Společnost Heijmans chce po roce 2023 stavět CO2-neutrálně a má ambici realizovat zcela bezemisní stavby od roku 2026. To je nejen prospěšné pro životní prostředí, ale vytváří to také lepší pracovní prostředí pro zaměstnance. Společnost Hup Bestrating pracuje jako subdodavatel pro Heijmans od roku 2006 a nyní na staveništi v centru Amsterdamu provozuje tři elektrické kolové nakladače G2200E X-TRA.
Společnost Hup Bestrating se na konci roku 2019 cíleně pustila do hledání elektrického kolového nakladače, protože byla přesvědčena o možnostech a potenciálu tohoto stroje. Pro společnost bylo důležité, aby stroj dokázal vykonávat všechny práce, které kdysi vykonávala dieselová varianta. Ještě před zakoupením elektrického stroje proběhla jeho praktická zkouška.
„Během pěti minut nás model G2200E X-TRA přesvědčil. Kloubový nakladač je výkonný, sílu má k dispozici okamžitě. Kromě toho snadno zvedne paletu cihel,“ uvedl Jeroen Hup a dodal: „Navíc se ukázalo, že stroj je příjemný a tichý. Díky tomu je velmi snadné během práce komunikovat s dělníky na stavbě, nikdo po sobě nekřičí. V lednu 2020 jsme obdrželi první stroj G2200E X-TRA a ten se u nás osvědčil natolik, že jsme v srpnu téhož roku uvedli do provozu druhý elektrický stroj a letos třetí kus.“
Staveniště s neutrálními emisemi CO2
Úřady v Nizozemsku stále častěji požadují staveniště s neutrálními emisemi CO2. „Proto je velmi důležité, abychom při mnoha dalších činnostech přešli na čisté zdroje energie,“ uvedl stavbyvedoucí Lars Sies, který působí na silničních stavbách v centru Amsterdamu.
Lars Sies již nyní působí na částečně udržitelných staveništích, kde čerpají energii z baterií GreenBattery. Elektrická energie je potřebná pro stavební buňku a pohon elektrického ručního nářadí. Baterie dodávají energii i již zmíněným nakladačům GIANT. Dieselový generátor je tak na staveništi zbytečný. „Dalšími udržitelnými řešeními jsou malé elektrické nástroje, jako je pneumatické kladivo a vibrační deska. Produkují méně emisí a hluku. Je to lepší pro životní prostředí i pro kolegu, který stroj obsluhuje,“ uvedl Lars Sies. Úřady provádí na staveništích kontroly, zda jsou tyto stroje používány a zda se plní závazky ke snížení co nejvíce emisí CO2.
Práce ve dne i v noci
V centru Amsterdamu pracuje 6 zaměstnanců na 2 směny na různých projektech. Některé stavební práce probíhají v noci, protože je větší klid. „Tichý chod nakladače G2200E X-TRA se v noci hodí, protože tolik neobtěžuje okolí. Rozhodli jsme se také investovat do dalších pracovních světel, abychom měli vždy dostatek světla pro práci,“ uvedl Lars Sies a dodal: „Elektrické stroje se používají pro širokou škálu prací, které pomáhají zvyšovat bezpečnost silničního provozu. Jedná se o opravy až po kompletní obnovu silnic, chodníků a cyklostezek. Jsme zodpovědní za odstranění staré dlažby, její vyrovnání, a nakonec její obnovení. Abychom mohli všechny tyto činnosti řádně provádět, investovali jsme do velkého množství příslušenství pro nakladače.“
Vždy je energie dostatek
Všechny tři nakladače jsou vybaveny nejtěžší lithium-iontovou baterií o kapacitě 520 Ah a palubní nabíječkou 60 A (230 V). „S plně nabitou baterií vydržím pracovat 2 dny. Samozřejmě se někdy stane, že se zcela vybije. Na noc baterii ale nabíjím a za 5 hodin je stroj plně nabitý. Je velmi důležité, aby se uživatel přizpůsobil. Pokud například pracuji se strojem celý den, dobíjím baterii během přestávky. Mám tak jistotu, že mohu se strojem pracovat celý den a nikdy mi nedojde energie,“ uvedla obsluha stroje GIANT.