Už před třemi lety jsme psali o tehdy nejvýkonnějším traktoru Belarus 4522 o výkonu 462 koní, který si odbyl premiéru v Moskvě. Traktor, o kterém píšeme nyní, však posouvá výkon ještě výše. Nový Belarus 5022 je stejně jako předchůdce 4522 osazen vznětovým motorem Caterpillar C18. Jedná se o šestiválcový motor se zdvihovým objemem 18,1 litrů a výkonem 500 koní. Motor splňuje nejnovější evropskou emisní normu Stage V, může být tedy provozován na území EU. Pro trhy Ruska a Běloruska bude traktor osazován motorem plnící emisní normu Stage III.
Podle údajů výrobce má palivová nádrž objem 650 litrů. Přenos výkonu zajišťuje hydromechanicky ovládaná převodovka 16/8, která poskytuje maximální rychlost 38 km/h. Přední závěs má nosnost 5 500 kg a zadní 11 500 kg. I přes značný výkon má traktor poloměr otáčení pouze 7,5 m.
Belarus 5022 je prvním zástupcem nové modelové řady označované Yellow Line a na jejím vývoji se podílí i německý koncern Zeppelin (Caterpillar). Celá řada traktorů bude speciálně určena také pro evropský trh. Yellow Line bude zahrnovat traktory o výkonu od 65 koní až do 500 koní.
Je třeba poznamenat, že kromě nového motoru obdržel Belarus 5022 zcela nový vzhled. Traktor má rozpoznatelný a moderní design, který se liší od jeho předchůdců. Předpokládá se, že vybavení traktoru bude také nové - bude zahrnovat například klimatizaci, zpětná zrcátka s vyhříváním a elektrickým nastavením, jakož i sedadlo obsluhy s pneumatickým odpružením. Při výrobě traktoru budou použity jak komponenty z Běloruska, tak od západních výrobců. Délka traktoru činí 7,05 m, šířka 3,1 m a výška 3,9 m.
Nejbližším evropským konkurentem tohoto traktoru, co se týče výkonu, je například Fendt 1050 Vario a budoucí traktor John Deere řady 8R (přijde s výkonem až 500 koní).
Traktor projde ještě posledním testem a velmi brzy bude zahájena sériová výroba.
Další zajímavou novinkou je Belarus 3525, který je osazen pasovými jednotkami od italského výrobce Poluzzi Track Systém. Konstrukce a připojení pásové jednotky k traktoru umožňuje zpětnou výměnu na kola. Že má MTZ nějakou vizi, dokazuje také představený futuristický koncept budoucího traktoru – o něm však výrobce nechce nic bližšího zveřejnit. Nezmínil se ani, v jakém stádiu je výroba prvního hybridního traktoru.