Po dvou dobových videí o společnostech Agrostroj Pelhřimov a Humpolecké strojírny nyní po mnoha letech na internetu zveřejňujeme dobové instruktážní video o přední hnací nápravě pro traktory Zetor UŘ I.
Na první unifikované řadě traktorů (UŘ) se začalo pracovat v r. 1957, a to s typy 2011, 3011 a 4011 s dvou-, tří- a čtyřválcovými motory. Na strojích těchto řad byla vysoká unifikace dílů jednotlivých strojů. Sortiment UŘ I. byl doplněn o různé modifikace jako Zetor 2023 určený pro vinice, Zetor 3045 a 4045 s přední poháněnou nápravou, typy s koncovkou 45, Z 3016 a 4016 v polopásovém provedení a 3017 pro horské oblasti. Pátá modernizace traktorů proběhla v roce 1984 a dala typy 5211, 5245, 6211, 6245, 7211 a 7245. Poprvé mohly mít tříválcové traktory přední hnací nápravu. V roce 1986 proběhla šestá modernizace, pod kterou byly vyvinuty typy 7711, 7745 a 7745 turbo s max rychlostí 30 km/h oproti 25 km/h z předešlých řad. V roce 1990 byly tyto typy doplněny o viniční modely 5213 a 5243.
A právě modelů z páté modernizace – Zetor 6245 a 7245 a šesté modernizace - 7745 a 7745 Horal System je věnován dobový videonávod ohledně údržby, montáže a demontáže přední hnací nápravy. Hned v úvodu videa se dozvídáme o typech hnacích náprav. Hnací náprava pro výše zmíněné modely traktorů byla vyráběna ve čtyřech variantách pod označením A(K), B(M), C(L) a D(N). Tyto typy se od sebe lišily pojezdovou rychlostí a druhem diferenciálu. Typy A a C byly zkonstruovány pro pojezdovou rychlost 25 km/h – typ A měl kuželový diferenciál, zatímco typ C automatický diferenciál. Typy B a D byly zkonstruovány pro pojezdovou rychlost 30 km/h – typ B měl kuželový diferenciál, zatímco typ D automatický diferenciál.
Další část videa je věnována demontáži a montáži celé přední nápravy – to se děje jen při výměně tělesa nápravy. Následuje ukázka, jak demontovat a namontovat reduktor poloosy a diferenciálu a montáže a demontáže diferenciálu.
Jak funguje diferenciál?
Posluchač je seznámen i s tím, jak diferenciál funguje a z čeho se skládá. Jeho funkce spočívá v tom, že při jízdě v přímém směru je automatický diferenciál oboustranně uzavřen a stále pohání obě kola. V případě, že se jedno z kol začne otáčet rychleji, je celý výkon přenesen na kolo druhé (např. při jízdě v zatáčkách). Kolo, které je na vnější straně zatáčky, začíná předbíhat hnací kříž. Pohon na hnací spojku přitom už nevykonává hnací kříž, nýbrž kolo. Hnací spojka na vnitřní straně zatáčky se tím více zatíží a je schopna určovat polohu centrálního kroužku. Předbíhající hnací spojka kola na vnější straně zatáčky se nyní odblokuje od zubů centrálního kroužku tím, že se dostane do záběru se šikmými boky jeho zubů, které tuto hnací spojku odtlačí. Tento stav zanikne tehdy, když nastane zpoždění předbíhajícího se kola nebo spoluzavírající kolo prokluzuje.
Závěrem nechybí ani důležité výpočty.
Za možnost zveřejnění videa děkujeme pánům - Josef Straka a Vojtěch Hubálek.