Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Bělorusové ve spolupráci s Němci vyrobili historicky nejvýkonnější traktor Belarus 5022, který odstartuje novou éru MTZ

Zveřejněno: 19. 7. 2019

Běloruský výrobní závod v Minsku, který produkuje legendární traktory MTZ, respektive Belarus, funguje už přes sedmdesát let. V rámci loňských oslav výročí, výrobce představil historicky svůj nejvýkonnější traktor standardní koncepce. Je jím MTZ Belarus 5022, jehož prototyp byl představen také na letošním veletrhu Belagro 2019.

Belarus 5022 je nejvýkonnějším a zároveň prvním zástupcem nové modelové řady Yellow Line. Na výstavním kusu obvyklou červenou barvu vystřídala zlatá.

Už před třemi lety jsme psali o tehdy nejvýkonnějším traktoru Belarus 4522 o výkonu 462 koní, který si odbyl premiéru v Moskvě. Traktor, o kterém píšeme nyní, však posouvá výkon ještě výše. Nový Belarus 5022 je stejně jako předchůdce 4522 osazen vznětovým motorem Caterpillar C18. Jedná se o šestiválcový motor se zdvihovým objemem 18,1 litrů a výkonem 500 koní. Motor splňuje nejnovější evropskou emisní normu Stage V, může být tedy provozován na území EU. Pro trhy Ruska a Běloruska bude traktor osazován motorem plnící emisní normu Stage III.

Podle údajů výrobce má palivová nádrž objem 650 litrů. Přenos výkonu zajišťuje hydromechanicky ovládaná převodovka 16/8, která poskytuje maximální rychlost 38 km/h. Přední závěs má nosnost 5 500 kg a zadní 11 500 kg. I přes značný výkon má traktor poloměr otáčení pouze 7,5 m.

Belarus 5022 je prvním zástupcem nové modelové řady označované Yellow Line a na jejím vývoji se podílí i německý koncern Zeppelin (Caterpillar). Celá řada traktorů bude speciálně určena také pro evropský trh. Yellow Line bude zahrnovat traktory o výkonu od 65 koní až do 500 koní.

Je třeba poznamenat, že kromě nového motoru obdržel Belarus 5022 zcela nový vzhled. Traktor má rozpoznatelný a moderní design, který se liší od jeho předchůdců. Předpokládá se, že vybavení traktoru bude také nové - bude zahrnovat například klimatizaci, zpětná zrcátka s vyhříváním a elektrickým nastavením, jakož i sedadlo obsluhy s pneumatickým odpružením. Při výrobě traktoru budou použity jak komponenty z Běloruska, tak od západních výrobců. Délka traktoru činí 7,05 m, šířka 3,1 m a výška 3,9 m.

Nejbližším evropským konkurentem tohoto traktoru, co se týče výkonu, je například Fendt 1050 Vario a budoucí traktor John Deere řady 8R (přijde s výkonem až 500 koní).

Traktor projde ještě posledním testem a velmi brzy bude zahájena sériová výroba.

Další zajímavou novinkou je Belarus 3525, který je osazen pasovými jednotkami od italského výrobce Poluzzi Track Systém. Konstrukce a připojení pásové jednotky k traktoru umožňuje zpětnou výměnu na kola. Že má MTZ nějakou vizi, dokazuje také představený futuristický koncept budoucího traktoru – o něm však výrobce nechce nic bližšího zveřejnit. Nezmínil se ani, v jakém stádiu je výroba prvního hybridního traktoru.

Autor: Milan Jedlička
Foto: MTZ

Tématické tagy