Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Zetor ukázal modernizovanou Forterru. Už jsme v ní jeli

Aktualizováno: 15. 4. 2018

Traktory Zetor řady Forterra patří k nejznámějším modelům v novodobé historii brněnského výrobce. Od roku 2018 musí mít všechny nově vyrobené traktory povinně řadu bezpečnostních prvků. Zetor tak přichází s inovovanou řadou Forterra, která v rámci modernizace navíc dostala řadu vylepšení.

Letos slaví řada Forterra 20. výročí na trhu. Za tu dobu bylo prodáno přes 21,5 tisíce strojů do 55 zemí světa. Za 20 let se však mnohé změnilo, požadavky na bezpečnost se zvýšily, stejně jako na pohodlí a ergonomii. O tom, jak vypadá a hlavně, jak jezdí modernizovaná Forterra, jsme se mohli přesvědčit na testovacím polygonu v areálu Zetoru v Brně.

Osvědčené komponenty zůstávají

Na testovací dráze na nás čekal konkrétně Zetor Forterra 140 HSX 16V agregovaný s prázdným tandemovým návěsem od výrobce WTC Písečná. Traktor je stále osazen osvědčeným čtyřválcovým motorem Zetor Z1617 z vlastního vývoje a výroby tak, jako všechny modely v řadě Forterra. Jedná se ale o novou, úspornější generaci motoru. Výrobce společně s Mendelovou univerzitou uvádějí, že jsou motory úspornější o 19 %, plní tedy emisní normu Tier IV. Počítat tedy musíte s doléváním močoviny. Při vstupu do kabiny hned zajmou drobné změny, právě ty, které jsou povinností od letošního roku u všech nově vyrobených traktorů. Jedná se konkrétně o panoramatická zpětná zrcátka, nové všudypřítomné bezpečnostní nálepky a třeba nemožnost nastartování, když nesedíte na sedačce. Inovována byla přístrojová deska s barevným displejem. Nabídne i přepracované ovládací prvky. Kabina má zvýšenou těsnost.

Největší inovací je převodovka

Po krátké instruktáži o řazení, které je manuální a nijak složité, byl čas na rozjezd.  Odbrzdit, zvolit směr elektrohydraulickým reverzorem PowerShuttle u volantu, zařadit rychlostní stupeň, lehce sešlápnout plynový pedál a rozjíždíme se. Řazení a rozjíždění se provádí bez zmáčknutí spojkového pedálu. Obsluhu stroje usnadňuje PowerClutch – tlačítko spojky nacházející se na řadicí páce. Celkem převodovka nabízí až 30 rychlostí vpřed a 30 rychlostí vzad. K dispozici je tedy 5 rychlostí ve dvou rozsazích s třístupňovým násobičem krouticího momentu PowerShift (veškeré ovládání se nachází na řadicí páce). Inovovaná Forterra je vybavena novou ECO 40 převodovkou (z vlastního vývoje a výroby), která udržuje motor v optimálních otáčkách při práci na poli i v dopravě (při 40 km/h jde o úsporných 1750 otáček/min). Stroj díky tomu šetří provozní náklady až o 20 % v závislosti na vykonávané činnosti. Žádné tlačítko Power Boost (krátkodobé navýšení výkonu) tady nenajdeme, plný výkon je vždy k dispozici.  Při bezproblémové jízdě po areálu je znát dobrý komfort traktoru, protože před ním jsme zkoušeli zcela neodpružený traktor řady Major. Testovaná Forterra má odpruženou přední nápravu (na přání), kde jsou nezávisle odpružena obě ramena a také odpruženou kabinu a sedačku. Při zastavování testované soupravy dochází samozřejmě k brzdění, tím se dostáváme k další inovaci. Nové traktory Forterra využívají nové efektivnější brzdné systémy.

Řada Forterra nabízí modely ve třech variantách (CL, HSX a HD). Model Forterra CL je vybaven čtyřválcovým motorem s výkonem v rozsahu od 96 do 136 koní a základní převodovkou 24/18. Forterra HSX právě nabídne nově převodovku 30/30 s hydraulickou reverzací, stejně jako varianta HD. Nejvyšší model Forterra HD přináší vyšší výkon (až 147 koní), má zesílené tělo a multifunkční ovládací panel.

Novinky v ostatních řadách

Použití nových bezpečnostních prvků se týká všech modelových řad traktorů Zetor. Na Techagru byl představen i nový Major. Major disponuje novým designem. Nové umístění předních světlometů osvětluje větší pracovní plochu před traktorem, sklon kapoty se postará o větší viditelnost pracovní plochy kolem stroje, a obsluha má také lepší výhled při práci s nakladačem. I řada Major disponuje modernějšími brzdnými systémy. Zájemci o stroje se mohou těšit na léto, kdy se Major HS a CL již dostanou do sériové výroby.   

Svou českou premiéru na veletrhu zažily modely Utilix a Hortus. Stroje o výkonech od 40 do 70 koní rozšířily koncem loňského roku nabídku strojů Zetor. Díky své univerzálnosti najdou uplatnění nejen v zemědělství a na farmách, ale také v komunálních službách, u pěstitelů, v zahradnictvích nebo u hobby farmářů. Stroje se k zákazníkům dostanou v průběhu druhého čtvrtletí letošního roku. „Stroje v tomto výkonovém segmentu představují až 20 % celkových evropských prodejů, z toho důvodu ZETOR uvádí na trh hned dva nové modely traktorů celkem ve čtyřech specifikacích: Utilix HT 45, Utilix HT 55, Hortus CL 65 a Hortus HS 65," říká o nových modelech Marián Lipovský, výkonný ředitel ZETOR TRACTORS a.s. I tyto novinky zůstávají kompatibilní s čelními nakladači Zetor System, které Zetor rovněž představil na veletrhu Techagru, včetně nové řady ZC, určené zejména pro traktory modelové řady Utilix.

Brněnský výrobce traktorů na veletrhu prezentoval také novou generaci modelové řady Proxima. Stejně jako ostatní modelové řady mají i tyto stroje nové bezpečnostní prvky počínaje brzdnými systémy a konče novou přístrojovou deskou. Nejzásadnější novinkou pro zákazníky však je, že od poloviny roku se rozšíří nabídka Proxim o modely ve výkonech 80 a 90 koní.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Autor a Zetor

Tématické tagy