V evropských podmínkách jsou převážně nasazovány lisy na velké hranaté balíky. Ukázalo se, že tento způsob lisování velkých objemů slámy je výhodný zejména v případech, kdy se tato komodita přepravuje na větší vzdálenosti nebo se využívá jako energetická surovina v různých typech průmyslových spaloven.
Šetří náklady na manipulaci a přepravu balíků
Z hlediska manipulace s balíky existuje několik konstrukčních řešení, mezi které patří speciální traktorové návěsy vybavené automatizovaným nakládáním a stohováním. Do této kategorie se řadí přepravník hranatých balíků Anderson StackPro, jehož pracovní část tvoří nakládací zařízení, systém pro posuv balíku od nakládacího do přepravního prostoru, samotný přepravní prostor a rovněž systém pro opětovné vykládání balíků. Uzpůsoben je tak, aby bylo možné balíky stohovat.
V České republice sídlí velký počet zemědělských podniků, které ve velkém lisují slámu do hranatých balíků, a proto stojí za pozornost každý stroj, který může pomoci s nakládkou, vykládkou a stohováním balíků. Anderson StackPro umí vše, čímž značně šetří náklady na manipulaci a přepravu balíků.
Přepravník Anderson StackPro zvládne naložit balíky o pěti různých velikostech a od toho se také odvíjí počet balíků, které může přepravit ke stohu – od 12 do 30 kusů najednou. Při příjezdu ke stohu lze balíky vyložit do pravého úhlu. Přepravník je zkonstruován tak, aby zvládl sbírat balíky vysokou rychlostí. Oproti konkurenčním strojům vyniká robustností – je těžší, a jeho konstrukce tak umožňuje snášet extrémní podmínky.
Proces sbírání a nakládání balíků na ložnou plochu je plně automatizovaný. Obsluha musí pomocí ovládacího terminálu zadat pouze počet balíků, který má být naložen, a jejich rozměry. Pak stačí rameno přepravníku navézt přímo k balíku. Nakládací rameno je schopné unést balíky o hmotnosti až 1 100 kg, aniž by došlo k poškození jejich motouzu. Rameno obsahuje čepy bez nutnosti mazání, je tedy prakticky bezúdržbové. Všechny mechanismy jsou ovládány hydraulicky. Ovládací terminál dokáže také spočítat naložené balíky v rámci „pole“ nebo „zákazníka“. Možností je i vážení balíků. Pro správné fungování přepravníku je zapotřebí agregovat jej s traktorem o výkonu alespoň 175 koní.
Princip fungování tohoto stroje je následující: rameno přepravníku, které obsahuje čidla a je plně automatické, uchopí a zvedne balík za jízdy, otočí jej a položí na stavěcí stůl, který pojme dva balíky. Ty následně postaví do pravého úhlu a přesune na ložnou plochu s válečkovým dopravníkem. Po příjezdu ke stohu se celá ložná plocha vztyčí taktéž do pravého úhlu. Dvě zadní hydraulické čelisti drží celou hmotnost nákladu při vyklápění balíků na zem a v případě zároveň slouží k nakládání balíků ze stohu zpět na přepravník. Stabilitu přepravníku zajišťuje tandemový podvozek.