Abychom se dostali na začátek příběhu, zavzpomínáme společně na rok 1980. Pro Zetor to byl rok plný úspěchů. Z bran areálu vyjelo 32 000 traktorů, změnilo se logo společnosti a světlo světa spatřila série traktorů „10“ UŘ I. V tom stejném roce se Zetoru povedl další významný počin, na který se ale pod rouškou několika desetiletí zapomnělo – výroba závodní formule.
Díly Škoda a Zetor
Jejím hlavním konstruktérem byl pan Stanislav Polášek. Tomu společnost METALEX, zabývající se výrobou formulí a úpravě automobilů pro sportovní účely, poskytla dokumentaci ke konstrukci formule typu MTX 1-01. Motor, převodovka a nápravy byly použity ze společnosti ŠKODA, zbytek dílů pocházel ze Zetoru. Konstruktér vozu, pan Polášek patřil mezi velké fanoušky automobilových závodů a s formulí krátce závodil. Roku 1981 ale formule přešla do rukou nového majitele a začala se psát její úspěšná závodnická éra.
Novým majitelem se stal pan Rostislav Novosad, který se v závodním prostředí pohyboval už od dětství. „Taťka byl motocyklový reprezentant a od 4 let mě bral po závodech, takže atmosféru závodů jsem zakusil už jako malý kluk. Potom jsem navíc začal pracovat v Mototechně, takže jsem se v automobilovém prostředí pohyboval celý život,“ popisuje své začátky. „Závodit jsem začal v 18 letech. V roce 1981 jsem přestoupil do Svazarmu silnice Brno a na konci téhož roku jsem formuli vyrobenou v Zetoru koupil. Od další sezony jsem s ní začal závodit,“ vysvětluje, jak se k formuli Zetor dostal.
Soutěže na okruzích a autodromech
Rostislav začal se Zetor formulí jezdit prvně závody Oblastního přeboru, kam spadaly části jižní Moravy, severní Moravy a východních Čech. Po třech letech postoupil do Přeboru ČSR a v roce 1986 se probojoval až do Federálního přeboru, což byly závody nejvyšší výkonnostní třídy. V tom stejném roce složil okruhové zkoušky a kromě závodů do vrchu se mohl účastnit také soutěží na okruzích a autodromech.
„Nejraději samozřejmě vzpomínám na závody, ve kterých jsem skončil na bedně, to byly hlavně roky 1987 a 1988. Nejkrásnější závody byly v Olšanech u Šumperku. Široká silnice, ty zatáčky, to byla nádhera…,“ vzpomíná na svá závodnická léta. S formulí Zetor Rostislav závodil dlouhých osm let až do roku 1990. O dva roky později kvůli zdravotním problémům svou závodní kariéru ukončil.
Inspirace u vozů Ferrari
Co mnoho lidí na první pohled překvapí, je žlutooranžová barva formule. Konstruktéři vozu se inspirovali auty Ferrari, a proto formuli původně oblékli do červenobílého kabátu. „S formulí jsem při jednom závodě havaroval a urval její špici. Dal jsem ji opravit a za týden se pro ni stavil. Mechanici ji nejenom opravili, ale také přebarvili. Skoro jsem ji nepoznal,“ vysvětluje s úsměvem pan Novosad.
Dnes je formule MTX 1-01 Zetor součástí unikátní sbírky pana Pavla Kaliny a je vystavena v expozici Cabrio Gallery v Dobřenicích u Hradce Králové. Cabrio Gallery představuje ráj pro opravdové automobilové nadšence, kde je možné vidět další skvosty zahrnující vozy a formule československé výroby.
Pár základních dat: Výrobce - AMK Zetor Brno/MTX, model - MTX 1-01, rok výroby - 1980, výkon motoru - 50 kW, délka - 3,60 m, šířka - 1,54 m, hmotnost - 450 kg, max. rychlost - 150 km/h.
Formule Zetor byla dočasně zapůjčena v Zetor Gallery.