V každé zemi Evropské unie je správné uložení a zajištění nákladu řešeno vlastní legislativou v silniční dopravě. Pokud porovnáme hlavní body legislativy v jednotlivých státech, zjistíme, že záměr je stejný a vyjadřují ho především tyto body: náklad by neměl způsobit škody na majetku, ohrozit zdraví a životy lidí, spadnout z vozidla, obtěžovat nadměrným hlukem. Český zákon o provozu na pozemních komunikacích uvádí jasně – § 52 Přeprava nákladu – (6) Při přepravě sypkých substrátů musí být náklad zajištěn tak, aby nedocházelo k jeho samovolnému odlétávání.
Náklad musí být vždy řádně zajištěn
Správnou cestu představuje seznámení se s předpisy, platnými technickými normami a porozumění fyzikálním zákonům, na základě, kterých se požaduje zajištění nákladu. Pokud se budeme zabývat zaplachtováním nákladu podrobněji, zjistíme, že existuje několik pokynů, které upřesňují zabezpečení úletu nákladu z vozidla.
Musí se počítat s tím, že na náklad během přepravy působí mechanické a povětrnostní vlivy, jež mohou přepravu ohrozit. Mechanickými vlivy jsou myšleny pohyby a rázy během ložných operací i během jízdy vozidla. Za negativní povětrnostní vlivy se považuje například vítr, nebo déšť. Nejen proti těmto vlivům se dá náklad vhodnými způsoby ochránit.
Přestože to předpisy nařizují, každý ví, že traktorové či kamionové soupravy s otevřenou vanou často dopravují materiál na místo určení, bez řádného zaplachtování. Obsluhy strojů se často neobtěžují natáhnout plachtu z řady důvodů: složitost manipulace, čas potřebný na instalaci aj.
Univerzální systém zaplachtování pro veškerou dopravní zemědělskou techniku
Mezi zemědělský materiál, který může být za jízd větrem nazdvižen, se řadí senáž a kukuřičná siláž. Pro zajištění tohoto materiálu by se měl používat systém zaplachtování. Důležitost použití tohoto systému narůstá tím, jak roste přepravní vzdálenost mezi nakládkou a vykládkou (více času stráveného v silničním provozu) a přepravní rychlostí soupravy. Senáž a kukuřičná siláž se odváží vozy na řezanku, sběracími vozy, sklápěcími přívěsy, návěsy či velkoobjemovými kontejnery. Pro veškerou tuto zemědělskou dopravní techniku o délce nástavby až 9,75 m je k dispozici univerzální systém zaplachtování Quick-Cover. Ten je možné sladit s běžně dostupnou dopravní technikou na trhu a zajistit tak bezpečné zakrytí přepravovaného materiálu. Systém chrání materiál před odvátím i před povětrnostními vlivy. Navíc lze zakrýt dokonce i prázdný návěs či kontejner a tím ještě ušetřit palivo během jízdy. Systém zaplachtování Quick-Cover se vyrábí přes dvacet let a prodalo se ho tisíce kusů. Spokojené uživatele má i v České republice, kde jej nabízí firma P & L, spol. s r.o.
Za 20 sekund je náklad zakrytý
Systém zaplachtování Quick-Cover přesvědčí díky funkčním a účinným řešením. Je navržen pro každodenní použití – od prvního dne, po celou dobu životnosti. Obsluha je jednoduchá a praktická – pro hospodárný i bezpečný provoz. Zakrytí nákladu lze provést bez vystoupení z kabiny, a to pouhým stiskem tlačítka, kdy je během pouhých dvaceti sekund nástavba zakrytá.
Polyesterová síť s jemnými oky a vinylovým povlakem zabraňujícím lepení materiálu, se podélně přetáhne přes nástavbu vozu tak, že bez problémů zakryje i výškově přesahující náklad (čepici). Případný úlet materiálu se tak sníží až o 99 %. Krycí plachta je vyztužena čtyřmi pásky a jemná oka zvyšují její odolnost proti větru. Oproti plachtě má síť výhodu v tom, že jí může proudit vzduch, díky čemuž nečiní tak velký odpor při jízdě a nemá tendence se trhat.
Pohon pro natažení plachty přes nástavbu může být elektrický (12 V i 24 V), nebo hydraulický. Nahradí tak zdlouhavé a fyzicky náročné manuální instalaci plachty. Systém pro natahování je vyroben z lehkého a pevného hliníku bez vlivu na užitečné zatížení vozu. Systém podélného zakrytí navíc nezvyšuje výšku vozidla. Mechanismus je možné namontovat na přední i zadní čelo vozu (podle typu), vhodný je i pro vozy se sklopnou přední stěnou. Při správně zvolené montáži nehrozí problém ani při prosekávání porostu. Hnací válec mechanismu lze vybavit ochranným hliníkovým krytem.