Kdo měl příležitost a svezl v autě v horších podmínkách či přímo po poli ví, že to není moc komfortní záležitost, pokud se tedy nejedná o terénní vůz. Představa, že by terénní vůz obstarával veškeré polní práce je v současnosti nemyslitelná už z toho důvodu, že vůz není pro takovou práci zkonstruován. Když ale vezmeme terénní vůz a provedeme na něm náležité úpravy, mohl by převzat práci alespoň po postřikovači či rozmetadlu. Konkrétně tuto myšlenku uvedla do praxe specializovaná ruská firma Avion.
Už v roce 2010 vzal Avion, jak jinak, než ruský terénní vůz UAZ Patriot, a upravil jej pro použití do zemědělství. Vznikl tak vůz Avion Agro. Celý projekt vyšel zhruba na 10 milionů rublů. Avion Agro byl koncipován jako nosič rozmetadel minerálních hnojiv. Firma tehdy uvedla, že je vůz schopen za den ošetřit až 1,1 tisíc hektarů porostů. Číslo není vymyšlené, ale reálně dosažené při testování na ruské farmě Kuban na Krasnodarském území.
Na letošním veletrhu Agrosalon v Moskvě se představil inovovaný Avion 44-01 na bází novějšího modelu UAZ Patriot, který nabízí ještě lepší pohodlí. V současné době je k dispozici jako sólo podvozek, s rozmetadlem hnojiv nebo s postřikovačem. Možné jsou i verze do lesnictví apod.
Úpravy do nepohody
Inovovaný Avion 44-01 je osazen motorem ZMZ-409050 o výkonu 128 hp (94,1 kW) a objemu 2693 cm3. Motor je spojen s 5rychlostní mechanickou převodovkou. Minimální světlá výška vozu je 500 mm. S délkou 5 metrů a výškou 2,5 metru má Avion hmotnost 1900 kg. Podvozek je použit z nákladního vozu GAZ-3308. Pokud je vůz osazen rozmetadlem minerálních hnojiv, je zvoleno rozmetadlo německé výroby Amazone ZA-M 900. Kapacitu má jednu tunu a hnojivo je možné aplikovat až do záběru 40 metrů při rychlosti 40 km/h! Rozmetadlo není připevněno na pevno a lze jej do 30 minut demontovat. Další využití nalezne vůz při postřiku s nástavbou o objemu 1000 až 2000 litrů. Stroj dokonce zvládne ošetřit až 113,5 hektarů za hodinu, což mu pomohlo se zapsat do ruské knihy rekordů.
Proto, aby vůz zvládl polní nasazení při zachování maximálního komfortu, je značně upraven. Obut je speciálně do nízkotlakých a širokých pneumatik. Vozu nechybí posilovač řízení, klimatizace, zesílené nápravy, vyztužené osy, zesílená převodovka a rám. Vůz lze osadit i precizními systémy pro přesnou aplikaci hnojiv. Vůz může bez problému i na silnici bez doprovodu a je homologován jako traktor, podobně jako u nás Agro Tatra či Mercedes-Benz. Vyvine maximální rychlost až 90 km/h. Na veletrh Agrosalon dojel po vlastní ose.
Firma Avion se pohybuje v agro sektoru už od roku 1997 a kromě těchto vozidel vyrábí také letadla Aviatika MAI-890, což je sportovní a výcvikový letoun. Uplatnění ale nalézá i v zemědělství při práškování.