Unimog má světové renomé díky své všestrannosti a nepochybně také díky svým schopnostem v terénu. Vznikl za účelem usnadnit práci v zemědělství, jeho první verze pomáhala sázet brambory. Vyrábí se už několik desetiletí i přesto, že před 50 lety zažil pokles prodejů. Dodnes je na trhu k mání a uplatnění nalézá v různých oborech včetně zemědělství. Přijít s tak úspěšným vozidlem do terénu chtělo více světových automobilek, třeba postsovětský ZIL nebo česká Praga.
V roce 1985 Praga vyrobila první vzorky univerzálního vozidla UV 100 a UV 120. V roce 1992 se Praga stala akciovou společností a začala výroba nových převodovek a univerzálního vozidla UV 80.
Praga později rozšířila stavebnicový systém vozu UV 80 o zemědělskou verzi. Základní charakteristikou všech vozidel UV 80 byl pohon všech čtyř kol, vysoká manévrovatelnost a průchodnost v terénu, úsporný motor, speciální převodovka, robustní rám a pohodlná kabina s dobrým výhledem a odpruženými sedadly. Zemědělská verze byla na přání navíc vybavena tříbodovým hydraulickým závěsem vpředu a vzadu pro upínání zemědělského nářadí, předním a zadním hřídelovým vývodem pro pohon zemědělského nářadí a nástaveb, vzduchotěsnou kabinou s filtrační jednotkou, třístranným sklápěcím zařízením korby a pneumatikami s větší šířkou pro snížení měrného tlaku vozidla na půdu.
Takto vybavený vůz UV 80 se stal univerzální pohonnou jednotkou pro zemědělství. Vozidlo bylo schopno spolehlivě pracovat na poli i v lese, na polních cestách i v terénu.
Tato Praga UV 80 byla osazena čtyřválcovým motorem AVIA 407,00 Turbo (3,6 l) o jmenovitém výkonu 76 kW. Převodovka byla synchronizovaná a nabízela pojezdovou rychlost 80 km/h. Počet převodových stupňů vpřed 8 a vzad 2. Nápravy byly portálové, s uzávěrkami diferenciálů, odpružené. Vozidlo bylo tehdy možné pořídit za 1 260 000 Kč.
Praga UV 80 se vyráběla až do roku 2001, vzniklo ale jen 400 kusů. Pak přišel nástupce, který ale v nabídce nevydržel dlouho – jeho konec přišel už v roce 2004. Typ UV 80 si nejčastěji našel cestu k silničářům, ale fungoval i v lomech a stavebních firmách. Jen málo kusů našlo využití v zemědělství.
Ve fotogalerii si můžete prohlédnout vozidlo v nejrůznějších verzích.