Zdeněk Blaha je soukromý zemědělec hospodařící na zhruba deseti hektarech, na kterých společně s rodinou pěstuje brambory a další zeleninu jako je česnek a cibule.
Loni provedl kompletní renovaci vleku BSS PS 701H, který byl dlouhou dobu nevyužíván. Při renovaci vycházel ze zkušeností, které nabyl v minulosti během opravy podobného sedmitunového vleku BSS. Ten je v současnosti provozován bez nástavků a bočnice má vyrobené ze dřeva. K renovaci se majitel vleku rozhodl z důvodu zahájení dřívější sklizně a potřeby dalšího vleku. „Cenový rozsah byl asi kolem 65 tisíc korun za materiál. Práci samozřejmě nepočítám, dělali jsme ji doma svépomocí,“ uvedl Blaha. Na renovaci se podílel i jeho strýc, otec a děda.
Renovace zabrala po chvílích zhruba čtrnáct dní, nejnáročnější částí podle Blahy bylo opravit podlahu, udělat kompletně nový rozvod hydrauliky a vzduchu, dále spasování, navařování a nalakování bočnic. „Nejdříve jsme staré bočnice odšroubovali, kompletně umyli rám i podlahu a oddělali jsme staré hadice na vzduch a hydrauliku. Potom jsme vyvařili jednu část podlahy (bylo tam okénko na zrnomet, zbytek byl jako nový), přivařili držáky na zadní blatníky a vyvařili oko na oj. Následoval nástřik podvozku, včetně podlahy, a to barvou Hammerite a základovou barvou šedou ve dvou vrstvách. Po nástřiku podlahy jsme napasovali bočnice na rám a přivařili panty. Bočnice jsme si nechali vyrobit na zakázku z profilovaného plechu. Když jsme zjistili, že všechno pasuje, bočnice jsme dali dolů a nachystali jsme je na lakování,“ uvedl postup renovace Blaha.
Bočnice jsou vyrobeny z profilovaného plechu a ocelových profilů síly 2-3 mm. Lakovány byly základní syntetickou barvou oranžovou a potom vrchní červenou, dle vzorníku RAL, ve dvou vrstvách. „Vyměnili jsme brzdové válce za nové, rozhýbali a promazali obložení brzd a natáhli jsme nové hadice ke vzduchu. Následovala zkouška brzd a nastavení brzdových klíčů. Také jsme našroubovali nové zadní blatníky, zadní lampy, odrazky všude, kde musí být, a poziční přední světlomety. Potom jsme protáhli novou kabeláž a zapojili. Dále jsme nechali repasovat pístnice a natáhli jsme komplet nové hydraulické hadice. Jako poslední jsme nasadili bočnice po laku, eventuálně nástavby na obilí a mohli jsme jet na STK,“ pokračoval ve výčtu Blaha.
Výsledek se podle majitele shoduje z 90 % s originálním přívěsem BSS – výjimkou jsou plechové bočnice místo dřevěných a způsob otvírání bočnic. Přívěs u Blahů nalezne široké možnosti využití: při sklizni na odvoz komodit, v zimě na dřevo a během roku na dovoz štěrku, písku a hlíny na stavbu.
„Co se týče dostupnosti dílů, nebyl problém sehnat nic, kromě brzdových klíčů. Na tomto přívěsu je totiž hranatá náprava, na níž je oproti kulaté nápravě potřeba učinit několik úprav. Příště bych se vůbec nezabýval repasí brzdových válců a rovnou dal nové. Ušetří to spoustu času a nervů,“ uvedl Blaha a závěrem dodal, že v budoucnu plánuje zrenovovat roudnický kombinátor KON a Zetor 12011.