Tatra Phoenix je na trhu již od roku 2011. Za více než deset let společnost Tatra Trucks vyrobila takřka 6 000 kusů vozidel tohoto modelu, který je využíván především v civilním sektoru. Svými jedinečnými technickými vlastnostmi a vysokou přidanou hodnotou, kterou zajišťuje především unikátní tatrovácká koncepce podvozku, najde široké uplatnění napříč segmenty se stavebnictví, těžařství, lesnictví či zemědělství, ale i v rámci nasazení u integrovaných záchranných složek a při řešení obranných nebo speciálních projektů.
Nejčastějšími aplikacemi vozidel Tatra Phoenix jsou sklápěče, zemědělské tahače, lesovozy či valníky a kontejnerové nosiče. Individuální technické řešení dle požadavků jednotlivých zákazníků a zvýšenou přidanou hodnotu bude kopřivnická automobilka Tatra Trucks nabízet prostřednictvím modelové řady Tatra Phoenix i nadále. V rámci zavádění inovací napříč svým celým výrobním portfoliem dnes představila automobilka v Kopřivnici výrazně modernizovanou verzi tohoto modelu.
Vozidla Tatra Phoenix jsou vybavena zcela novými kabinami, které kopřivnická automobilka používá v rámci partnerství se společností DAF. Nové kabiny vychází z modelové řady XDC/XFC tohoto výrobce. Osvědčené kapalinou chlazené motory Paccar zůstávají a jsou nabízené v několika výkonnostních verzích. Výrazné změny nesou převodovky. Z legislativních důvodů budou nové modely nabízeny výhradně s automatizovanými (robotizovanými) či plně automatickými převodovkami. I ty ovšem jsou změněny. Doposud nabízené šestnáctistupňové převodovky ZF jsou nahrazeny dvanáctistupňovými převodovkami od stejného výrobce.
Tatra Phoenix je nabízena s inovovanými motory PACCAR řady MX-11 (300 kW, 330 kW) a MX-13 (315 kW, 355 kW, 390 kW), které využívají nejmodernější technologie a konstrukční přístupy, jejichž výsledkem je vysoký výkon a hodnota točivého momentu s optimálním průběhem v širokém spektru otáček. Vozidla jsou vybavena primárně automatizovanými převodovkami ZF TraXon, ale na přání je nabízena i plně automatická převodovka značky Allison. Nedílnou součástí nosné struktury podvozku jsou i přídavné (sestupné) převodovky Tatra, které jsou spojeny s centrální nosnou rourou a díky široké variabilitě převodových poměrů dovolují zvolit tu nejoptimálnější variantu do provozu dle vašich potřeb.
Mezi nové systémy zvyšující komfort ovládání vozidla patří: digitální kamerový systém na přání (systém nahrazuje hlavní a širokoúhlá zrcátka a skládá se z kamer, umístěných na ramenech, která jsou instalována na střeše kabiny. Kamery přenáší obraz na displeje umístěné uvnitř kabiny), systém Corner View pro lepší výhled a přehled okolo vozu, radar pro detekci překážek, dveře s obrubníkovým oknem pro lepší výhled na přání, systém varování před opuštěním jízdního pruhu, dešťový a světelný senzor.
Unikátní koncepce podvozku Tatra tvořená centrální nosnou rourou a nezávislými výkyvnými polonápravami bude i nadále jedním z klíčových prvků modelu Tatra Phoenix a díky své modularitě bude umožňovat široké využití vozidel, které bude možné i nadále konfigurovat ve variantách 4×4, 6×6, 8×8 (8×6) a dalších modifikacích pohonů. Také na podvozku bude implementována řada novinek.