Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Vermeer ukázal robota, který sám odveze balíky z pole. Vypadá všelijak

Zveřejněno: 23. 7. 2021

Společnost Vermeer Corp. představila čtyři novinky, které mají zákazníkům pomoci optimalizovat odvoz balíků slámy nebo sena z pole. Společnost uvedla, že inovace jsou navrženy tak, aby pomohly překonat rostoucí problémy s pracovní silou v zemědělství a krátkými termíny sklizně.

Systém automatizace však pronikl i do přepravníků kulatých balíků. Společnost Vermeer se svým konceptem jde ještě dále – představila autonomní přepravník kulatých balíků. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer

„Snažíme se najít řešení, o kterých výrobci ani netuší, že jsou možná,“ uvedl Kent Thompson, manažer výzkumu a vývoje společnosti Vermeer. Společnost je v Americe známá výrobou velkých samojízdných lisů na kulaté balíky. V Evropě je zase známá v oblasti stavební techniky – vyrábí například vrtací stroje a manipulační techniku.

Autonomní odvoz balíků z pole

Dnes existuje řada možností, jak efektivně a ekonomicky manipulovat a dopravovat slámu, senáž a jiné hmoty, zejména s ohledem na vrůstající přepravní vzdálenosti, snižování časové náročnosti na úklid pozemků a skladování hmoty v místě uložení. U velkých zemědělských podniků a podniků služeb jsou preferovány čím dál více především větší hmotnosti balíků a takové technologie, které umožňují snižovat počet pracovníků na tyto operace při zachování požadované výkonnosti.

Autonomní přepravník balíků využívá k orientaci senzory. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer
Autonomní přepravník balíků využívá k orientaci senzory. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer

Sláma se z pole expeduje nejčastěji ve formě balíků, a to válcových nebo hranolových. Aby bylo využití dopravního prostředku co nejvyšší, musí být vybrán nejvhodnější typ a provedení dopravního prostředku z hlediska agregace s tažným prostředkem a jeho povolené rychlosti. Během let a rozšiřování metody sklizně slámy s využitím lisů se rozvinula skupina speciálních přípojných vozidel na přepravu velkých balíků. Automatické nakládací vozy hranatých balíků zná asi každý, systém automatizace však pronikl i do přepravníků kulatých balíků. Společnost Vermeer se svým konceptem jde ještě dále – představila autonomní přepravník kulatých balíků.

 V současné době umí naložit tři kulaté balíky. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer
V současné době umí naložit tři kulaté balíky. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer

Koncept stroje na přepravu balíků se jmenuje "Bale Hawk". Umí se autonomně pohybovat po poli pomocí palubních senzorů. Díky senzorům lokalizuje balíky na poli, naloží je a odveze na předem určené místo. Tento stroj pomáhá šetřit pracovní čas a související náklady tím, že eliminuje manuální práci při přemísťování balíků. V současné době umí naložit tři kulaté balíky.

 Pohled na nakládací prostor. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer
Pohled na nakládací prostor. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer

Společnost Vermeer představila i další novinku, a to bezdrátové, baterií napájené teplotní senzory. Obsluha díky nim bude mít přehled o ložiskách lisu (o jejich teplotě). Senzor obsluhu upozorní na prediktivní údržbu dříve, než ložisko dosáhne konce své životnosti.

 Díky senzorům lokalizuje balíky na poli, naloží je a odveze na předem určené místo. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer
Díky senzorům lokalizuje balíky na poli, naloží je a odveze na předem určené místo. Zdroj foto - tisková zpráva Vermeer

Jak už píšeme na začátku článku, Vermeer vyrábí i samojízdní lisy na kulaté balíky. Jednou z nejnovějších inovací u těchto strojů bude automatické navádění do řádku slámy/sena a automatické řízení stroje. Automatizace může umožnit obsluze soustředit se na jiné aspekty procesu lisování. Automatizace se také postará o tvorbu konzistentního tvaru balíku.

Vermeer také přichází s aplikací Forage Commander pro chytré telefony. Přes Bluetooth je možné aplikaci propojit s datovou jednotkou umístěnou na lisu. Uživatel pak bude mít k dispozici statistiky přímo z pole včetně hmotnosti balíků, vlhkosti balíků, počtu balíků za hodinu a dalších údajů.