Společnost Mitrenga a.s., významný moravský prodejce zemědělské, dopravní, komunální techniky a náhradních dílů, předala traktor Zetor Proxima GP 110 v zajímavé výbavě prvnímu zákazníkovi v ČR, státnímu podniku Povodí Odry, konkrétně provoznímu úseku dopravy a mechanizace VHP (Vodohospodářský provoz) Český Těšín (závod Frýdek-Místek). Jedná se o první traktor této konfigurace, který nabízí zadní tříbodový závěs vybavený elektronicky řízenou regulační hydraulikou EHR od firmy Bosch. U předání stroje uživatelům mohla být i redakce Agroportal24h.cz.
Elektrohydraulické ovládání tříbodového závěsu traktoru dokáže regulovaně dotěžovat prostřednictvím impulzů z horních táhel hnací kola traktoru, aniž by negativně ovlivnilo agrotechnické nároky kladené například na práci pluhu, který je připojen k traktoru. Ve VHP Český Těšín ale žádnou orbu ani jiné práce na poli provádět nebudou. Přesto tuto výbavu vyžadovali. „Elektronické ovládání zvolili z důvodů možnosti ovládat závěs a vývodovou hřídel přes externí tlačítka umístěná na blatníku traktoru. Traktory Proxima v provedení CL a GP doposud nabízely klasickou mechanicky ovládanou hydrauliku – tzv. Zetormatic. Klasický Zetor Proxima GP má v kabině páku, která je spřažena s táhly. Od letošního roku lze ale tyto traktory objednat i s hydraulikou Bosch, kterou jsou vybaveny například traktory Proxima v provedení HS a traktory větší modelové řady Forterra. Jde tak o první prodanou čistě mechanickou Proximu GP s pokročilejší hydraulikou Bosch,“ uvedl při předávání stroje Ing. Alois Mitrenga, jednatel společnosti Mitrenga a.s.
Namáhavá práce není překážkou
Maximálně jednoduchý a mechanický traktor je po technické stránce jednodušší a nevyžaduje tak náročný servis jako běžné stroje vybavené řadou elektronických systémů. Z pohledu zákazníka jde o jednu z hlavních předností. Podobného smýšlení jsou i zástupci podniku Povodí Odry, kde provozují několik traktorů Zetor různého stáří. V závodu Frýdek-Místek ve VHP Český Těšín nyní pracují tři Zetory, jeden je využíván ve spojení s příkopovým ramenem, zatímco druhý má kompletní lesní nástavbu a ten třetí (nejnovější) bude pracovat s navijákem. První brněnské traktory začali ve VHP používat už v 90. letech minulého století. Dodal je taktéž Ing. Alois Mitrenga, jehož firma je už dvacet let spolehlivým prodejním a servisním partnerem závodu.
„Nově pořízený traktor bude v případě potřeby provozován ve spojení s mulčovačem. Jeho hlavní pracovní činností ale bude práce s navijákem při tahání vývratů z řeky. S f. Mitrenga spolupracujeme přes 20 let a máme s ním jen pozitivní zkušenosti. Traktor jsme pořídili kvůli mechanické jednoduchosti,“ uvedl Jan Klimeš, vedoucí oddělení správy majetku ve VHP Český Těšín, který se předání traktoru osobně zúčastnil. Současně dodal, že obsluha musí často pracovat s navijákem na hraně bloků, kdy je namáháno převodové ústrojí. Ve VHP Český Těšín nejčastěji během roku provádí údržbu hrází kolem řek a tahání vývratů po povodních či vichřicích. Jeho hlavním předmětem činnosti je správa, provoz a údržba vodních toků a vodních děl.
Zároveň s předáním traktoru proběhlo i zaškolení personálu, který bude traktor obsluhovat. Služby společnosti Mitrenga a.s. jsou skutečně komplexní. Pro správné a efektivní využití všeho, co traktor dovede nabídnout, je nezbytností informovaná a kvalitně proškolená obsluha. Firma nejen, že dodala traktor, ale zajistila rovněž profesionální trénink personálu, který tak byl vhodně poučen o veškerých technických údajích traktoru a získal řadu cenných zkušeností spojených s jeho provozem.
Osvědčené prvky pod novým kabátem
Traktor je osazen osvědčeným čtyřválcovým motorem Zetor o výkonu 110 koní. Personál VHP Český Těšín kvituje absenci systému SCR s močovinou (AdBlue) vyplývající z faktu, že je traktor zařazen do kategorie T2. Traktory této kategorie se budou ještě nějakou dobu vyrábět bez zmíněné močoviny. Zástavba motoru je podobná Proximám před modernizací, která přišla loňský rok. V motorovém prostoru se nachází pouze pasivní filtr, který je vypalován vlastní teplotou. V případě jeho ucpání je obsluha varována rozsvícením kontrolky na palubní desce. K nejúčinnějšímu vypalování dochází při vyšším zatížení motoru.
Traktor disponuje přední nápravou italské výroby Carraro. U tohoto typu nápravy se brzdí reduktorem (jedny z nejúčinnějších brzd) namísto spínání předního náhonu. Traktor je vybaven třemi okruhy hydrauliky, kdy každá sekce má plovoucí polohu, která přijde vhod při práci s mulčovačem, při níž zajistí, aby mulčovač perfektně kopíroval terén. Je důležitá zejména u traktorů s předními rameny, kde jsou písty dvojčinné. U zadních ramen, jako u tohoto traktoru, to nehraje až takovou roli, neboť jsou tam jednočinné písty.
Proxima v novém designu má shodné technické parametry jako modelový rok 2018. Nejvýraznější změnou je design, použity byl odolnější materiály a nové rozvržení osvětlení. Kabina, jejíž střecha už disponuje odtokovými žlábky, již standardně disponuje ochranou FOPS (chrání obsluhu před padajícími předměty), která byla dříve za příplatek. Kapota traktoru je lépe utěsněna, chlazení motoru je proto efektivnější. Pro lepší přístup se vzduchové filtry nyní nachází na boku, nikoliv před čelním sklem. Vítaných změn dostála i kabina, kde je použito více omyvatelného plastu. Klimatizace je nyní daleko výkonnější. Ovládací prvky v kabině jsou osvětleny.
Pro soukromníky a podniky služeb jako stvořená
Zetor Proxima GP 110 je jedním z mála traktorů v dané výkonnostní třídě. Je zkonstruován bez složitých systémů pro úpravy spalin, zároveň je nabízen za rozumnou cenu a disponuje nízkými provozní náklady. Zetor ještě vyrábí Proximu v provedení CL a HS, přičemž GP se nachází někde „na půli cesty“ mezi nimi. Každé provedení obsahuje čtyři až pět modelů s motory generujícími výkon 80 až 120 koní.
Provedení GP se vyznačuje čtyřstupňovou převodovkou a spolu s dvoustupňovým násobičem krouticího momentu nabízí celkem osm stupňů. Reverzace je zde řešena mechanicky přes nožní pojezdovou spojku a spouštění vývodového hřídele probíhá přes mokrou spojku, která má na rozdíl od té suché delší životnost a hladší rozběh. Nejjednodušší provedení CL se vyznačuje šestistupňovou převodovkou s mechanickou reverzací, ale bez násobiče krouticího momentu. Traktor v takto jednoduchém provedení si nejčastěji nalézá zákazníky mezi lesníky. Provedení HS se vyznačuje čtyřstupňovou převodovkou s elektrohydraulickou reverzací a třístupňovým násobičem krouticího momentu.
Podle obchodního zástupce společnosti Mitrenga volí nejvíce zákazníků zlatou střední cestu, tedy provedení GP, jehož provedení je mechanické, avšak s nabídkou funkcí umožňujících pohodlnější ovládání. Stále lepší prodejní výsledky zaznamenává výrobce i v případě nejvybavenějšího provedení HS s komfortnějším ovládáním. Traktory Zetor Proxima nalezneme nejčastěji na dvorech soukromých a drobných zemědělců, lesníků, komunálních služeb , státních a polostátních podniků.