Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Dva typy řízení v jednom stroji. Thaler 3448L5A vyřeší vaše dilema

Zveřejněno: 5. 2. 2024

Na Čertovském dni společnosti MANATECH CZ proběhla česká premiéra nového pětiosého kloubového nakladače Thaler 3448L5A. Stroj veřejnosti představil produktový manažer Ing. Filip Javorek.

Nakladač Thaler 3448L5A nabízí dva typy řízení v jednom stroji.

Možná patříte mezi chovatele hospodářských zvířat, zemědělce nebo osoby pracující v komunálním sektoru či lesnictví a řešíte dilema, zda pořídit nakladač se čtyřmi řízenými koly nebo kloubový nakladač. Každá kategorie stroje má své výhody. To si uvědomil i německý výrobce manipulační techniky Thaler a do svého sortimentu zařadil produkt, který kombinuje výhody obou kategorií do jednoho stroje. Je jím Thaler 3448L5A, jehož česká premiéra proběhla ve společnosti MANATECH CZ v Jiřicích u Humpolce.

Zajímavostí je, že jde o pětiosý stroj. První čtyři osy připadají na čtyři řízená kola, pátá osa na středový čep (kloub). Kola navíc poskytují tři různé režimy řízení: vedle klasického řízení předních kol je možné řídit i všechna kola či využít praktický krabí režim, případně lze nastavit kombinovaný režim řízení současně s centrálním kloubovým řízením. Dodejme, že v kombinovaném režimu je vnitřní rádius zatáčení stroje snížen na pouhých pár desítek centimetrů. To oceníte zejména při pohybu kolem překážek jako jsou sloupy nebo kolem zdí a rohů při práci ve stájích. Stroj je koncipován jako univerzální, využití tedy nalezne nejen v zemědělství, ale i v lesnictví a komunálním sektoru.

Thaler 3448L5A, jehož česká premiéra proběhla ve společnosti MANATECH CZ v Jiřicích u Humpolce.
Thaler 3448L5A, jehož česká premiéra proběhla ve společnosti MANATECH CZ v Jiřicích u Humpolce.

Nakladač Thaler 3448L5A je dostupný ve čtyřech provedeních L, S, H a T. Modely typu Thaler L mají nízkou přední část a krátký výložník (maximální dosah na čepu nářadí je 2,7 metru), nakladače v provedení S disponují standardním provedením přední části (3,13 metru). Stroje Thaler označované písmenem H dosáhnou díky dlouhému výložníku dále a výše (3,3 metru) než modely Thaler v provedení L a S. Označení T je určeno pro stroje vybavené teleskopickým výložníkem (4 metry). V závislosti na typu výložníku činí nosnost od 2,5 do 2,9 tuny.

Všechny stroje Thaler obsahují v základu bezpečnostní rám (dle norem ROPS a FOPS), nastavitelné sedadlo a bezpečnostní pás. Nakladač lze vybavit uzavřenou kabinou. Ochrannou patentovanou střechu lze v případě potřeby hydraulicky snížit až o 25 cm, přičemž celá akce trvá jen několik sekund. Její ovládání probíhá jednoduše hydraulicky ze sedadla a nutno dodat, že ochranná funkce střechy zůstává po celou dobu zachována. Nakladač tak projede bez problémů i nízkými průchody. Prezentovaný model Thaler 3448L5A byl vybaven ochrannou konstrukcí bez dveří a skel, která se hodí pro provoz ve stájích, kde je nutné stále vystupovat a nastupovat. Sedačka byla odpružená a vyhřívaná.

Nakladač Thaler 3448L5A se těšil značnému zájmu.
Nakladač Thaler 3448L5A se těšil značnému zájmu.

Stroj Thaler 3448L5A pohání japonský motor Yanmar. Motor obsahuje pouze filtr pevných částic (DPF) a obejde se bez AdBlue a oxidačního katalyzátoru. Motor zajistí minimálně 6 000 hodin bezúdržbového provozu. Pro vypalování filtru pevných částic slouží tlačítko na sloupku řízení. Motor přenáší točivý moment pomocí hydrostatické převodovky se dvěma rozsahy. Maximální pojezdová rychlost činí 25 km/h.

Stroje Thaler mají na čelní straně výložník, který umožňuje připojit různé nářadí jako jsou lopaty, vidle atd. včetně hydraulicky poháněného nářadí jako jsou zametače. Hydraulické zamykání nářadí je ovládané z pozice obsluhy prostřednictvím páky na loketní opěrce.

Thaler 3448L5A je druhým modelem svého druhu v nabídce firmy Thaler. Prvním byl menší model Thaler 3248-5A. Šířka 1,66 metru v kombinaci s výkyvnou zadní nápravou dává nejmenšímu modelu vysokou stabilitu – dokonce i v případě, kdy kloub svírá úhel 20°. Pohonná jednotka modelu Thaler 3248-5A se skládá z motoru Yanmar o výkonu 48 koní, hydrostatického pohonu automobilového typu, hnací hřídele a vysoce účinných planetových převodů.