Do družstva v Polici nad Metují teleskopický manipulátor Bobcat TL43.80HF AGRI dodala trutnovská společnost Agriten Trutnov, která vznikla před pěti lety. Manipulační techniku Bobcat začala nabízet před dvěma lety jako oblastní partner importéra Bobcat CZ, a s. pro okresy Trutnov, Náchod, Rychnov nad Kněžnou, Jičín a Liberec. Je si vědoma toho, že prodejem stroje nic nekončí, ba naopak, začíná, a tak dává velký důraz na kvalitu poprodejních služeb, mezi které patří servis zemědělské techniky. Společnost minulý rok do zmíněných okresů dodala několik manipulátorů Bobcat. Před samotnou investicí měli navíc všichni možnost si manipulátor vyzkoušet ve vlastních podmínkách. Proto má Agriten Trutnov ve vlastní flotile předváděcích strojů i techniku značky Bobcat.
Jakub Kraus z Agriten Trutnov redakci Agroportal24h.cz seznámil s hlavní výhodou manipulátorů Bobcat. Tou je tříletá tovární záruka (nejde o pojistku ani strojní pojištění) a především nárok na náhradní stroj, který má majitel v případě, že manipulátor není do 48 hodin od závady pojízdný. Náhradní stroj zajistí buď lokální zástupce Bobcat, nebo přímo importér Bobcat CZ a.s., který má v České republice velkou půjčovnu vlastních strojů včetně manipulátorů.
Družstvo vlastníků Police nad Metují hospodaří na 800 hektarech z čehož většinu tvoří louky. Zabývá se převážně produkcí mléka v rámci chovu českého strakatého a holštýnského skotu.
U původního manipulátoru, který byl ve vlastnictví družstva v minulosti, začaly být problémem časté závady, došlo tedy k rozhodnutí o pořízení nového stroje. Investor měl v plánu zakoupit větší kloubový nakladač, nakonec vedení družstva zůstalo u koncepce teleskopického manipulátoru – vzhledem k jeho všestrannějšímu využití. Agriten Trutnov byl ve svém oboru jediný, který zapůjčil družstvu manipulátor k otestování. Čím si stroj získal přízeň představitelů družstva, vám osvětlí následující řádky.
Už na papíře vynikal mezi konkurenty
Manipulátor byl pořízen v maximální možné výbavě (značí to tři hvězdičky na dveřích), navíc byl opatřen vzduchovými brzdami a výškově stavitelným závěsem, aby bylo možné tahat vlek (s vaky plnými hnojiva či osiva) po silnici. Bobcat v družstvu vykonává veškeré manipulační práce. Jde zejména o plnění secích strojů osivem a plnění rozmetadel umělým či statkovým hnojivem. Nejaktivnější je v rostlinné výrobě. Občas „zavítá“ i do živočišné výroby, a to kvůli pracím na jámě, při vyhrnování hnoje nebo za účelem práce na polním hnojišti.
Bobcat TL43.80HF AGRI je největším manipulátorem značky ve své třídě. Ze všech nabídek na nový stroj, které se v družstvu při výběrovém řízení sešly, se Bobcat vymykal průměru výkonností jak motoru, tak čerpadla. Výkon 130 koní dodává motor Bobcat vlastní konstrukce, což je nepochybně výhodou. V případě servisu pohonné jednotky nemusí přijíždět jiná akreditovaná firma. Čerpadlo má průtok až 190 l/min.
Mechanizátora oslovila také jednoduchost řízení stroje. Byť je Bobcat maximálně možně vybaven a nabízí komfort i funkce srovnatelné s konkurencí, vyznačuje se snadným ovládáním. V kabině nalezneme tlačítka a základní obrazovku s veškerými potřebnými provozními daty. Mechanizátorovi se také líbí provedení kabiny: „Užitečná je masivní ochranná mříž nad kabinou a uvnitř stroje, která navozuje pocit maximálního bezpečí. I tak je přes ni dobrý výhled ven. Když se otočím do strany, ve výhledu mi nepřekáží žádný sloupek kabiny. Místo něj je zde jen zaoblené sklo. Líbí se mi, že jde otevřít zadní okénko.“ Podle něj má kabina výkonnou klimatizaci, která rychle odmlží nebo odmrazí okna. Praktickým prvkem je ostřikovač na stěračích, který je účinnější, než kdyby byl umístěn někde napevno. „Vpředu se nachází dvojité stěrače, vzadu jeden a na vršku střechy další. Když chci manipulovat ve výškách, nečistoty si velmi snadno setřu a viditelnost je pak 100%,“ pochvaloval si Macoun. Za sedačkou je dostatečný úložný prostor i zástrčka, například pro nabíjení mobilního telefonu. Obsluha tohoto konkrétního stroje daný prostor využívá k umístění kufříku s nářadím. Hned vedle je držák na hasicí přístroj. Jen rádio by prý mohlo být umístěno na jiném místě než v zadní části kabiny.
Dobře přístupné servisní a kontrolní body
Michal Macoun též oceňuje přístup k servisním a kontrolním bodům. V oblasti pod dvoudílným teleskopicky výsuvným ramenem s maximální výškou zdvihu 7,5 metrů a maximální nosností 4,3 tun se nachází montážní otvory pro servis. Nemusí se nic demontovat. Vhodné je i umístění ventilátorů v motorovém prostoru. V případě jejich zanesení se automaticky aktivuje reverzní chod, jenž vyfoukne nečistoty pryč. Reverzní chod lze aktivovat i ručně. Chladiče jsou snadno odnímatelné pomocí několika málo šroubů. Během provozu zatím mechanizátor nezaznamenal, že by ze vzduchového filtru vypadávalo větší množství nečistot.
Obsluha chválí i upravený nalévací otvor palivové nádrže, přístup ke kontrole oleje či pojistkám vně kabiny, elegantní provedení zadního závaží kopírujícího siluetu stroje, a především vhodně umístěnou nádrž na vzduch – nachází se hned vedle zadní části ramene. „Vše je pěkně přístupné a má své místo. Je to provedeno tak, aby vše fungovalo a zároveň nikde nic nepřekáželo,“ uvedl Macoun a dodal: „Denní údržba obnáší kontrolu čepů, zda není někde něco povoleno, mazání výložníku ramene, pokud se často vysouvá a zasouvá, a hlavně kontrolu kulových čepů na zatáčení. Pod ramenem je zakrytovaný velký otvor, kde se nachází maznička. Když ji dobře trefím, mám perfektní přístup ke kardanu na pojezd.“ Výhodné jsou, dle jeho názoru, rovněž jednoduchá kalibrace a zátěžový test manipulátoru pro bezpečnou manipulaci s těžkými břemeny. Po 400 motohodinách čeká manipulátor první údržba, další následuje po 700 motohodinách.
Masivní konstrukce
Při naší návštěvě jsme věnovali pozornost i samotnému vysouvacímu rameni a jeho provedení. Už na první pohled je podle mechanizátora vidět, jak je masivní. „To jsem na žádných jiných manipulátorech neviděl. Opět to navozuje pocit bezpečí,“ uvedl. Zajímavě provedená je i Z kinematika, jež umožňuje maximálně vyklopit lžíci. Disponuje však postupným vyrovnáváním, aby se zamezilo průrazu předních pneumatik. Rychlost pohybu ramene je regulovatelná, avšak obsluha ji má vždy nastavenou na 100 %: „Lehkým pohybem joysticku se docílí rychlých pohybů ramene. Funguje to dobře a hydraulika pracuje přesně podle pohybů joysticku. Když je výkonné čerpadlo a přidá se plyn, pohyby stroje jsou velmi rychlé,“ uvedl postřeh z praxe Macoun. Aby se zamezilo přenášení rázů během vysouvání a zasouvání ramene do kabiny, rameno ke konci nebo na začátku vysouvání lehce zpomalí. Při vysouvání či zasouvání ramene dochází neustále k jeho čištění prostřednictvím čisticí stěrky namísto kartáčků. Do útrob ramene se tak dostane minimum nečistot. „Super je i odpružení ramene. To jsme u dosavadního manipulátoru neměli. Při jízdě lze vidět, jak se rameno houpe a tím nepřenáší rázy na stroj,“ uvedl další postřeh z praxe Macoun.
Blízko bodu, který slouží pro připojení různých adaptérů, se nachází integrovaná rychlospojka pro poháněné adaptéry jako jsou například zametací kartáče. Je tam také otvor pro protažení hadic od adaptérů/příslušenství, nikde tak nevisí a kopírují tvar ramene. Mechanizátorovi se také líbí bezpečnostní systém pro připojování/odpojování adaptérů a možnost plovoucí polohy (volí se stiskem tlačítka na joysticku). Ta se využije například při rovnání terénu.
Chování na silnici
Manipulátor je osazen hydrostatickou převodovkou s elektronickou regulací. Pohon zprostředkovává hydrostatický motor se dvěma rychlostními rozsahy převodovky. Stroj využívaný v družstvu v Polici nad Metují má zvýšenou maximální silniční rychlost na 40 km/h, což mechanizátor oceňuje, protože manipulátor se na silnici pohybuje často. „I když jedu s plně naloženým vlekem, tak i při maximální rychlosti je manipulátor na silnici stabilní. Perfektně pruží i rameno. Není to žádný skokan,“ uvedl Macoun. Manipulátoru nedělá problém ani jízda do kopce – neztrácí zde rychlost a výkon. „S manipulátorem a připojeným vlekem jezdívám i čtyřkilometrové přejezdy. Nikde nic nepípá, brzdění je účinné a vše funguje,“ dodává.
Promyšlená konstrukce stvořená pro zemědělský provoz
Podle mechanizátora je Bobcat „tankem“ s neuvěřitelnou průchodností. Dokonce i v podmínkách nahrnování polního hnojiště (louže a bláto) se stroj pohyboval hladce a plynule, jako kdyby byl na asfaltu.
Manipulátor je zkonstruován tak, aby během manipulace poskytoval maximální stabilitu. „Měl jsem plně naloženou lžíci a nezažil jsem, že by se manipulátor začal jakkoli překlápět. Nemůžu tedy říct, že by byl nestabilní. Už jen díky tomu, že jsou kola vystrčená dále od kabiny a kapoty, má stroj nízké těžiště. Starý manipulátor měl kola umístěná více dovnitř, což byla nevýhoda. Když jsem dusal na jámě a chtěl jsem se dostat více k jejímu okraji, nemohl jsem, protože stroji překážela kapota. To u Bobcatu neplatí. Nevyčnívají z něj ani blatníky nebo světla, takže když mi spadl balík, nic se neurvalo,“ uvedl Macoun a pochválil také výkonné LED osvětlení a poziční osvětlení.
Manipulátor nabízí různé režimy jízdy včetně takzvaného krabího chodu: „Pohybuji se s manipulátorem také ve skladovací hale, kde často využívám krabí chod. Ačkoli se zdá Bobcat na první pohled velký, lze s ním snadno manévrovat i v seníku. S Bobcatem bez problémů skládám i kamion plný big-bagů,“ uvedl Macoun, který též vítá dvě možnosti reverzace – jedna páčka se nachází pod volantem a volit směr je možné také přes joystick. Užitečnou funkcí je prý také nastavení – navolit lze, kolik má za jednu sekundu stroj ujet metrů. Obsluha toho využívá při rozhrnování senáže, kdy je potřeba jezdit pomalu, a přitom provádět rychlé pohyby s ramenem.