Michal Vavřín pochází z malé vesničky nedaleko Nového Jičína. Na vlastních pozemcích zatím nehospodaří, ale poskytuje zemědělské služby na 30 hektarech půdy. Převážně se jedná o sklizeň pícnin na seno a senáž, na asi 10 ha provádí i orbu, předseťovou přípravu a ošetřování plodin. Taktéž vypomáhá při senážích a žních na okolních farmách. Zbytek času vyplňuje zemními pracemi, které vykonává pomocí kolového traktorbagru JCB. Využívá jej i k nakládce balíků sena, slámy, hnoje apod. „Na začátku příštího roku bych měl přebrat nějaké pozemky, a tak doufám, že začnu hospodařit i na svém. Chtěli bychom s manželkou malou rodinnou farmu se zaměřením na pastevní chov masného skotu Higland cattle,“ dodal Vavřín.
Stvořen pro práci ve firmě se širokým zaměřením služeb
Jako jeden z mála z České republiky využívá k poskytování zemědělských služeb vozidlo Mercedes-Benz Unimog U1200 (od roku 2017). Touha po tomto vozidle se však projevovala ještě dávno před jeho pořízením: „Shlédl jsem spoustu videí a přečetl hromady článků, hlavně z Německa a Rakouska, kde Unimogy hojně používají v zemědělství. Stále jsem však nebyl pevně rozhodnutý pro koupi. Tohle vozidlo jsem jednoho dne objevil na německém portálu Mobile.de, kam občas zabrousím okouknout nabídku techniky v Evropě. Přesně vyhovovalo mým požadavkům na výbavu, kterou jsem potřeboval, a vycházelo dobře i cenově. Kontaktoval jsem kamaráda, který se zabývá dovozem vozidel z Německa. Vozidlo prohlédl, prověřil a po zakoupení dopravil do ČR. Původně vůz v Německu vlastnila stavební firma, která jej využívala ve spojení s rotačním kartáčem a nádrží na vodu k čištění komunikací. Celkově jsem tak druhý majitel. Unimog má rok výroby 1987 a počet odpracovaných motohodin lze těžko dohledat, můj tip je cca 20 tis. Ale díky tomu, že po celou dobu nedělal žádnou těžkou práci, je v hodně zachovalém stavu,“ uvedl majitel, kterého vedlo ke koupi tohoto typu vozidla především zaměření jeho podnikání v zemědělství, zemních pracech a komunálních službách. Potřeboval totiž univerzálního pomocníka, který zvládne pracovat na poli, mulčovat louku, převézt vlek s bagrem, odvézt hlínu ze stavby a přivézt štěrk. Před koupí byly proto určující tyto faktory: vyšší pojezdová rychlost, prostupnost terénem, obratnost a univerzálnost.
Při celodenní práci na poli není člověk tak „vyskákaný“ jako z traktoru
Hlavní činnost Unimogu pana Vavřína spočívá v dopravě s vlekem, ať už v zemědělství nebo na stavbách. Na poli pracuje zejména při sklizni pícnin s rotačními žacími stroji, obracečem, dvourotorovým shrnovačem, lisuje balíky a odváží je z pole. Nezastaví se ani před orbou, jarní přípravou nebo postřikovačem. Ale hlavní oblastí, ve které si vede opravdu dobře, je podle majitele doprava a sklizeň pícnin. „Jsem s ním hodně spokojený. V podstatě splnil veškerá očekávání a mnohá i předčil. Pokud jej člověk využívá s rozumem, zvládne toho opravdu velmi mnoho,“ uvedl majitel, který hodnotí komfort, ovládání, schopnosti a ekonomiku provozu takto: „Komfort a ovládání je úměrný době jeho výroby. Vše je mechanické, na opravu postačí kladivo, šroubovák a sada klíčů. Člověk se musí smířit s absencí klimatizace, ale jinak je kabina docela slušně odhlučněná, při práci se dá v pohodě poslouchat rádio nebo telefonovat. Motor je ještě poctivý Mercedes OM352A, šestiválec s objemem 5,7 litru, výkonem 92 kW a mechanickým řadovým čerpadlem. Převodovka je plně synchronizovaná, sice nemá žádný stupeň pod zatížením, ale řadit se na ní dá přesně a rychle, téměř jako v osobáku. Má 8 stupňů a trojnásobnou redukci (cestovní, polní a plazivou) a pokryje rozsah od 150 m/h až po cca 70 km/h – díky reverzaci také v obou směrech jízdy. Mezi motorem a převodovkou je vložena spojková skříň s dvojitou lamelou pro pojezd a pohon vývodových hřídelů. Hřídele se mohou otáčet rychlostí 540 a 1000 ot/min vpředu i vzadu. Nápravy jsou portálové (jako Praga V3S), takže vozidlo má velkou světlou výšku, což oceníte např. při práci v měkkém terénu nebo při ošetřování vzrostlých plodin. Obě nápravy jsou vybaveny vzduchovou uzávěrkou diferenciálu a kotoučovými brzdami na všech kolech. Co si nemůžu vynachválit je odpružení celého vozu. Při celodenní práci na poli není člověk tak vyskákaný jako z traktoru. Hydraulická soustava má čerpadlo s výkonem 60 l/min a třemi okruhy vpředu i vzadu. Spotřeba pohonných hmot je velmi proměnná a závisí na typu práce. Například při jízdě s návěsem vychází okolo 25 – 30 l/100 km.“
Opravy a servis svépomocí
Vozidlo je podle majitele velmi spolehlivé a slouží bez větších problémů. Za 3 roky provozu se ale nějaké závady přeci jen objevily. Servis si vyžádaly brzdové destičky s kotouči. Vozidlo ale jinak prakticky vyžaduje jen výměnu olejů a filtrů. „Jako u každého stroje, je i u Unimogu potřeba hlídat a doplňovat provozní kapaliny, mazat kardany, klouby atd. Péči je zapotřebí věnovat i vzduchové soustavě. Na vozidle je téměř vše řízeno vzduchem, od odpružení sedačky, přes řazení až po uzávěrky diferenciálů. Potom i malá netěsnost dokáže dost potrápit vyřazením některého z řídicích uzlů. Ale nestává se to často, spíš jde o mechanické poškození vedení, například při jízdě v lesním porostu,“ uvedl majitel a dodal: „Před rokem se dělala kompletní generální oprava motoru. Nebyla to ještě nutnost, ale občas už měl motor vyšší spotřebu oleje, a tak se oprava naplánovala na zimní odstávku. Zároveň se motor přestavěl podle výrobních tabulek na výkonnější verzi. Veškeré nové díly v motoru jsou kvalitní od výrobců Kolbenschmidt a Bosch. V kombinaci s jiným vstřikovacím čerpadlem a turbodmychadlem je připraven na výkon cca 130 kW. Zároveň, když byl motor vytažen z rámu, se preventivně opravily i obě spojky. A jediná velká závada, která mě zaskočila při práci na poli, byl prasklý reduktor. Ale po 30 letech provozu jsem mu ji rád odpustil. Například uživatelé strojů JCB tuto poruchu znají velmi dobře i na mladších strojích. Na vozidle jsem dodělával zadní etážový závěs CBM, přední tříbodový závěs, rychloupínací háky na zadní ramena a koupil jsem na něj sadu šípových pneumatik s disky, protože z Německa přijel na komunálních pneumatikách, které jsou v poli nepoužitelné. Stav tohoto stroje je, myslím si, docela dobrý. Vše funguje, nic z něj neteče, vzduch nesyčí, převodovka ani nápravy nejsou hlučné, motor už jde jako hodinky.“
Majitel si vše opravuje a servisuje svépomocí. „Jedná se o mechanický stroj, na který nepotřebujete diagnostiku a vše se dá opravit doma s minimem nářadí,“ uvedl majitel. Náhradní díly jsou na tyto stroje prý dostupné naprosto bez problémů. „Tyto Unimogy se dělaly ještě po roce 2000, takže není problém cokoli objednat. Bohužel je to Mercedes a tomu taky odpovídají ceny. Ale u kterých strojů jsou dnes náhradní díly levné. Navíc na tyto Mercedesy existuje spousta běžných dílů z druhovýroby a spousta dodavatelů dílů na automobily je umí dodat do druhého, maximálně třetího dne za poměrně slušné ceny. Pro příklad uvádím cenu filtru motorového oleje – cca 150 Kč, brzdový kotouč stojí 1800 Kč, sada brzdových destiček na nápravu asi 800 Kč,“ dodal.
Tento stroj je v současnosti k prodeji za cenu 445 000 Kč, neboť majitel zakoupil dalšího Unimoga, nyní však „těžkou“ řadu U437 s výkonem 215 koní, také ve verzi Agrar s předním a zadním tříbodovým závěsem a na šípových kolech. „S Unimogem jsem spokojený, jen bylo potřeba se posunout dál a čelit novým výzvám. Ale kdyby se dařilo, tak mým snem je flotila Unimogů U530 Agrar a chtěl bych provádět zemědělské služby ve větším rozsahu,“ prozradil na závěr majitel.
Na českém trhu s použitými vozidly najdeme spoustu nabídek na prodej vozidel Unimog, převážně v komunální úpravě a s nejrůznějším stářím. Ale jak je z textu výše patrné, lze je snadno přizpůsobit pro práci v zemědělství. V současnosti má Mercedes v nabídce přes deset modelů, které je možné nasadit v zemědělském provozu. Mají i homologaci EU jako traktor.