Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Samojízdný postřikovač Amazone Black Pantera jako oslava hned dvou významných jubileí

Zveřejněno: 28. 5. 2021

Do Česka přicestoval samojízdný postřikovač Amazone Black Pantera v nevídaném kabátu a se špičkovou výbavou. Jedinečný kousek si redakce Agroportal24h.cz mohla prohlédnout před zahájením české předváděcí tour nedaleko Hustopečí.

Black Pantera je zajímavá nejen svým originálním vzhledem, ale i koncepcí a výbavou. Zdroj foto - Milan Jedlička

Padesáté výročí od započetí výroby postřikovací techniky, které uplynulo v roce 2019, se firma Amazone rozhodla oslavit výrobou samojízdného postřikovače Black Pantera v černém provedení a v maximálně možné výbavě. Speciální Panteru bylo následně možné obdivovat na mezinárodním zemědělském veletrhu Agritechnica 2019 v Hannoveru. V roce 2020 stroj absolvoval ještě předváděcí tour po dalších evropských státech, jejichž importérům pak Amazone nabídlo stroj k prodeji. Pantera nakonec zavítala do České republiky, která je nejvýznamnějším trhem pro tyto postřikovače. Black Pantera se současně stala 100. dodaným postřikovačem Pantera do České republiky. Ještě, než zavítá ke svému majiteli, však Black Pantera absolvuje českou předváděcí tour. Za sebou už má prezentaci na Slovensku.

Podle Martina Tlstého, produktového manažera Amazone, který stroj také obsluhuje, se na Slovensku postřikovač musel vypořádat s rozmanitými polními podmínkami včetně velmi kopcovitých terénů. Pantera projela celé Slovensko křížem krážem zcela bez problémů a všude, kam přijela, budila pozornost její černá barva.

Black Pantera se současně stala 100. dodaným postřikovačem Pantera do České republiky. Zdroj foto - Milan Jedlička
Black Pantera se současně stala 100. dodaným postřikovačem Pantera do České republiky. Zdroj foto - Milan Jedlička

Praktická koncepce i design

Postřikovače Pantera mají v základní výbavě hydraulicky nastavitelný rozchod kol – od 1,80 do 2,40 metrů. Jsou k dostání jak s pevnou světlou výškou 1,20 metrů, tak s podvozkem „H“ s možností změny světlé výšky ze 1,20 na 1,70 metrů, kterým disponuje BlackPantera. Letos přijde na trh nová řada Pantera 04 (dosavadní má označení 03), kterou bude navíc možné objednat i ve verzi se světlou výškou 1,80 metrů a nastavitelným rozchodem do 3 metrů. Amazone tím reaguje na poptávku zemědělských podniků, jež hospodaří v režimu Controlled traffic farming (CTF) a provozují postřikovače ve svažitých podmínkách.

Speciální Panteru bylo následně možné obdivovat na mezinárodním zemědělském veletrhu Agritechnica 2019 v Hannoveru. Zdroj foto - Milan Jedlička
Speciální Panteru bylo následně možné obdivovat na mezinárodním zemědělském veletrhu Agritechnica 2019 v Hannoveru. Zdroj foto - Milan Jedlička

Black Pantera je zajímavá nejen svým originálním vzhledem, ale i koncepcí a výbavou. Základ stroje tvoří tandemový podvozek, který přenáší minimum vibrací a otřesů na postřikovací ramena, což se projevuje na zvýšeném jízdním komfortu po silnici i poli. Podvozek disponuje inteligentním pohonem všech čtyř kol. To znamená, že kolům, která mají prokluz, je ubrán výkon, a naopak přidán těm, která mají záběr. Pantera umí jezdit i v tzv. krabím režimu, což se v praxi u postřikovače využije při jízdě blízko překážek (sloupů na poli) nebo při parkování uvnitř hal (snadněji najede blízko ke stěně). Pantera je osazena šestilitrovým motorem Deutz o výkonu 218 koní. Na výběr jsou dvě varianty koncových převodů: standardně jde o poměr 1:23,5, další verze Pantery má redukovaný převod 1:30, takže disponuje lepší stoupavostí při provozu ve svažitých podmínkách. Firma Amazone tedy nešla cestou navyšování výkonu motoru, který je pro aplikaci postřiku považován za naprosto dostačující, nýbrž přikročila ke změně převodového poměru. Black Pantera je dokonce vybavena závěsem pro tahání vleku a vzduchovými brzdami, které ale kvůli české legislativě majitel nebude moci legálně využívat. Black Pantera disponuje centrálním mazáním, takže veškerá podvozková část je ošetřována v pravidelných intervalech.

 Základ stroje tvoří tandemový podvozek, který přenáší minimum vibrací a otřesů na postřikovací ramena, což se projevuje na zvýšeném jízdním komfortu po silnici i poli. Zdroj foto - Milan Jedlička
Základ stroje tvoří tandemový podvozek, který přenáší minimum vibrací a otřesů na postřikovací ramena, což se projevuje na zvýšeném jízdním komfortu po silnici i poli. Zdroj foto - Milan Jedlička

Postřikovač využívá nádrž na postřik o objemu 4 500 litrů a přídavnou nádrž na čistou vodu o objemu 500 litrů. Ovládání armatury se provádí buď přes ComfortPacket anebo, jako v případě Black Pantery, komfortněji přes ComfortPacket II, což zahrnuje kompletní elektronické ovládání armatury postřikovače. Postřikovač obsahuje také přídavné čerpadlo na čistou vodu, které vždy dávkuje vodu do přimíchávací nádrže. Slouží také pro kontinuální čištění nádrže, čímž zrychluje procesy čištění. V místě ovládání armatury postřikovače je umístěn velký displej, prostřednictvím kterého lze volit, odkud má probíhat nasávání vody a kolik kapaliny má do jaké nádrže proudit (systém automaticky uzavře kohouty tak, aby byl dodržen požadovaný objem v dané nádrži) – bez ohledu na to, zda postřikovač používá vlastní čerpadlo, nebo nádrž plní čerpadlo přívozní cisterny.

Precizní postřik podporuje celá řada systémů

Black Panteře nechybí ani aktivní systém vedení ramen Contour Control využívající šest snímačů umístěných na ramenou. K tlumení ramen využívá hydraulický systém namísto soustav pružin. Contour Control pracuje s náklonem celé rampy a přes gyroskopy také snímá oběhovou rychlost konců ramen. Systém tak ví, jak optimálně vést ramena v daný okamžik. Black Pantera disponuje i příplatkovou výbavou SwingStop. Tato sestává z pístnic umístěných proti sobě v centrální části ramene a slouží pro horizontální tlumení jeho kmitů. Při příjezdu k souvrati klesá pojezdová rychlost a tím dochází k horizontálním pohybům ramene, což negativně ovlivňuje nastavenou dávku na hektar. Systém se tedy postará o to, aby ramena zůstala ve stabilní poloze.

V místě ovládání armatury postřikovače je umístěn velký displej, prostřednictvím kterého lze volit, odkud má probíhat nasávání vody a kolik kapaliny má do jaké nádrže proudit. Zdroj foto - Milan Jedlička
V místě ovládání armatury postřikovače je umístěn velký displej, prostřednictvím kterého lze volit, odkud má probíhat nasávání vody a kolik kapaliny má do jaké nádrže proudit. Zdroj foto - Milan Jedlička

Každé rameno je osazeno držáky pro čtyři trysky (systém AmaSelect). Podle druhů trysek si může obsluha v kabině navolit požadovaný rozsah tlaků potřebných pro aplikaci postřiku. Systém pak podle toho spouští jednotlivé druhy trysek nebo je kombinuje tak, aby bylo při aplikaci použito ideální kapkové spektrum. Black Pantera při naší návštěvě používala protiúletové trysky a trysky vhodné pro nízký i vysoký porost. Od letošního roku je v rámci AmaSelectu standardně integrován systém kompenzace postřiku během zatáčení. Ten, opět díky gyroskopům, na konci ramen volí takové trysky nebo jejich kombinace, aby byla aplikována požadovaná dávka i během zatáčení.

Každé rameno je osazeno držáky pro čtyři trysky (systém AmaSelect). Podle druhů trysek si může obsluha v kabině navolit požadovaný rozsah tlaků potřebných pro aplikaci postřiku. Zdroj foto - Milan Jedlička
Každé rameno je osazeno držáky pro čtyři trysky (systém AmaSelect). Podle druhů trysek si může obsluha v kabině navolit požadovaný rozsah tlaků potřebných pro aplikaci postřiku. Zdroj foto - Milan Jedlička

V AmaSelectu lze zadat, jakými druhy trysek je rameno vybaveno a přiřadit jim aplikační výšku. Kupříkladu protiúletovými tryskami nastavenými na aplikační výšku 45 cm lze tak ošetřit porost na souvrati. Po vyjetí ze souvrati se lze joystickem přepnout třeba na menší kapkové spektrum s aplikační výškou 25 cm, v důsledku čehož se ramena automaticky spustí níže.

Při skládání ramen do přepravní polohy stačí dlouze podržet tlačítko na joysticku a celý proces se provede automaticky. Zdroj foto - Milan Jedlička
Při skládání ramen do přepravní polohy stačí dlouze podržet tlačítko na joysticku a celý proces se provede automaticky. Zdroj foto - Milan Jedlička

AmaSelect může podporovat i funkci řádkové aplikace postřiku. Pokud je držák AmaSelectu osazen tryskami s úzkým kuželem aplikace, jediným kliknutím na terminálu se lze přepnout z plošné aplikace na řádkovou. Tento systém již v Česku pracuje – jeho majitel jej využívá v porostu kukuřice. Další volitelnou funkcí je AmaSelect Spot, tedy bodová aplikace. Má-li majitel pozemku naskenovaná ohniska plevelu na poli (pomocí satelitních snímků nebo dronu), systém na základě jejich GPS souřadnic ošetří herbicidem pouze je.

Ovládání armatury se provádí buď přes ComfortPacket anebo, jako v případě Black Pantery, komfortněji přes ComfortPacket II, což zahrnuje kompletní elektronické ovládání armatury postřikovače. Zdroj foto - Milan Jedlička
Ovládání armatury se provádí buď přes ComfortPacket anebo, jako v případě Black Pantery, komfortněji přes ComfortPacket II, což zahrnuje kompletní elektronické ovládání armatury postřikovače. Zdroj foto - Milan Jedlička

Pokud je rameno osazeno manuálním držákem trysek, je vybaveno reflektory osvětlujícími rameno od středu až ke kraji. Za příplatek je možné dodat i osvětlení jednotlivých trysek (u AmaSelectu je standardem).

Ovládání přes jakýkoliv ISOBUS terminál

Kabina postřikovače Black Pantera disponuje filtrací vzduchu kategorie 4. Za kabinou se nachází box s kompresorem vytvářejícím přetlak v kabině. Takže i v případě netěsnosti obálky kabiny neprojde dovnitř kontaminovaný vzduch.

Přes terminál AmaDrive se ovládá podvozková část včetně nastavení tempomatu, rozchodu kol a světlé výšky. Se vším ostatním je manipulováno přes druhý terminál – může jít o přístroj firmy Amazone nebo jakýkoli ISOBUS terminál jiného výrobce. Zdroj foto - Milan Jedlička
Přes terminál AmaDrive se ovládá podvozková část včetně nastavení tempomatu, rozchodu kol a světlé výšky. Se vším ostatním je manipulováno přes druhý terminál – může jít o přístroj firmy Amazone nebo jakýkoli ISOBUS terminál jiného výrobce. Zdroj foto - Milan Jedlička

Přes terminál AmaDrive se ovládá podvozková část včetně nastavení tempomatu, rozchodu kol a světlé výšky. Se vším ostatním je manipulováno přes druhý terminál – může jít o přístroj firmy Amazone nebo jakýkoli ISOBUS terminál jiného výrobce (podle toho se také odvíjí funkcionalita daného terminálu, tedy přenos dat, linií, zakázek a dalších). Black Pantera je vybavena terminálem Amazone, který je rozdělen do tří „karet“: stroj, navigace a zakázka. Přes něj se také nastavuje systém AmaSelect, jde zejména o vkládání informací o druhu použitých trysek, rozmezí ideálních tlaků daných trysek či aplikační výšku. Aktivovat si tam lze i již zmíněný systém kompenzace postřiku během zatáčení. Pak stačí najet na pole, aktivovat automatiku a postřikovač se o vše ostatní postará.

Při skládání ramen do přepravní polohy stačí dlouze podržet tlačítko na joysticku a celý proces se provede automaticky. Na každém kloubu ramene se nachází potenciometr, který stroji dává na vědomí, jaký díl ramene nejdříve složit.

Jezdíme po poli

Při práci na poli jsme mohli pozorovat i fungování souvraťové automatiky, která v určitých fázích aplikace blokuje zadní řiditelnou nápravu. Řízená je tedy jen přední náprava, postřikovač tak není při jízdě v kolejovém řádku tak citlivý. Jakmile přijede k souvrati a ukončí aplikaci, odblokuje se zadní náprava, aby se mohl stroj lépe otočit. Při najetí do řádku se proces opakuje.

Aplikace probíhala díky přesnému signálu RTK s maximální přesností. Zdroj foto - Milan Jedlička
Aplikace probíhala díky přesnému signálu RTK s maximální přesností. Zdroj foto - Milan Jedlička

Během závěrečných předváděcích jízd pak došla voda v nádrži, díky čemuž jsme mohli být svědky další z výhod Pantery. Je totiž vybavena pístomembránovým čerpadlem umožňujícím suchý chod. To znamená, že nasáváním vzduchu odstraní veškerou zbytkovou kapalinu z postřikovače a trysek. Jiné postřikovače vybavené odstředivými čerpadly musí mít k dispozici zvláštní systém pro odstranění kapaliny.

Při ukázkových jízdách po poli při pojezdové rychlosti 20 km/h foukal docela silný vítr, přesto byl úlet postřikové kapaliny minimální. Zdroj foto - Milan Jedlička
Při ukázkových jízdách po poli při pojezdové rychlosti 20 km/h foukal docela silný vítr, přesto byl úlet postřikové kapaliny minimální. Zdroj foto - Milan Jedlička

Při ukázkových jízdách po poli při pojezdové rychlosti 20 km/h foukal docela silný vítr, přesto byl úlet postřikové kapaliny minimální. Jízdu obsluha hodnotila i díky zmíněnému podvozku jako velmi komfortní, a to i při vyšší pojezdové rychlosti, podvozek dobře filtroval nerovnosti. Aplikace probíhala díky přesnému signálu RTK s maximální přesností. Obsluha mohla aktivovat satelitní navádění a stroj se držel v kolejových řádcích automaticky. Jelikož systém věděl, která plocha byla již ošetřena, nedocházelo například na souvratích k nežádoucím přestřikům. Zajímavostí je, že na stejném pozemku zkoušeli zástupci firmy Amazone i konektivitu Pantery – proběhlo monitorování pozemku za pomocí dronu, zpracována byla analýza snímků a vytvořena aplikační mapa s body, na které má postřik mířit (brněnskou firmou SkyMaps). Mapa pak byla přes USB disk (v budoucnu bezdrátově) přenesena do postřikovače a ve finále proběhla bodová aplikace daných míst.

Novinky u nové generace Pantera 04

Nová generace postřikovačů Pantera 04, která přijde na český trh ke konci roku, bude standardně disponovat ComfortPacketem (se 7cestným manuálním voličem) bez čerpadla na čistou vodu. Naproti tomu volitelná verze ComfortPacket Plus nabídne za příplatek čerpadlo na čistou vodu, které zajistí takzvané kontinuální čištění.

Přimíchávací nádrž bude u nových postřikovačů Pantera 04 na pohled líbivější, robustní a mít větší objem. Převzata bude od nových tažených postřikovačů Amazone UX 01. Zdroj foto - Milan Jedlička
Přimíchávací nádrž bude u nových postřikovačů Pantera 04 na pohled líbivější, robustní a mít větší objem. Převzata bude od nových tažených postřikovačů Amazone UX 01. Zdroj foto - Milan Jedlička

Pantera 04 přebírá ComfortPacket Plus od nových tažených postřikovačů Amazone UX 01. Vybavena bude dotykovým displejem, jehož prostřednictvím bude možné uložit jednotlivé profily plnění. Postačí daný profil pojmenovat, přičemž po jeho vyvolání se postřikovač automaticky postará o plnění (naplní i nádrže na požadovaný objem). Toto provedení armatury zahrnuje i funkci automatického umývání přimíchávací nádrže. Nabízí rovněž funkci zazimování – do přimíchávací nádržky stačí nalít příslušnou kapalinu, zmáčknout tlačítko a kapalina se dostane dále do potrubí. Přimíchávací nádrž bude navíc na pohled líbivější, robustní a mít větší objem. Bude vybavena i hadicí s vynášecí tryskou pro rozpouštění pevných krystalických látek. Vybírat bude také možné mezi dvěma druhy plnění – přes čerpadlo postřikovače, nebo čerpadlo přívozní cisterny. V každém případě bude do přimíchávací nádrže proudit čistá voda, takže obsluha přijde s chemikálií do kontaktu jen minimálně. Nová Pantera bude disponovat také čerpadlem shodným s taženým postřikovačem UX 01, které bude nově umístěno na pravé straně stroje, a to především pro snadnější přístupnost při údržbě a pro omezení hluku pro ještě větší komfort obsluhy. Přesunuta bude taktéž palivová nádrž, a to pod kabinu, a její objem se navýší o 90 litrů.