VF TractorMaster Hybrid. Inteligentní pneumatika určená pro silnice, tvrdé i měkké půdy
Dnes je 28.9.

Vyzkoušeli jsme novou generaci Tatra Phoenix 2024. Co nového přináší?

Zveřejněno: 2. 8. 2024

Na tatrováckém polygonu v Kopřivnici jsme měli možnost usednout za volant nové generace vozidla Tatra Phoenix modelového roku 2024. Co nového nákladní vůz přináší, představil pozvaným novinářům Ing. Radomír Smolka, člen představenstva společnosti Tatra Trucks zodpovědný za vývoj a výzkum, který měl konstrukci a stavbu nové generace vozů se svým týmem na starosti.

Nejrůznější konfigurace podvozku nové Tatry Phoenix 2024.

Pátého června proběhla v areálu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici světová premiéra nové generace nákladních vozidel Tatra Phoenix . Devátého července se uskutečnilo praktické představení vozidel pro pozvané novináře a členové redakce Agroportal24h.cz u toho nechyběli. Vozidla (prototypy a kusy z nulté série) jsme si mohli vyzkoušet na legendárním tatrováckém polygonu .

Tatra Phoenix je na trhu již od roku 2011 . Za více než deset let společnost Tatra Trucks vyrobila takřka 5 000 kusů vozidel tohoto modelu, který je využíván především v civilním sektoru. Svými jedinečnými technickými vlastnostmi a vysokou přidanou hodnotou, kterou zajišťuje především unikátní tatrovácká koncepce podvozku, najde široké uplatnění napříč segmenty ve stavebnictví, těžařství, lesnictví či zemědělství, ale i v rámci nasazení u integrovaných záchranných složek a při řešení obranných nebo speciálních projektů. 75 % vyrobených vozidel míří na evropský trh. Významným exportním trhem je Austrálie, kam ročně míří 70 až 100 kusů.

Nejčastějšími aplikacemi vozidel Tatra Phoenix jsou sklápěče, zemědělské tahače, lesovozy či valníky a kontejnerové nosiče. Individuální technické řešení dle požadavků jednotlivých zákazníků a zvýšenou přidanou hodnotu bude kopřivnická automobilka Tatra Trucks nabízet prostřednictvím modelové řady Tatra Phoenix i nadále.

Vývoj zcela nové generace modelové řady Tatra Phoenix probíhal od roku 2022 . Vozidla opět sází na osvědčený podvozek tatrovácké koncepce, kabiny z produkce dlouholetého nizozemského partnera DAF Trucks , motory od firmy Paccar a převodovky ZF či Allison . Sériová výroba začne letos na podzim, první kusy nových vozidel se k zákazníkům dostanou ke konci tohoto roku. Homologace vozidel na „traktor“ a „pracovní stroj“ bude probíhat ještě zhruba rok.

Typy kabin u nové Tatry Phoenix 2024.
Typy kabin u nové Tatry Phoenix 2024.

Vozidla Tatra Phoenix jsou vybavena zcela novými kabinami, které kopřivnická automobilka používá v rámci partnerství se společností DAF . Nové kabiny vychází z modelové řady DAF XDC (řada Construction), jež byla vyvinuta s ohledem na maximální bezpečnost, odolnost a pohodlí, poskytuje lepší výhled i přehled okolo vozu a je aerodynamicky optimalizovaná pro co nejnižší spotřebu paliva.

Všechny verze kabin lze bez úprav využívat se všemi možnými pneumatikami určenými pro vozidla Tatra.
Všechny verze kabin lze bez úprav využívat se všemi možnými pneumatikami určenými pro vozidla Tatra.

Vnější osvětlení disponuje LED technologií , volitelně je k dispozici paleta moderního komfortního vybavení, široký výběr příslušenství a designových prvků. Kabina je k dispozici jak v krátkém (denním) provedení, tak v prodloužené verzi (spací), ale i ve variantě spací se zvýšenou střechou s jedním či dvěma lůžky. Všechny verze kabin lze bez úprav využívat se všemi možnými velikostmi pneumatik určenými pro vozidla Tatra. Nově je standardem sání vzduchu z přední části kabiny. Pro těžké podmínky a prašné prostředí je k dispozici varianta se sáním v zadní části kabiny. Řidič má k dispozici moderní digitální přístrojovou desku s vylepšenou ergonomií a zjednodušeným ovládáním. V kabině jsou i nově řešená anatomická vzduchem odpružená sedadla poskytující bezpečné a zdravé sezení. Kabinu lze nově vybavit plnohodnotným třetím sedadlem.

Z nové kabiny je maximální výhled ven.
Z nové kabiny je maximální výhled ven.

Osvědčené kapalinou chlazené motory Paccar zůstávají a jsou nabízené v několika výkonnostních verzích. Výrazné změny nesou převodovky. Z legislativních důvodů budou nové modely nabízeny výhradně s automatizovanými (robotizovanými) či plně automatickými převodovkami. I ty ovšem jsou změněny. Doposud nabízené šestnáctistupňové převodovky ZF jsou nahrazeny dvanáctistupňovými převodovkami od stejného výrobce.

Charakteristika nových motorů pro Tatru Phoenix 2024.
Charakteristika nových motorů pro Tatru Phoenix 2024.

Tatra Phoenix je nabízena s inovovanými motory PACCAR řady MX-11 (11litrový - 300 kW, 330 kW) a MX-13 (13litrový - 315 kW, 355 kW, 390 kW) , které využívají nejmodernější technologie a konstrukční přístupy, jejichž výsledkem je vysoký výkon a hodnota točivého momentu s optimálním průběhem v širokém spektru otáček. Motory PACCAR řady MX-11 a MX-13 byly k dispozici již v předešlé generaci a nejvíce prodaných vozidel (80 %) bylo osazeno právě 13litrovým motorem.

Nájezdový úhel 30 stupňů byl zachován.
Nájezdový úhel 30 stupňů byl zachován.

Vozidla jsou vybavena primárně automatizovanými převodovkami ZF TraXon, ale na přání je nabízena i plně automatická převodovka značky Allison. Nedílnou součástí pohonného systému jsou také přídavné (sestupné) převodovky Tatra s možností zvolit nejoptimálnější a nejefektivnější variantu do provozu podle potřeb uživatelů. Nová Tatra Phoenix již není nabízena s manuální převodovkou.

Pohled do zcela nového interiéru kabiny Tatry Phoenix.
Pohled do zcela nového interiéru kabiny Tatry Phoenix.

Nová generace těžkých náprav Tatra

Nová generace modelové řady nákladních vozů Tatra Phoenix si zachovává podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, v níž jsou uloženy jednotlivé hnací hřídele a diferenciály. Podvozek se již tradičně vyznačuje výhradně vzduchem odpruženými nezávisle zavěšenými polonápravami, což představuje v segmentu těžkých plněpohonných nákladních vozidel světový unikát. Základní nabízené konfigurace podvozků vozidel nové generace jsou 4x4, 6x6, 8x8 a 8x6 , přičemž k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1+3 (tj. s trojicí zadních náprav). Samozřejmostí jsou ale i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav podle požadavků uživatelů.

Sklápěčka s celkovou nosností 50 tun – z tohoto kusu budou vycházet vozidla s homologací pracovní stroj. Disponuje novou generací těžkých náprav.
Sklápěčka s celkovou nosností 50 tun – z tohoto kusu budou vycházet vozidla s homologací pracovní stroj. Disponuje novou generací těžkých náprav.

Všechny Tatry Phoenix s redukcemi v kolech budou vybaveny novou generací těžkých náprav. Jejich vývoj trval osm let. Nové nápravy jsme viděli na zelené sklápěčce s celkovou nosností 50 tun a s převodovkou Allison . Původní nápravy s redukcemi v kolech pro těžké aplikace budou nahrazovány novou generací náprav, které přináší vyšší nosnost, životnost a parametry. Po téměř 40 letech jde o novou generaci náprav značky Tatra . Nápravy bez redukcí v kolech byly inovovány již před sedmi lety . Nový Phoenixs celkovou hmotností až do 50 tun může být nabízen i s kotoučovými brzdami.

Nová generace těžkých náprav Tatra s redukcemi v kolech.
Nová generace těžkých náprav Tatra s redukcemi v kolech.

Tatra Phoenix přináší i novinky v oblasti elektronických a asistenčních systémů, které se u nákladních a užitkových vozů stávají běžným standardem. Nabídne např. automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení anebo systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce, což dále zlepšuje bezpečnost při jízdě na silnici nebo v terénu. Ve výbavě je k dispozici i systém pro detekci překážek před vozidlem nebo volitelný systém Digital Vision , což je digitální kamerový systém nahrazující hlavní a širokoúhlá zrcátka .Skládá se z kamer umístěných na ramenech, která jsou instalována nahoře na bocích kabiny. Obraz z kamer se přenáší na displeje situované na A sloupcích v interiéru. K dispozici bude také systém varování před opuštěním jízdního pruhu (LDWS) nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) , které sleduje skutečný tlak v pneumatikách a jejich teplotu na všech kolech. Nechybí ani dveře s obrubníkovým oknem pro lepší výhled na přání, systém varování před opuštěním jízdního pruhu či dešťový a světelný senzor. Tatra Phoenix modelového roku 2024 vyhovuje legislativě EU GSR(ochrana chodců) a CySe (ochrana před hackerským útokem). Její elektronika je připravena i na budoucí implementaci alternativních pohonů a další snižování CO2.

Tatra si kabinu DAFu upravila

I když Tatra Trucks využívá při výrobě Tatry Phoenix díly firmy DAF, některá řešení si upravila k obrazu svému. Unikátní je třeba kombinace kabiny XDCs motorem MX-13 (tuto kombinaci u DAFu nenajdeme). Jednotná je i zástavba kabiny (výška) pro oba motory. Dále je jedinečná kombinace motoru MX-13 s převodovkou Allison. Konstruktéři se také snažili zachovat nájezdový úhel minimálně 30 stupňů jako u předchozí generace vozidla. V Tatře instalovali do kabiny i vlastní systémy, jako jsou například ovládání uzávěrek diferenciálů, ovládání dvoustupňových přídavných převodů, řízení zadních náprav apod. Vyměnili i spodní stupačku firmy DAF za vlastní pružnější řešení (představené prototypy tuto stupačku ještě neměly). Co se týče vnějšího designu, i zde Tatra implementovala vlastní řešení. Například blatníky a podběhy vyhovují sortimentu pneumatik určených pro vozy Tatra. Odlišná je i horní část přední masky pro kruhové logo Tatra a nové je i krytování předních radarů. Vývoj GSR a CySe si Tatra zajišťovala svépomocí (vývoj probíhal v Praze).

Tatra vs. ostatní výrobci

Samotní zástupci automobilky Tatra Trucks uvádí, že se nechtějí srovnávat s velkosériovými výrobci nákladních vozidel, jako jsou Iveco, Mercedes-Benz, MAN atd. z důvodu využití unikátního tatrováckého podvozku a výroby výhradně plněpohonných, terénních a speciálních vozidel nad 12 tun. Ani s automobilkou DAF si Tatra nekonkuruje, protože DAF nevyrábí plněpohonná, vojenská (kromě vozidel pro belgickou armádu, která vznikla ve spolupráci s Tatrou na bázi řady Phoenix) a hasičská vozidla. Tatra navíc razí strategii stavět na jedné podvozkové platformě různě odlišná vozidla, což je typické spíše u výroby osobních automobilů.