Hlavním předpokladem míchacích krmných vozů je příprava homogenní krmné směsi a její dopravení do krmných prostor co nejrychleji. V opačném případě hrozí riziko ztráty druhotnou fermentací. Krmné vozy by měly zajistit promísení krmiv a jejich rovnoměrné dávkování.
Obrovský krok vpřed
Krmení skotu může mít mnoho podob. Na českých farmách v současnosti převládají krmné systémy založené na zkrmování komplexní krmné dávky TMR (Total Mixed Ration), připravované různě řešenými krmnými vozy. Krmné vozy patří již řadu let mezi nepostradatelné pomocníky v této oblasti. Zrychlují i zpřesňují zakládání a dávkování krmiva a také zpříjemňují a usnadňují práci obsluze stroje. Jsou vybaveny sofistikovanou elektronikou, která přispívá ke zjednodušení ovládání celého stroje.
Krmné vozy zaznamenaly za posledních několik let obrovský rozmach, ať už jde o již zmíněné vybavení nejrůznějšími elektronickými prvky nebo oblast kvality míchání krmných směsí a mnoho dalšího. Celý tento vývoj a změny byly provedeny zejména s přihlédnutím k welfare chovaných zvířat a za účelem minimalizace negativních faktorů, které mohou mít špatný vliv na zdravotní stav zvířete. V případě dojnic mají inovace napomoci eliminovat potenciální snižování produkce mléka a v neposlední řadě zvyšovat komfort obsluhy stroje.
Pro malé i velké farmy
Významné postavení na trhu s krmnými vozy má francouzská firma Jeantil, která zvládá vyhovět stupňujícím se požadavkům farmářů. Krmné vozy vyrábí v taženém provedení, jehož nespornou výhodou je nízká pořizovací cena. K tažnému prostředku se připojují pomocí výškově nastavitelné oje, opěry mohou být ovládané hydraulicky.
Základní řadu tvoří krmné vozy s přímým výpadem materiálu z korby s označením MVV D. Vyrábí se v objemech od 8 do 24 m3. Korba je k dispozici v provedení vysoká úzká nebo nízká široká. Další řada modelů – MVV C – disponuje dopravníkovým pásem, který umožňuje distribuci krmení vpravo nebo vlevo. Vyrábí se v objemech od 9 do 38 m3. Řadu výkonných krmných vozů zastupují modely MVV P s přímým výpadem a nastýlací turbínou. Vyrábí se v objemech od 12 do 24 m3.
V závislosti na velkosti korby mohou být výše zmíněné krmné vozy osazeny jedním, dvěma nebo třemi šneky. Od toho se také odvíjí provedení zesíleného podvozku. Kromě jednonápravových vozů jsou vozy s větším objemem ložného prostoru pro větší přepravní vzdálenosti a rychlosti vybaveny dvounápravovým podvozkem. Tyto vozy jsou osazeny veškerým potřebným příslušenstvím pro provoz po veřejných komunikacích (brzdový systém, osvětlení atd.).
Šnek zvládne míchat a řezat jakýkoliv materiál
Míchací účinek je u krmných vozů Jeantil realizován pohybem horizontálního šneku. Šnekovice s roztečí 500 mm je přizpůsobená pro práci se suchými a standardními krmivy. Zvládne míchat všechny typy materiálů jako je siláž, sláma a seno včetně balených materiálů, a to jak v nařezané, tak i neřezané formě a v zabalených kulatých i hranatých balících.
Pro rychlejší průběh a kvalitnější míchání neřezaných nebo pouze dlouze pořezaných stébelnatých krmiv je míchací ústrojí doplněno o řezací ústrojí. Čistý řez zajišťuje sedm (wolframkarbidem ošetřených) řezacích nožů v kombinaci s hradítky. Hradítka se mohou ovládat manuálně nebo hydraulicky. Možností je i automatické ovládání pomocí systému TOP CUT. O kompletní vyprázdnění korby a rovnoměrné dávkování krmiva se stará dvojzávitová šnekovice na spodní straně. Pohon šneku zajišťují robustní planetové převodovky.
Libovolná volba způsobu dávkování krmiva
Korba krmných vozů je vyrobena z vysoce elastické oceli a je vyztužena bočními výztuhy. Disponuje také svrchním prstencem proti přepadu. Korba u modelů krmných vozů MVV D, MVV C a MVV P má rovnou podlahu, což umožňuje dvakrát rychlejší míchání.
U krmných vozů Jeantil je zhomogenizované krmivo zakládáno do krmných prostorů při jízdě – krmnou chodbou vykládacím (dávkovacím) ústrojím. U krmných vozů MVV D se dávkování krmiva provádí přímým výpadem z korby na pravé přední straně vozu. Regulace dávky probíhá pomocí hydraulických dveří nebo za podpory elektrohydraulického terminálu. Výpadové dveře mohou být umístěné i na zadní levé straně vozu. Modely MVV C umožňují dávkování širokým dopravníkovým pásem vpravo nebo vlevo na přední straně korby. Modely MVV P jsou mimo pravého předního výpadu osazeny také nastýlací turbínou s bočním pravostranným komínem. Výfuková turbína pak umožňuje využití stroje jako nastýlače. Například slámu lze nastýlat až do vzdálenosti 20 metrů. Turbína obsahuje osm šroubovaných lopatek. U těchto modelů je k dispozici přídavný boční dopravník umístněný na pravé přední straně stroje.
Vozy lze v současnosti opatřit různým příslušenstvím přispívajícím nejen ke komfortu obsluhy, ale především ke zpřesnění a zkvalitnění práce při sestavování krmné dávky – plnohodnotné směsi z přesně odměřených složek vytvářejících TMR. Odměřování těchto složek je s ohledem na velmi rozdílné fyzikálně-chemické vlastnosti krmiv prováděno vážením. Vážicí systém u vozů Jeantil využívá tři, čtyři nebo šest šroubovaných tenzometrů (v závislosti na objemu korby). Váha je k dispozici v jednoduchém nebo programovatelném provedení. První provedení ukazuje aktuální hmotnost materiálu v korbě. Druhé, pokročilejší provedení navíc umožňuje programování krmných dávek, receptů a přesné dávkování do určeného místa. Všechny vozy lze na přání vybavit systémem pro přenos dat ze stroje do PC.