Pátého června proběhla v areálu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici světová premiéra nové generace nákladních vozidel Tatra Phoenix . Devátého července se uskutečnilo praktické představení vozidel pro pozvané novináře a členové redakce Agroportal24h.cz u toho nechyběli. Vozidla (prototypy a kusy z nulté série) jsme si mohli vyzkoušet na legendárním tatrováckém polygonu .
Tatra Phoenix je na trhu již od roku 2011 . Za více než deset let společnost Tatra Trucks vyrobila takřka 5 000 kusů vozidel tohoto modelu, který je využíván především v civilním sektoru. Svými jedinečnými technickými vlastnostmi a vysokou přidanou hodnotou, kterou zajišťuje především unikátní tatrovácká koncepce podvozku, najde široké uplatnění napříč segmenty ve stavebnictví, těžařství, lesnictví či zemědělství, ale i v rámci nasazení u integrovaných záchranných složek a při řešení obranných nebo speciálních projektů. 75 % vyrobených vozidel míří na evropský trh. Významným exportním trhem je Austrálie, kam ročně míří 70 až 100 kusů.
Nejčastějšími aplikacemi vozidel Tatra Phoenix jsou sklápěče, zemědělské tahače, lesovozy či valníky a kontejnerové nosiče. Individuální technické řešení dle požadavků jednotlivých zákazníků a zvýšenou přidanou hodnotu bude kopřivnická automobilka Tatra Trucks nabízet prostřednictvím modelové řady Tatra Phoenix i nadále.
Vývoj zcela nové generace modelové řady Tatra Phoenix probíhal od roku 2022 . Vozidla opět sází na osvědčený podvozek tatrovácké koncepce, kabiny z produkce dlouholetého nizozemského partnera DAF Trucks , motory od firmy Paccar a převodovky ZF či Allison . Sériová výroba začne letos na podzim, první kusy nových vozidel se k zákazníkům dostanou ke konci tohoto roku. Homologace vozidel na „traktor“ a „pracovní stroj“ bude probíhat ještě zhruba rok.
Vozidla Tatra Phoenix jsou vybavena zcela novými kabinami, které kopřivnická automobilka používá v rámci partnerství se společností DAF . Nové kabiny vychází z modelové řady DAF XDC (řada Construction), jež byla vyvinuta s ohledem na maximální bezpečnost, odolnost a pohodlí, poskytuje lepší výhled i přehled okolo vozu a je aerodynamicky optimalizovaná pro co nejnižší spotřebu paliva.
Vnější osvětlení disponuje LED technologií , volitelně je k dispozici paleta moderního komfortního vybavení, široký výběr příslušenství a designových prvků. Kabina je k dispozici jak v krátkém (denním) provedení, tak v prodloužené verzi (spací), ale i ve variantě spací se zvýšenou střechou s jedním či dvěma lůžky. Všechny verze kabin lze bez úprav využívat se všemi možnými velikostmi pneumatik určenými pro vozidla Tatra. Nově je standardem sání vzduchu z přední části kabiny. Pro těžké podmínky a prašné prostředí je k dispozici varianta se sáním v zadní části kabiny. Řidič má k dispozici moderní digitální přístrojovou desku s vylepšenou ergonomií a zjednodušeným ovládáním. V kabině jsou i nově řešená anatomická vzduchem odpružená sedadla poskytující bezpečné a zdravé sezení. Kabinu lze nově vybavit plnohodnotným třetím sedadlem.
Osvědčené kapalinou chlazené motory Paccar zůstávají a jsou nabízené v několika výkonnostních verzích. Výrazné změny nesou převodovky. Z legislativních důvodů budou nové modely nabízeny výhradně s automatizovanými (robotizovanými) či plně automatickými převodovkami. I ty ovšem jsou změněny. Doposud nabízené šestnáctistupňové převodovky ZF jsou nahrazeny dvanáctistupňovými převodovkami od stejného výrobce.
Tatra Phoenix je nabízena s inovovanými motory PACCAR řady MX-11 (11litrový - 300 kW, 330 kW) a MX-13 (13litrový - 315 kW, 355 kW, 390 kW) , které využívají nejmodernější technologie a konstrukční přístupy, jejichž výsledkem je vysoký výkon a hodnota točivého momentu s optimálním průběhem v širokém spektru otáček. Motory PACCAR řady MX-11 a MX-13 byly k dispozici již v předešlé generaci a nejvíce prodaných vozidel (80 %) bylo osazeno právě 13litrovým motorem.
Vozidla jsou vybavena primárně automatizovanými převodovkami ZF TraXon, ale na přání je nabízena i plně automatická převodovka značky Allison. Nedílnou součástí pohonného systému jsou také přídavné (sestupné) převodovky Tatra s možností zvolit nejoptimálnější a nejefektivnější variantu do provozu podle potřeb uživatelů. Nová Tatra Phoenix již není nabízena s manuální převodovkou.
Nová generace těžkých náprav Tatra
Nová generace modelové řady nákladních vozů Tatra Phoenix si zachovává podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, v níž jsou uloženy jednotlivé hnací hřídele a diferenciály. Podvozek se již tradičně vyznačuje výhradně vzduchem odpruženými nezávisle zavěšenými polonápravami, což představuje v segmentu těžkých plněpohonných nákladních vozidel světový unikát. Základní nabízené konfigurace podvozků vozidel nové generace jsou 4x4, 6x6, 8x8 a 8x6 , přičemž k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1+3 (tj. s trojicí zadních náprav). Samozřejmostí jsou ale i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav podle požadavků uživatelů.
Všechny Tatry Phoenix s redukcemi v kolech budou vybaveny novou generací těžkých náprav. Jejich vývoj trval osm let. Nové nápravy jsme viděli na zelené sklápěčce s celkovou nosností 50 tun a s převodovkou Allison . Původní nápravy s redukcemi v kolech pro těžké aplikace budou nahrazovány novou generací náprav, které přináší vyšší nosnost, životnost a parametry. Po téměř 40 letech jde o novou generaci náprav značky Tatra . Nápravy bez redukcí v kolech byly inovovány již před sedmi lety . Nový Phoenixs celkovou hmotností až do 50 tun může být nabízen i s kotoučovými brzdami.
Tatra Phoenix přináší i novinky v oblasti elektronických a asistenčních systémů, které se u nákladních a užitkových vozů stávají běžným standardem. Nabídne např. automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení anebo systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce, což dále zlepšuje bezpečnost při jízdě na silnici nebo v terénu. Ve výbavě je k dispozici i systém pro detekci překážek před vozidlem nebo volitelný systém Digital Vision , což je digitální kamerový systém nahrazující hlavní a širokoúhlá zrcátka .Skládá se z kamer umístěných na ramenech, která jsou instalována nahoře na bocích kabiny. Obraz z kamer se přenáší na displeje situované na A sloupcích v interiéru. K dispozici bude také systém varování před opuštěním jízdního pruhu (LDWS) nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) , které sleduje skutečný tlak v pneumatikách a jejich teplotu na všech kolech. Nechybí ani dveře s obrubníkovým oknem pro lepší výhled na přání, systém varování před opuštěním jízdního pruhu či dešťový a světelný senzor. Tatra Phoenix modelového roku 2024 vyhovuje legislativě EU GSR(ochrana chodců) a CySe (ochrana před hackerským útokem). Její elektronika je připravena i na budoucí implementaci alternativních pohonů a další snižování CO2.
Tatra si kabinu DAFu upravila
I když Tatra Trucks využívá při výrobě Tatry Phoenix díly firmy DAF, některá řešení si upravila k obrazu svému. Unikátní je třeba kombinace kabiny XDCs motorem MX-13 (tuto kombinaci u DAFu nenajdeme). Jednotná je i zástavba kabiny (výška) pro oba motory. Dále je jedinečná kombinace motoru MX-13 s převodovkou Allison. Konstruktéři se také snažili zachovat nájezdový úhel minimálně 30 stupňů jako u předchozí generace vozidla. V Tatře instalovali do kabiny i vlastní systémy, jako jsou například ovládání uzávěrek diferenciálů, ovládání dvoustupňových přídavných převodů, řízení zadních náprav apod. Vyměnili i spodní stupačku firmy DAF za vlastní pružnější řešení (představené prototypy tuto stupačku ještě neměly). Co se týče vnějšího designu, i zde Tatra implementovala vlastní řešení. Například blatníky a podběhy vyhovují sortimentu pneumatik určených pro vozy Tatra. Odlišná je i horní část přední masky pro kruhové logo Tatra a nové je i krytování předních radarů. Vývoj GSR a CySe si Tatra zajišťovala svépomocí (vývoj probíhal v Praze).
Tatra vs. ostatní výrobci
Samotní zástupci automobilky Tatra Trucks uvádí, že se nechtějí srovnávat s velkosériovými výrobci nákladních vozidel, jako jsou Iveco, Mercedes-Benz, MAN atd. z důvodu využití unikátního tatrováckého podvozku a výroby výhradně plněpohonných, terénních a speciálních vozidel nad 12 tun. Ani s automobilkou DAF si Tatra nekonkuruje, protože DAF nevyrábí plněpohonná, vojenská (kromě vozidel pro belgickou armádu, která vznikla ve spolupráci s Tatrou na bázi řady Phoenix) a hasičská vozidla. Tatra navíc razí strategii stavět na jedné podvozkové platformě různě odlišná vozidla, což je typické spíše u výroby osobních automobilů.