Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Exkluzivně přímo z pole. První hybridní sklízecí mlátičku Sampo jsme viděli v akci

Zveřejněno: 25. 11. 2019

Finský výrobce sklízecích mlátiček Sampo Rosenlew poprvé ve své historii vstupuje na trh s hybridní sklízecí mlátičkou, kde se k čištění nevyužívají vytřásadla, nýbrž dvojité rotory. Novinka těsně před světovou premiérou dorazila do České republiky na testování a my jsme byli u toho!

Nová hybridní sklízecí mlátička Sampo Rosenlew Comia C20

Redakci časopisu Agroportal24h.cz se naskytla jedinečná příležitost zúčastnit se sklizně kukuřice zbrusu novou sklízecí mlátičkou Sampo Comia C20, a to těsně před její světovou premiérou, jež nedávno proběhla na mezinárodním zemědělském veletrhu Agritechnica v Hannoveru. Horká novinka zavítala do České republiky v rámci testování a za promo účely. Měli jsme tak možnost stroj poznat z blízka a přímo při sklizni nedaleko Uherského Hradiště.

Hybridní sklízecí mlátička Sampo Rosenlew si zachovává kompaktní rozměry
Hybridní sklízecí mlátička Sampo Rosenlew si zachovává kompaktní rozměry

Společnost Sampo Rosenlew si pro testování nové sklízecí mlátičky vybrala Českou republiku z důvodu její pozice ve středu Evropy a nadstandardních vztahů se společností P & L, spol. s r. o., „Se společností Sampo Rosenlew jsme již osm let v obchodním vztahu a zajišťujeme jim servis pro Českou a Slovenskou republiku. Výrobce klade důraz na to, aby stroj byl před sériovou výrobou řádně vyzkoušen a prověřen v provozu. Oficiální představení nové hybridní sklízecí mlátičky na českém trhu proběhne 3. prosince v Kroměříži při příležitosti Dne otevřených dveří střediska P & L,“ uvedl Marek Psota, který má v P & L na starosti značku Sampo Rosenlew.

Mláticí ústrojů modelů C20 a C22 „2Roto“
Mláticí ústrojů modelů C20 a C22 „2Roto“

Hybridní technologie umožňuje zvýšit výkonnost a zároveň zachovat kompaktní rozměry mlátičky

Sampo Rosenlew se zabývá vývojem a výrobou sklízecích mlátiček a lesnických strojů. Sklízecí mlátičky vyrábí od 20. let minulého století po celou dobu ve finském Pori. Od té doby bylo na různé světové trhy dodáno přes 50 000 kusů sklízecích mlátiček. Produktová řada v současnosti zahrnuje modely Comia C6, C8, C10, C12 a Verato s výkony motorů od 150 k do 300 k. Společnost je také jediným sériovým výrobcem parcelních sklízecích mlátiček pro potřeby například osivářských firem a parcelních pokusů. Verato je oproti ostatním modelům řady C jednodušším strojem. Disponuje například nižším počtem vytřásadel (čtyřmi). Nově tyto vytřásadlové modely doplní dva hybridní typy C20 a C22 nesoucí označení „2Roto“. Sklízecí mlátičky byly přitom vybaveny hybridní technologii vůbec poprvé. Technologie se několik let testovala v různých částech světa, například dva roky v Brazílii. Novinka si však ponechává přednosti modelů řady C, jako je třeba schopnost obstát při sklizni jak v náročných severských podmínkách, tak ve středoevropských a jižních státech.

Srovnání – vlevo dva rotory hybridního modelu C22 a vpravo spádová deska s vytřásadly u ostatních modelů C.
Srovnání – vlevo dva rotory hybridního modelu C22 a vpravo spádová deska s vytřásadly u ostatních modelů C.

Hlavní rozdíl nových C20 a C22 oproti dosavadním vyráběným variantám spočívá v čištění, které je rotorové, nikoliv vytřásadlové. Obě sklízecí mlátičky disponují dvojicí rotorů poskytující výhodu zejména při sklizni kukuřice. Rotorová technologie se však uplatní i při sklizni obilovin a travin. Poptávka po ní je hlavně tam, kde je kladen důraz na malé poškození zrna a vyšší výkonnost.

Srovnání – vlevo hybridní model a vpravo vytřásadlový model.
Srovnání – vlevo hybridní model a vpravo vytřásadlový model.

Mláticí systém byl přizpůsoben vyšší výkonnosti stroje. Použit je tak nový variátor bubnu, výkonnější dopravník zrna a účinnější sestava sít. Důraz byl kladen také na čištění zrna. C20 a C22 se od sebe liší z hlediska výkonu i provedení - C20 disponuje klasickým mláticím bubnem a předčištěním, zatímco C22 je vybaven předmláticím bubnem a mláticím bubnem. Předmláticí buben, jehož výhodou je rovnoměrnější plnění mlátičky materiálem, mají i modely C8 a C12, ostatní ne. Obě nové sklízecí mlátičky si zachovávají stejnou šířku robustního mláticího bubnu na úrovni 134 cm (s osmi mlatkami) – tuto variantu najdeme také u modelů C10 a C12. U modelů C6 a C8 činí šířka bubnu 111 cm.

Levá strana sklízecí mlátičky
Levá strana sklízecí mlátičky

Mláticí koše jsou pohodlně nastavitelné z kabiny. Hybridní modely přináší vyšší výkonnost při zachování kompaktních rozměrů a efektivity stroje. Výrobce očekává, že se stanou oblíbenými mezi zemědělci v Evropě, Rusku, středoasijských zemích a Brazílii. „Hlavní odlišností oproti konkurenci je použití méně elektroniky a kabeláže. Je zde také lepší přístup ke komponentům. Jedná se o jednoduchou sklízecí mlátičku pro menší farmáře, kteří si ještě dokážou provést mnohé opravy svépomocí. Majitelé oceňují jednoduchost a snadnou celkovou údržbu,“ uvedl Marek Psota,, který odpověděl i na otázku, zda bude někdy v nabídce Sampa vlastní kukuřičný adaptér: „Sampo vyrábí vlastní obilné lišty. Výrobců lišt na sklizeň kukuřice je mnoho, takže námi vyráběny nebudou, bylo by to nerentabilní. To stejné platí i pro vario lišty, po kterých není až taková poptávka na trzích, kam Sampo dodává sklízecí stroje.“

Interiér kabiny
Interiér kabiny

Ponechávají si to nejlepší od řady Comia C

Pohonnou jednotkou modelů C20 a C22 je šestiválec Agco Power s výkonem 300 k. Pro sklizeň ve ztížených podmínkách je možné pořídit stroje s pohonem všech kol. Sláma může být ukládána na řádek nebo vedena do drtiče. Provedení drtiče je totožné s největšími vytřásadlovými modely C10 a C12. K dispozici je vysoce výkonný drtič s velkým průměrem rotoru otáčejícím se rychlostí 3800 ot/min, díky níž se snadno rozdrtí veškerá hmota. Drtič se vyřazuje z činnosti otočením kliky, přes klapky umístěné před drtičem a spínačem. Kapacita zásobníku na zrno u modelu C20 činí 6000 l a u modelu C22 7600 l. Menší model je možné spojit se sklizňovými adaptéry s pracovním záběrem 5,7 až 6,3 m a větší model se záběrem až 7,5 m.

Pohonnou jednotkou modelů C20 a C22 je šestiválec Agco Power s výkonem 300 k.
Pohonnou jednotkou modelů C20 a C22 je šestiválec Agco Power s výkonem 300 k.

Kabina u C20 a C22 je identická s ostatními modely Comia (kromě Verato). Použit je nejmodernější klimatizovaný typ Avara, poprvé představený v roce 2017. Pro dokonalé osvětlení v noci je na kabině umístěno osm pracovních světel. Kabina má široké čelní sklo a úzké sloupky, což zajišťuje lepší viditelnost na pracovní části stroje. Vnitřní rozměry vzrostly oproti starým kabinám o 30 cm, a došlo tak ke zvětšení odkládacích prostor i místa pro obsluhu. Ovládání stroje včetně lišty se provádí přes multifunkční páku. Do standardního vybavení patří také vzduchem odpružené sedadlo řidiče. Všechna důležitá data se zobrazují na 12,3palcovém dotykovém displeji ComVision II. Monitor je rozdělen do částí, ze kterých lze vyčíst například ztráty, výšku sklizně, otáčky motoru, rychlost a provádět nastavení mláticího systému. Monitor též slouží jako výstup z několika kamer umístěných na stroji.

Představení nové sklízecí mlátičky českým novinářům proběhlo nedaleko Uherského Hradiště těsně před světovou premiérou.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička, Věra Hejhálková, DiS.

Tématické tagy