Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Jedno kolo větší než druhé. V Tatarstánu posunuli Agro Truck na další úroveň

Zveřejněno: 21. 6. 2021

Společnost Agromaster se sídlem v Tatarstánu vyvinula neobvyklý zemědělský stroj, který úspěšně začala provozovat. Upravila sériově vyráběné nákladní vozidlo Kamaz - výsledkem je nákladní vozidlo se schopnostmi traktoru.

Společnost Agromaster představila křížence traktoru a nákladního vozidla. Zdroj foto - Jurij Leontjev

Nákladní automobily a automobilové dopravní soupravy se spolu s traktorovými dopravními soupravami se v zemědělství po celém světě s oblibou využívají při vnější, vnitřní a mimopodnikové dopravě.

Upravené tahače pro provoz v zemědělství už nabízí skoro každý větší výrobce těchto typů vozidel. Pokud opravdu chce majitel takový vůz používat při běžných zemědělských aplikacích (nejen v dopravě), mělo by vozidlo mít speciální úpravy.

V západních státech je proto tahač většinou vybaven čelní a zadní hydraulikou, pneumatikami šetrnými k půdě a vývodovou hřídelí. Takový tahač může provádět zemědělské práce, které jinak vykonává klasický traktor.

Rozměry vozidla. Zdroj foto - Jurij Leontjev
Rozměry vozidla. Zdroj foto - Jurij Leontjev

Společnost Agromaster představila křížence traktoru a nákladního vozidla. Upravila sériově vyráběné nákladní vozidlo Kamaz - výsledkem je nákladní vozidlo se schopnostmi traktoru. Univerzální vozidlo dostalo označení Autotrack U-260 – postaveno je konkrétně na podvozku KamAZ-65115.

Tento stroj může táhnout návěs o hmotnosti až 20 tun. Zdroj foto - Jurij Leontjev
Tento stroj může táhnout návěs o hmotnosti až 20 tun. Zdroj foto - Jurij Leontjev

Oproti jiným a nám známým podobným vozidlům se hybridní zemědělské vozidlo z Tatarstánu vyznačuje zesílenou zadní nápravou (se zvýšeným převodovým poměrem 1:22). To podle výrobce „zvyšuje točivý moment“, což umožňuje práci s taženými zemědělskými stroji. Zadní náprava má kola se zemědělskými pneumatikami o rozměrech 28,1-26 (jako těžký traktor Kirovec K-700), přední náprava je vybavena běžnými koly.

Autotrack U-260 je také vybaven zadní hydraulikou a traktorovým závěsem. Lze jej proto agregovat s různými zemědělskými stroji: diskovým podmítačem, pluhem nebo secím strojem. Zdroj foto - Jurij Leontjev
Autotrack U-260 je také vybaven zadní hydraulikou a traktorovým závěsem. Lze jej proto agregovat s různými zemědělskými stroji: diskovým podmítačem, pluhem nebo secím strojem. Zdroj foto - Jurij Leontjev

Vozidlo je osazeno vznětovým osmiválcovým motorem ve tvaru V - KAMAZ-740. Zdvihový objem motoru je 11,8 litru, jmenovitý výkon je 260 koní při 2200 ot./min, maximální točivý moment je 1080 Nm při 1400 ot./min. Převodovka je konvenční mechanická (5 rychlostních stupňů - vpřed a 1 - vzadu).

Pohled na ovládání - kromě obvyklých tlačítek přibyly páky na ovládání hydrauliky. Zdroj foto - Jurij Leontjev
Pohled na ovládání - kromě obvyklých tlačítek přibyly páky na ovládání hydrauliky. Zdroj foto - Jurij Leontjev

Na zesíleném rámu vozidla je namontována sklápěcí korba s nosností 7,5 tuny. Kromě toho může tento stroj táhnout přívěs o hmotnosti až 20 tun. Autotrack U-260 je také vybaven zadní hydraulikou a traktorovým závěsem. Lze jej proto agregovat s různými zemědělskými stroji: diskovým podmítačem, pluhem nebo secím strojem.

Oproti jiným a nám známým podobným vozidlům se hybridní zemědělské vozidlo z Tatarstánu vyznačuje zesílenou zadní nápravou. Zdroj foto - Jurij Leontjev
Oproti jiným a nám známým podobným vozidlům se hybridní zemědělské vozidlo z Tatarstánu vyznačuje zesílenou zadní nápravou. Zdroj foto - Jurij Leontjev

Vozidlo je vybaveno i zadní kamerou pro snadnou práci s taženými stroji.

Tatarstán je jednou z republik Ruské federace. Nachází se na východě Evropy na soutoku řek Volhy a Kamy v Povolžském federálním okruhu s hlavním městem Kazaní. Jeho rozloha je 68 000 km² a obývá ho 3,7 milionu obyvatel. Například Orenburská oblast je velmi silná v zemědělství, asi 42 % obyvatel žije na venkově (víc než ruský průměr), pěstuje se zde hlavně obilí (tzv. tvrdá pšenice), které se vyváží i mimo Rusko. Je zde značné nerostné bohatství (ropa, zemní plyn, černé uhlí, azbest, nikl, měď a sůl – největší zásoby v Evropě). Ve spolupráci s cizími investory se už dobře rozvíjí výroba zemědělské a dopravní techniky – traktory John Deere, automobilky Kamaz (subdodávky).