Společnost Avia založili 19. června 1919 inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn jako společnost pro opravy a výrobu letadel – název Avia, dílna na opravu a výrobu letadel byl odvozen od Klubu aviatiků, jehož byli oba členy. Po úvodním působení s osmi dělníky v pronajatých prostorech ve Vysočanech.
V létě 1921 do společnosti kapitálově vstupují bratři Karel a Miloš Bondyové. Miloš Bondy zakládá společnost Miloš Bondy a spol., továrna na letadla, od roku 1924 jako Avia, Miloš Bondy a spol., továrna na letadla. Později roku 1925 se továrna stěhuje do Holešovic, do ulice Osadní (nyní DOX). Miloš Bondy prudce se rozvíjející společnost, už s 350 zaměstnanci, na podzim roku 1926 prodává koncernu Škoda (převod se uskutečňuje v letech 1926 – 1928).
Následně došlo k výstavbě nových vlastních provozů již přejmenované společnosti na Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Čakovice (1928) v Letňanech, kam se roku 1931 definitivně přestěhovala. V témže období Škoda přesouvá svoji leteckou výrobu z Plzně a z Mladé Boleslavi do Prahy.
Po II. světové válce byl koncern Škoda uměle rozdroben a Avia se stala samostatným podnikem v rámci trustu Československých závodů automobilových a leteckých. V době komunistické vlády v Československu byl podnik nazýván různými způsoby, v květnu 1949 přejmenován na Automobilové závody, n.p., závod 2 Avia resp. Avia n.p., závody Jiřího Dimitrova, později bylo po poměrně dlouhou dobu jméno Avia zcela vynecháno, oficiální název byl pouze Závody Jiřího Dimitrova, národní podnik (n.p. ZJD). Od toho byl odvozen i název podnikových novin, týdeníku Dimitrovec (jen v reformní době roku 1968 Avia-noviny). Ač na území Letňan, správou patřila Avia do sousedních Čakovic, což se obrazilo mj. ve jménu Avia Čakovice n.p. I jméno sportovního klubu vedeného pod záštitou Avie zní TJ Avia Čakovice. Roku 1961 se spojila Avia s automobilkou Praga (tehdy zvané Automobilové závody Klementa Gottwalda) a vznikly tak Automobilové závody Letňany se závody v Brně–Horních Heršpicích (pozemek továrny později překatastrován do nového katastrálního území Štýřice), Ivančicích a ve slovenské Žilině. Později z nich vznikl Oborový podnik Avia Letňany.
Vývoj po roce 1989
Po roce 1989 přišla francouzská státní automobilka Renault s nabídkou úvěru z francouzského státního rozpočtu na dovoz nového výrobního zařízení (zřejmě opět z Francie) a možností splácet úvěr hotovými výrobky. Začátkem roku 1992 podepsala Avia a Mercedes-Benz prohlášení o záměru spolupráce při výrobě užitkových vozidel (podobné prohlášení podepsal Mercedes-Benz s automobilkou LIAZ a snažil se k tomu přimět i automobilku Tatra). Podmínkou spolupráce ale bylo zavedení cla ve výši 40 % na dovoz užitkových automobilů, osvobození od cel pro dodávky firmy Mercedes-Benz a daňové prázdniny po dobu deseti let u nás. To bylo nepřijatelné. Avia byla privatizována českými subjekty.
Daewoo Avia
Pro další rozvoj firmy pak vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia.
Avia Ashok Leyland Motors
Roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. Pro stále ztrátové hospodaření rozhodl indický vlastník v roce 2013 o úplném přesunu výroby do Indie a o rozprodeji všech výrobních aktiv v ČR.
Obnovení výroby vozů Avia
V dubnu 2016 už nevyrábějící Avii koupila česká průmyslová skupina Czechoslovak Group vlastněná Jaroslavem Strnadem od indických majitelů značku AVIA včetně výrobního závodu v Praze Letňanech. Avia už se nebude vyrábět v Letňanech, ale v průmyslové zóně v Přelouči, v závodech Czechslovak Group. Stěhování sem začalo na jaře 2017, v tomto období Avia zaměstnává přibližně sto zaměstnanců. Firma Avia bude používat tradiční logo Avia, tj. logo užívané před vstupem indické firmy Ashok Leyland. Firma začala vyrábět novou modelovou řadu Avia D Initia v září 2017. Střední nákladní automobil splňuje emisní třídu Euro 6 a má čtyřválcové motory Cummins ISB 4.5l (150, 180 a 210 koní). V roce 2018 vyrobila 70 vozů.
V roce 2020 společnost Avia oznámila ukončení výroby modelu Avia D- Initia a plánované elektrické verze s tím, že se bude věnovat pouze distribuci náhradních dílů a servisu vozidel.