Podnikatel Jiří Paš z obce Jakartovice na Opavsku se zemědělství věnuje třicet let. Do roku 2010, kdy se oboru začal věnovat, pomáhal rodičům v zemědělském podniku. Dnes hospodaří na celkové výměře 61 hektarů, z čehož necelých 6 hektarů zaujímají trvalé travní porosty, jež slouží jako krmivová základna pro chov kamerunských ovcí. Na orné půdě pak pěstuje především ozimý a jarní mák, ozimou pšenici, sladovnický ječmen a vojtěšku určenou na výrobu senáže. Jelikož se Jakartovice nacházejí v oblasti Nízkého Jeseníku, terén je poměrně kopcovitý. Půdy disponují nízkým profilem orniční vrstvy a vysokým podílem břidličného kamene.
Zaujala pojezdová rychlost traktoru
Rodiče Jiřího Paše se v roce 2004 rozhodli pořídit na farmu nový traktor Landini Legend 125 TDI TOP o výkonu 120 koní. Pořídit nový traktor bylo podle majitele víceméně spontánní rozhodnutí. Podnikový vozový park tehdy čítal několik traktorů Zetor, z nichž ten nejvýkonnější byl model Zetor Crystal 12145 (rok výroby 1988). „Na výstavě TechAgro v Brně nás traktor značky Landini oslovil a když jsme si ho prohlíželi, obchodní zástupce firmy Moreau Agri nám podal několik informací a zároveň učinil nabídku. Jelikož jsme v té tobě vykonávali také zemědělské práce spojené s dopravou a zároveň ve větší míře na naších polích pěstovali brambory, zaujala nás především pojezdová rychlost traktoru od 0,2 km/h až po 43,5 km/h. To bylo v danou chvíli pro nás pravděpodobně rozhodující,“ uvedl důvod koupě Paš.
Traktor v roce 2005 převzal roli hlavního a nejdůležitějšího stroje na farmě a zapojil se do provádění všech pracovních činností (jako orba, předseťová příprava, setí, rozmetání hnojiv, doprava komodit či vývoz odpadních vod a kejdy), a to jak přímo v podniku, tak i v zemědělských službách. „Nezahálel“ ani v zimě při údržbě komunikací.
Traktor se podle majitele v provozu osvědčuje hlavně pro svou převodovku (manuální 72x72 s jedním násobičem a reverzem), sílu motoru, hydrauliku a hydraulické okruhy (celkem tři). Nemá tak problém například pracovat se čtyřmetrovou secí kombinací Amazone a šestiradličným pluhem Europa 2. Majitel si také pochvaluje výbornou svahovou dostupnost při sklizni pícnin a mulčování v zemědělských službách.
Majiteli se také líbí komfort, který nabízí kabina traktoru. V době, kdy traktor pořizoval, ocenil klimatizaci a uzávěrku všech kol. Na svoji dobu má stroj také poměrně dobře umístěné ovládací prvky. Traktor rovněž překvapuje svojí obratností, která je vzhledem k jeho osazení šestiválcovým motorem Perkins, jenž činí stroj větším a robustnějším, poměrně překvapivá. Příznivý je i poloměr otáčení, který lze podle majitele přirovnat k traktorům bez pohonu přední nápravy (i takové měl možnost na farmě obsluhovat). Příznivá je i spotřeba paliva, která je prý ve srovnání s jinými traktory na farmě nižší o 30 %.
Po 15 letech přišla větší oprava
Negativem traktoru je jeho tuhost, neboť nedisponuje odpružením. První větší oprava traktoru však přišla až nyní (oprava převodovky za 250 tisíc). Traktor jinak vyžaduje pouze běžnou údržbu, přístup k filtrům a dalším důležitým komponentům je velice dobrý. U traktoru se během jeho aktivního provozu neopakovaly stejné závady a majitel vzhledem ke stáří traktoru některé díly měnil preventivně – šlo například o brzdy, vodní pumpu nebo startér. „Základ, na kterém stavím přístup ke všem strojům, nejen k traktoru Landini je, že provádím pravidelné kontroly, očistu a podobně. Například kladu důraz na časté vyfoukávání volných a otevřených prostor vzduchem. Traktor má vyšší podíl elektronických ovladačů, čidel a jiných součástek a kabeláže, a proto je třeba dbát na to, aby se prach a hlína nikde dlouho neusazovaly,“ uvedl majitel a dodal: „V současné době je traktor ve velmi dobrém stavu. Možná bych s lehkou nadsázkou řekl, že je na tom tak, jako když ho přivezli mí rodiče v roce 2004. V roce 2020 jsem se rozhodl provést kompletní údržbu. Protože dlouhodobě spolupracuji s autorizovaným servisem Zrak s.r.o. a s panem majitelem se léta známe a vždy mi byl nápomocen, tak jsem traktor odvezl k němu a prošli jsme součásti traktoru, na které bych si sám ve své dílně netroufnul. Na převodovce jsme objevili jeden synchron, který již nebyl úplně funkční. Preventivně jsme však vyměnili všechny, včetně ložisek. Vyměněna byla některá čidla a také jsme kompletně prošli brzdový systém. Jedinou úpravou, kterou traktor podstoupil, bylo v roce 2011 navýšení výkonu motoru na 150 koňských sil.“
S běžným servisem si majitel většinou poradí sám. Limitující je někdy pouze vybavení vlastní dílny, jelikož určité nářadí se těžko shání nebo se nevyplatí jej vlastnit. Případný servis traktoru je, podle majitele, který dlouhá léta pracoval jako servisní technik různých zemědělských strojů, nenáročný. Ceny náhradní dílů jsou podle něj srovnatelné s jinými stroji podobného stáří, vybavení a výkonu. Dostupnost náhradních dílů je prý bezproblémová. Problémem ale byl rok 2020, kdy se kvůli koronaviru lehce zbrzdila výroba náhradních dílů v Itálii.
Pohled do historie
Poslední modelovou řadu v rámci rodiny traktorů Landini Legend byla řada TDI představená v roce 2003. Traktory byly tehdy vybaveny novými motory Perkins řady 1100 Euro 2 s mezichladičem. Nejmenší modely měly výrazně větší točivý moment. Kabina byla přepracovaná a nově nesla označení Business Class. Cenově se ve své době tyto traktory mohly rovnat s traktory New Holland TM. Řada Landini Landpower, nástupce traktorů Landini Legend z roku 2005, byla následně svému předchůdci technicky velmi blízká.