Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 25.11. – svátek slaví Kateřina

Chruščov si z USA přivezl milovanou kukuřici a vzpomínku na prototyp traktoru. V SSSR se tak zasloužil o vývoj kloubových traktorů

Zveřejněno: 2. 3. 2020

Během cesty do Spojených států viděl Nikita Sergejevič Chruščov prototyp traktoru, který ještě neměl Sovětský svaz. Po návratu domů do SSSR byl zahájen vývoj výkonného kloubového traktoru. Vlastní verzi traktoru představil Charkovský traktorový závod. Pojďme si představit historii tohoto legendárního výrobce.

T-150 byl vyráběn v různých modifikacích

Charkovský traktorový závod (ChTZ, v originále ХТЗ) byl založen v roce 1930. První traktor opustil montážní linku 1. října 1931. Pro práci v obrovském, rychle se rozvíjejícím podniku bylo zapotřebí více a více specialistů z různých oborů, což vedlo k vytvoření samostatné obytné oblasti Charkov. Svého času byl tento závod jedním z největších v tehdejším SSSR. Vyvážel svou produkci do celého světa. Největší slávu zaznamenával počátkem 70. až do konce 80. let minulého století. Samozřejmě i tento podnik zasáhl rozpad trhů tehdejšího RVHP ve východní Evropě. Mezi největší odběratele patřilo NDR, Maďarsko a část traktorů T-150 jezdila i v tehdejším Československu. Začátkem 90. let tak došlo k ekonomickému boji o přežití, což vyústilo v konečné existenční problémy této značky v roce 2004, kdy došlo k částečnému bankrotu a konkursu. Ovšem pak se podařilo značku znovu oživit s novým holdingem. Celkem se traktorů XTZ (HTZ) vyrobilo více než 3 000 000 v různých modifikacích. Současné výrobky vyráběné pod touto značkou XTZ jsou po desetiletí velmi žádané nejen na území bývalého Sovětského svazu, ale také v mnoha zemích Evropy, Asie dokonce i Afriky.

Nikita Sergejevič Chruščov na návštěvě v USA
Nikita Sergejevič Chruščov na návštěvě v USA

Jedním z nich je legendární kloubový traktor XTZ - T150K, který se vyrábí již přes 50 let. Vraťme se ale do roku 1959 - do období tzv. studené války. Zásluhu na traktoru měla zářijová cesta Nikity Chruščova (tehdejšího nejvyššího představitele SSSR) v rámci upevnění politických vztahů do USA, spojená s návštěvou tamních zemědělských farem. A doslova se tam „zamiloval“ do kukuřice a myslel si, že konečně našel Eldorado, tajemství úspěchu kapitalistického světa na jedné z farem v Iowě.

Jeden z prvních prototypů výkonného traktoru vyrobeného v SSSR
Jeden z prvních prototypů výkonného traktoru vyrobeného v SSSR

Na sovětskou delegaci, jejímž původním záměrem bylo navštívit pouze malé farmy, se obrátil místní farmář a prodejce kukuřice Roswell Garst, který ji přesvědčil, aby trvali na návštěvě obří Garstovi farmy. Byl to „příběh kukuřice“ během cesty, která vytvořila mýtus, že se Chruščov údajně rozhodl experimentovat s touto kulturou. Ve skutečnosti se již před touto návštěvou hovořilo o masivní zemědělské kampani na pěstování kukuřice. Chruščov ještě před svým jmenováním na nejvyšší vedoucí pozici v SSSR se sám nazýval „Corncob“ a často realizoval různé projekty pro masové zavedení pěstování této kultury. Důvodem takové „lásky“ pro tuto rostlinu bylo, že v roce 1949 zachránila kukuřice ukrajinskou sovětskou republiku od „hladomoru“ – Chruščov byl generálním tajemníkem komunistické strany v této republice. Po návštěvě USA v roce 1959 se v něm upevnila víra, že tato kultura technologicky pěstovaná na obřích amerických farmách, musí být představena v SSSR.

Lidé namísto pšeničného chleba žvýkali kukuřičný chléb

Následně se tak Chruščov po svém návratu z této studijní cesty zasadil o iniciování přípravy výroby výkonných kloubových traktorů pro potřeby sovětských kolchozů (družstev). Kloubové traktory viděl při své návštěvě v USA. Později tak sovětské zemědělství platilo drahocenně za experimenty s touto rostlinou a sovětští lidé proklínali generálního tajemníka v kuchyni, kdy namísto pšeničného chleba žvýkali kukuřičný chléb. Ministerstvo zemědělství SSSR schválilo pokusy Nikity Chruščova o zavedení kukuřice do národního hospodářství, neboť zvyšuje produktivitu chovu masa a mléčného skotu. Ale také připouštělo, že se nemusí celý Sovětský svaz zasít jen kukuřicí.

Chruščov doma přednáší o poznatcích z cesty do USA a následné potřebě odpovídající mechanizace včetně výkonných traktorů. Vpravo leták, který "vítá" kukuřici v SSSR
Chruščov doma přednáší o poznatcích z cesty do USA a následné potřebě odpovídající mechanizace včetně výkonných traktorů. Vpravo leták, který "vítá" kukuřici v SSSR

Tehdy začala cesta konstrukce výkonného kloubového traktoru od stavby prvních prototypů, částečně složených z komponentů z nákladních automobilů, až k výslednému modelu. V roce 1967 byl na moskevské výstavě představen sériový typ XTZ -125K, který byl velmi dobře přijat zemědělskou odbornou veřejností.

V roce 1967 byl na moskevské výstavě představen sériový typ XTZ -125K
V roce 1967 byl na moskevské výstavě představen sériový typ XTZ -125K

Základem traktoru je rámová konstrukce, k níž jsou namontovány dvě nápravy. Nápravy jsou opatřeny koncovými převody, z toho přední je řiditelná a odpružená s uložením na listových pérech. Naproti tomu zadní je pevně přichycena k rámu. Bubnové brzdy mají všechna čtyři kola. Samotné brzdění je prováděno pomocí vzduchotlakých brzd. Motor je umístěn v přední části, jde o vznětový vodou chlazený šestiválec. U prvních modelů byl použit motor SMD-60 (AM-03) o výkonu 96kW /130 koní při 1700 ot/min. Ten byl později nahrazen motorem YaMZ-236D3 s vyšším výkonem 129kW/175 při 2100 ot/min - u modelu traktoru T- 150K. Převodovka je mechanická a nabízí 16 rychlostí vpřed a 4 vzad – rozmezí rychlostí činí 0,7 – 25,2 km/hod. Vývodový hřídel v zadní části nabízí 540/1000 ot/min. Pohon k nápravám je řešen pomocí kardanů od rozvodové skříně umístěné ve středové části pod kabinou. Řízení na přední nápravě je hydrostatické, pneumatiky mají rozměr 18,4-24 na všech čtyřech kolech, palivová nádrž umístěná za kabinou má objem 330 l, hmotnost prázdného traktoru činí 6450 kg, kabina trambusové konstrukce je dostatečně prosklená, větraná a vytápěná, umístění volantu je na pravé straně, vlevo je umístěná sedačka spolujezdce, kabina je doplněna o pracovní světlomety.

Traktory se exportovaly v různém barevném provedení, často měly i jinou značku
Traktory se exportovaly v různém barevném provedení, často měly i jinou značku

V 80. a 90. letech probíhala modernizace a inovace traktorů dle požadavků exportních odběratelů. V kombinaci s tehdejší závěsnou technikou traktor umožňoval provádět celou řadu prací v zemědělství. V období SSSR byl traktor vyvážen i pod označením BELARUS 1500 a 1507. V 90. letech byly montovány vznětové motory německé firmy DEUTZ.

XTZ -248K.20 je vylepšenou verzí traktoru T-150K. Při vývoji byly použity nejnovější technologie, které umožnily modifikovat převodovku, hydrauliku a také namontovat systém pro efektivní využití traktoru s moderními vysokorychlostními zemědělskými nástroji. Nepochybnou výhodou vylepšeného modelu XTZ -248K.20 jsou nízké pořizovací a provozní náklady. Hlavní využití traktoru je v zemědělství: základní zpracování půdy, setí, sklizeň, přeprava a sklizeň plodin. Tím, jak se mění legislativa v homologaci nově prodávaných strojů v EU, musí i tento výrobce traktorů reagovat na emisní normy. U aktuálního vlajkového modelu XTZ -248K.20 jsou proto k dispozici motory FTP Iveco N67 ENT. Nový motor je úsporný řadový šestiválec s výkonem 240 koní. Disponuje moderním systémem vstřikování paliva Common Rail. Splňuje ekologický stupeň III A.

V současnosti nejnovější model XTZ -248K.20
V současnosti nejnovější model XTZ -248K.20

Snazší je i následná údržba motoru, kde je prodloužen interval výměny motorového oleje až na 600 mth. Dostatečnou zásobu paliva pro dlouhý pracovní den zajišťuje nádrž s objemem 430 l. Také u převodovky je použit modernizovaný systém čištění oleje včetně nového filtru se zvýšenou životností z 250 na 500 mth. Dostatečný výkon i zdvih hydrauliky zajišťuje zubové čerpadlo s průtokem 100 l/min. Inovačních prvků se dočkala i kabina s novým sloupkem řízení a s přehlednou palubní deskou. Na přání je možné vybírat z několika variant sedadel - od základních až po velmi komfortní. I tento výrobce si uvědomuje, že design traktoru je důležitý. Traktor disponuje novým krytem motoru. Spojila se krása s účelností a výsledkem je nová plastová kapota s mřížkou pro přístup vzduchu. Také z hlediska obsluhy je nově celá kapota lehce otevíratelná odklopením za pomocí plynových vzpěr směrem nahoru. Přístup do motoru je na velmi dobré úrovni.

Kdo byl Nikita Sergejevič Chruščov

Nikita Sergejevič Chruščov byl sovětský politik a vůdce, který v letech 1953 až 1964 zastával funkci prvního tajemníka ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu (ÚV KSSS) a v letech 1958 až 1964 post předsedy rady ministrů (premiéra) Sovětského svazu (SSSR). Jeho vláda přinesla částečnou destalinizaci SSSR, podporu počátků sovětského kosmického programu a řadu relativně liberálních reforem v oblasti domácí politiky. Svými spolupracovníky byl odstaven od moci v roce 1964, kdy jej jako prvního tajemníka ÚV KSSS nahradil Leonid Brežněv. Po svém odstavení od moci byl penzionován a žil převážně na svém venkovském sídle poblíž Moskvy. Zemřel v roce 1971 v Moskvě na srdeční selhání.

Dobové video z roku 1970 - výroba traktorů T-150K

Autor: Vojtěch Hubálek, DiS.
Foto: Archiv autora

Tématické tagy