Ačkoliv předpis platí ve střední Evropě pro sériovou výrobu již od ledna 2014, verze nákladního vozu Tatra Phoenix Euro VI byla oficiálně představena až v říjnu 2014 nedlouho poté, co byla 21.8. podepsána smlouva o dodávkách agregátů mezi firmami DAF a TATRA TRUCKS a.s. První vozy se tak v reálném provozu objevily až v roce 2015. Technický popis byl představen v zářijovém čísle podnikového časopisu Tatrovák, č.4/66 (2014) v článku Radomíra Smolky.
Nepřekvapí, že kabina nákladního vozu Tatra Phoenix CF-86 = facelift Euro VI s přepracovanou přední stěnou, podlahou a předním uložením pochází od firmy DAF, opět ve verzi Day či Sleeper Cab, přičemž s motorem PACCAR MX-11 zůstává výška nákladního vozu Tatra 158 Phoenix zachována, zatímco motor PACCAR MX-13 ve verzi Euro VI si vyžádal vertikálně o 70 mm více prostoru – to je poznat i na stupačkách a přední masce kabiny s rozdílným počtem vstupů chlazení – tyto díly jsou opět, stejně jako nástavce blatníků, v případě Tatry od série DAF odlišné a dávají tak vozu vlastní tvář. Nově by mělo být možné si v případě potřeby zvolit z nabídky DAF i vyšší provedení kabiny Space Cab.
Podvozek je další evolucí stávající verze Euro III-V, přičemž většina zlepšení se projevila i v jak dosud vyráběných verzích T 158 pro emisně méně náročné trhy, tak ve vozech Tatra 815-7, které používají shodné komponenty podvozku. Jedná se hlavně o pozměněnou charakteristiku předních tlumičů pérování, změnu předního zkrutného stabilizátoru a jeho uložení a změnu uložení dvouramenné páky řízení na nosné rouře, včetně úpravy této části roury (nejedná se o hlavní páku řízení, která je montována na převodku řízení a ta se nemění). Nově je na Tatra 158 Phoenix montován EAS elektronický management vzduchové soustavy a nová generace ABS systému EBS-3. Přední, do Y se rozšiřující, část rámu je zcela nová kvůli většímu a širšímu chladiči motoru (adekvátně DAFu CF Euro VI) pro zvládnutí nároků chlazení technologie EGR. Není tajemstvím, že již na prototypech verze Euro V a dakarských speciálech probíhaly a běží zkoušky kotoučových brzd a bylo tedy otázkou času, kdy si tuto možnost bude moci zvolit i běžný zákazník.
Motor PACCAR MX-13 byl pro verzi Tatra Phoenix Euro VI přepracován – dostal pozměněný blok, hlavu válců ze stejného materiálu CGI (Compact Graphite Iron), kompozitovou olejovou vanu většího objemu, nově vstřikování Common Rail integrované částečně do bloku (palivová čerpadla) a hlavy válců (část vedení paliva), pracující vedle hlavního vstřiku i s pilotním vstřikem před a dostřikem za při tlaku až 2500 bar (nejde o první Tatru se vstřikováním CR, to bychom museli pominout cca 850 vozů Tatra 810 a několik dalších Tatra 815-7 s motory Cummins ISL). Pohon příslušenství motoru obstarává nově jediný vícedrážkový řemen. Lepší průběh točivého momentu a rychlejší dosažení potřebné pracovní teploty aftertreatmentu výfukových plynů zajišťuje nově VTG (Variable Turbine Geometry) turbodmychadlo s měnitelnou geometrií turbíny, potřebný tlak plynů pro technologii EGR (nad úroveň tlaku vzduchu za mezichladičem) pak zabezpečuje klapka BPV (Back Pressure Valve), která spolupracuje i s motorovou brzdou. Pro splnění limitů emisí Euro VI byl systém SCR doplněn nově o EGR s aktivním filtrem částic DPF (se vstřikovačem paliva pro – v případě potřeby – aktivní regeneraci za turbodmychadlo před oxidační katalyzátor). Daní za nižší emise je složitější, rozměrnější a těžší vezená technika úpravy výfukových plynů, která je k dispozici ve vertikálním uspořádání s válcovým redukčním katalyzátorem nad oxidačním katalyzátorem a filtrem částic (vozy 8×8 a na přání pro 4×4 a 6×6) a verzi s hranatými DPF i katalyzátorem SCR vedle sebe (standard 4×4 a 6×6) a volitelným vyústěním speciálně tvarované koncovky výfuku pro zchlazení plynů při aktivní regeneraci DPF mixováním s okolním vzduchem do strany nebo nahoru. Nejsilnější výkonové seřízení motoru lze použít opět jen ve spojení s kolovými redukcemi náprav. V nabídce se objevil alternativně také zcela nový, menší, lehčí a úspornější řadový šestiválec PACCAR MX-11 zdvihového objemu 10,8 litrů (vrtání 123 x zdvih 152 mm), přičemž výkonově se oba motory překrývají. Používá obdobné techniky jako motor zmíněný výše, včetně přepracované volitelné dekompresní motorové brzdy MX Brake (brzdný výkon až 75 % hnacího), do jeho charakteristiky navíc patří i označení DOHC s pro úsporu hmotnosti dutými vačkovými hřídeli. Tento motor bude patrně cenově náročnější, takže v konečném důsledku by mohli být srovnatelní nestejně vysocí sourozenci Tatra 158 Phoenix – vozy s motory PACCAR MX-11 a PACCAR MX- 13 srovnatelní i cenově.
Z osmi výkonových seřízení motorů nabízí Tatra 6:
PACCAR MX-11 271 – 271 kW (369 koní) / 1650 ot/min, točivý moment 1600 Nm / 1000-1650 ot/min, emisní normy Euro VI
PACCAR MX-11 291 – 291 kW (396 koní) / 1450-1700 ot/min, točivý moment 1900 Nm / 1000-1450 ot/min, emisní normy Euro VI
PACCAR MX-13 300 – 303 kW (412 koní) / 1425-1750 ot/min, točivý moment 2000 Nm / 1000-1425 ot/min, emisní norma Euro VI
PACCAR MX-11 320 – 320 kW (435 koní) / 1450-1700 ot/min, točivý moment 2100 Nm / 1000-1450 ot/min, emisní normy Euro VI
PACCAR MX-13 340 – 340 kW (462 koní) / 1425-1750 ot/min, točivý moment 2300 Nm / 1000-1425 ot/min, emisní normy Euro VI
PACCAR MX-13 375 – 375 kW (510 koní) / 1425-1750 ot/min, točivý moment 2500 Nm / 1000-1425 ot/min, emisní norma Euro VI
Převodovka nákladního vozu Tatra 158 Phoenix zůstává 16stupňová ZF EcoSplit nebo poloautomatická ZF AS-Tronic, obě s volitelným InTarderem, nově má manuál (shodně s DAF CF) řazení bowdeny, což snižuje přenos vibrací a hluku do kabiny. Během roku 2015 se měl objevit v nabídce i 6 až 7stupňový automat Allison, opět volitelně s hydraulickým retardérem – realizováno např. na prototypu představeném na veletrhu Bauma: 10x10 s 7°+ retardér.
Limitovaná edice Tatra Phoenix Präsident Euro VI
První automobil NW Präsident v kopřivnické firmě postavili v roce 1897. Celkem bylo vyrobeno symbolických 120 kusů vozů limitované série – počet odkazuje na 120 let trvající tradici výroby automobilů v Kopřivnici. V rámci podpory prodeje novodobých präsidentů společnost TATRA TRUCKS oslovila novoměstskou společnost ELTON hodinářská, aby navrhla a vyrobila omezenou sérii originálních hodinek značky PRIM jako doplněk pro zákazníky, kteří si vůz v provedení Präsident pořídí.
K dispozici jsou varianty podvozků 4x4, 6x6 i 8x8, motorizace PACCAR MX-11 nebo 13 a převodovky v manuálním či automatizovaném provedení. Typickým znakem vozidel je dvoubarevné provedení kabiny s červenou metalízou a přední maskou v černém lesklém laku se znakem TATRA se zlatým orámováním. Logo doplňují nápisy Präsident v historizujícím fontu ve zlaté barvě umístěné uprostřed na čelní straně a na dveřích kabiny. Typové označení Tatra Phoenix Euro VI na bočních dveřích má rovněž zlatou barvu. Kabina vozidel edice v denním či spacím provedení s lůžkem má nárazník, boční kryty, schody, kryty vnějších zpětných zrcátek a aerodynamické kryty za kabinou vyvedené v červené metalíze. Na kabině je vnější sluneční clona, přední světlomety jsou vybaveny ostřikovači. Interiér kabiny je vybaven palubní deskou v imitaci dřeva, koženými sedadly a multifunkčním volantem s koženým obšitím. Součástí výbavy vozu je autorádio s handsfree a manuální klimatizace.
Verze Tatra Phoenix Euro VI "2018"
Od dubna 2018 je nabízena aktualizovaná verze vozu, daná mj. náběhem změn komponent DAF "Model Year 2017" (modernizované řady DAF CF, XF jsou ověnčeny titulem International Truck Of The Year 2018), vyráběných od léta 2017 – mj. interiér kabiny, výkon motoru a změna aftertreatmentu výfuku.
Kabina má nové odhlučnění, přepracovaný interiér, přístrojový panel a barevné schéma interiéru i exteriéru – část (na rozdíl od limitované edice Tatra Phoenix Präsident) čelní masky je černá.
Podvozek vozu Tatra Phoenix přináší nově možnost 10tunové přední nápravy, zvedací zadní nehnané, či řízené zadní nápravy a možnost kotoučových brzd. Přepracovaný systém EAS (Exhaust Aftertreatment System) výfuku zabírá až o 40 % méně prostoru a má až o 50 kg nižší hmotnost, což pro uživatele znamená větší prostor pro nástavbu a až o 150 kg vyšší užitečnou hmotnost.
Motor PACCAR MX-11 i 13 byl dále pozměněn v řadě komponent, výsledkem jsou vyšší výkonové parametry při nižších otáčkách, tišší chod, až o 7 % nižší spotřeba paliva a produkce CO2 a účinnější motorová brzda PEB (Paccar Engine Brake). Aktuálně OBD D-E. Parametry:
PACCAR MX-11 270 – 270 kW (367 koní) / 1600 ot/min, točivý moment 1800 Nm / 900-1400 ot/min, emisní normy Euro VIc
PACCAR MX-11 300 – 300 kW (408 koní) / 1600 ot/min, točivý moment 2000 Nm / 900-1400 ot/min, emisní normy Euro VIc
PACCAR MX-13 315 – 315 kW (428 koní) / 1600 ot/min, točivý moment 2150 Nm / 900-1365 ot/min, emisní norma Euro VIc
PACCAR MX-11 330 – 330 kW (449 koní) / 1600 ot/min, točivý moment 2200 Nm / 900-1400 ot/min, emisní normy Euro VIc
PACCAR MX-13 355 – 355 kW (483 koní) / 1600 ot/min, točivý moment 2350 Nm / 900-1365 ot/min, emisní normy Euro VIc
PACCAR MX-13 390 – 390 kW (530 koní) / 1675 ot/min, točivý moment 2500 Nm / 1000-1425 ot/min, emisní norma Euro VIc
Převodovka zůstává 16stupňová ZF EcoSplit, v poloautomatické verzi je nyní nabízen výhradně 16stupňový převod ZF TraXon, obě s volitelným InTarderem.
S náběhem verze Tatra Phoenix Euro VI "2018" byla ukončena výroba původní řady Euro V. Vozy s nižší úrovní emisí Euro III a V jsou dostupné jako varianty verze 2018 bez, resp. s odlišným ošetřením výfukových plynů a motory verze WWA patřičné úrovně emisí, které mají stejné výkonové parametry jako Euro VI.