2023-24 bude mít vyvinutý plně autonomní kombajn.
Ruska není jediná, která už představila již docela fungující autonomní sklízecí mlátičku. Anglická univerzita Harper Adams a společnost Precision Decisions nedávno představily první autonomní sklizňovou linku na světě.Více informací Dále japonská Kubota rovněž testuje autonomní traktor a sklízecí mlátičku.Více informací V obou případech se ale jedná o velmi malé sklízecí mlátičky (parcelní typ), než je tomu u projektu Uskové.